Recent en wat ouder barnsteen? Strand Katwijk
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Recent en wat ouder barnsteen? Strand Katwijk

Tussen het aangespoelde hout kwam ik deze stukjes tegen, in eerste instantie waren het 2 stukken maar 1 stuk is in 3 stukken gebroken, deze was heel kwetsbaar en erg plakkerig en heeft een sterkere geur dan het andere stukje. Dit andere stukje (links) heeft een mooiere vorm, voelt steviger aan, is niet plakkerig en een deel ervan is rood/bruinkleurig en er lijkt iets in te zitten.
Het ligt nu in water en drijft niet.
Een recent en een ouder stukje barnsteen misschien?
[Bewerkt door Patrick3008 op 27-03-2014 om 10:13 NL]
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Recent en wat ouder barnsteen? Strand Katwijk
Je doet mooie vondsten de laatste tijd!
Als ik het zo bekijk lijkt die linker inderdaad op barnsteen, dat andere spul ziet er recenter uit. Kan moderne kunsthars zijn. Dat het gelijk aansport komt door de stroming.
Als ik het zo bekijk lijkt die linker inderdaad op barnsteen, dat andere spul ziet er recenter uit. Kan moderne kunsthars zijn. Dat het gelijk aansport komt door de stroming.
Groet,
Niels
Niels

bij verschillende barnsteen onderwerpen, wordt vaker
kunsthars geroepen.
de een ruikt sterker dan de ander
de een breekt makkelijker dan de ander
het ziet ouder uit.....
voor de lol eens drie stukjes ' barnsteen' naast elkaar gelegd.
de middelste ziet het oudst uit...
ze r uiken alle drie verschillend, een naar dennen, een stinkt beetje zwavel achtig en de middelste heeft geen geur.
hardheid alle drie verschillend,
ze zinken
en toch is geen van drieën echt barnsteen, wel alle drie een schoon natuur product, ondanks het smeltpunt van 80 graden Celsius vloeien ze allemaal uit alsof het zo uit de bom gelopen is onder invloed van zonlicht.
oeps...

afhankelijk welke regio de natuur hars vandaan komt of de manier van winnen kunnen kleur en hardheid verschillen.
zo las ik afgelopen jaar ook over de vondst van een enorm stuk barnsteen wat werk echt moest zijn vanwege zijn vorm.
vorm is geen indicatie omdat recente hars vloei gedrag vertoont.
oeps...
- Patrick3008
Bedankt voor de reacties.
Ja een leuke vondst nog even op de valreep, verder niks gevonden.
Het is dus lastig te zeggen of het hier echt om barnsteen gaat?
Ja een leuke vondst nog even op de valreep, verder niks gevonden.
Het is dus lastig te zeggen of het hier echt om barnsteen gaat?
barnsteen zou volgens mij niet mogen oplossen in aceton.
copal daarentegen....
er zijn ook wat andere restjes, maar deels destructief.
nadeel is dat hele oude hars wat nog geen echte barnsteen is zich gedraagt zoals verweerde vrij recente hars.
overigens recente hars direct uit de boom ziet er meestal niet zo mooi barnsteen achtig uit. is meer een grijs papje.
vanaf een foto durf ik met 100 procent zekerheid te zeggen dat je het niet kunt zien of iets echte barnsteen is .
copal daarentegen....
er zijn ook wat andere restjes, maar deels destructief.
nadeel is dat hele oude hars wat nog geen echte barnsteen is zich gedraagt zoals verweerde vrij recente hars.
overigens recente hars direct uit de boom ziet er meestal niet zo mooi barnsteen achtig uit. is meer een grijs papje.
vanaf een foto durf ik met 100 procent zekerheid te zeggen dat je het niet kunt zien of iets echte barnsteen is .
oeps...
- Patrick3008
Wat ik er wel nog bij moet vermelden, zoals eerder gezegd waren de 3 rechter stukjes eerst 1 stuk, het fel gele wat je ziet is vooral de binnenkant, de buitenkant is/was niet zo helder, hier zat een witte doffe laag op die je eraf kon schrapen met je nagel.
- Patrick3008
Dat zeker! Het valt erg op tussen al dat aangespoelde hout.
Hallo, ik meen te weten dat barnsteen drijft/ zweeft, maar alleen in zout water...
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert
Antw: Antw: Recent en wat ouder barnsteen? Strand Katwijk
Elbert schreef:
Hallo, ik meen te weten dat barnsteen drijft/ zweeft, maar alleen in zout water...
groeten, Bert
Barnsteen heeft een dichtheid van 1,00 g/cm^3
Zeewater (gemiddeld) heeft een dichtheid van 1,02 g/cm^3
dus het zou in principe moeten drijven hoewel het dichtheidsverschil wel laag is.(opmerking een oplossing met meer zout zal een hogere dichtheid hebben dan een zeewater en dus een hogere kans van slagen; hierbij lettende dat je niet hoger gaat dan de dichtheid van kunstharsen)
kunstharsen of natuurharsen hebben hogere dichtheden dus zullen deze zinken. Het zal een beetje spelen worden met de dichtheid om op basis van "het zinken" vast te kunnen stellen of het om barnsteen of natuurhars gaat.
Groeten,
Arno