fossielen ENCI

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Nautilus
fossielen ENCI

Bericht door Nautilus » 27 aug 2006, 20:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevonden bij de ENCI in 2005.
foto 1 en 2 koraal en detail, maar welk koraal?
foto 3 zee-egel, mogelijk Echinocorys?
foto 4 en 5 schelp, maar welke?
foto 6 belemniet, belemnitella Mucronata?
Alvast bedankt voor jullie hulp!!
JanWillem

Lees..... en verrijkt uw geest!

Nautilus
\"Deurtje\" zee-egel

Bericht door Nautilus » 28 aug 2006, 22:04

Afbeelding

Zoals jullie misschien al konden zien heeft deze egel een \"deurtje\".
Misschien is hij in zijn leven aangevallen ( roofdier ?)of op een andere manier beschadigd of verwond en is dit daarna alsnog dichtgegroeid.
Of is dit te ver gezocht? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!
Groetjes,

JanWillem

Alfer
Contacteer:
Antw: \"Deurtje\" zee-egel

Bericht door Alfer » 28 aug 2006, 22:12

nautilus schreef:Of is dit te ver gezocht?
Ja, dat is te ver gezocht ;)
Ik denk dat die arme egel gewoon beschadigd is door (uitzetting van) het harde gesteente.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Fossiel hunter sean
Contacteer:
Antw: fossielen ENCI

Bericht door Fossiel hunter sean » 28 aug 2006, 22:24

het ziet er ook erg mooi rond uit voor een beet van een roofdier :P

[Bewerkt door Fossiel hunter sean op 28-08-2006 om 21:25 NL]

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 28 aug 2006, 22:32

Mooi stuk koraal en schelpje trouwens, weet helaas ook de naam niet.

Nautilus

Bericht door Nautilus » 28 aug 2006, 22:46

Okee, je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben want hij is gevuld en \"begroeid\" met vuursteen, dus idd behoorlijk hard gesteente.Daardoor kreeg ik hem niet beter geprepareerd.
Ik had alleen verwacht dat hij door uitzetten eerder zou openbarsten, niet dat er zo\'n mooi ovaal stuk zou uitspringen.
Groetjes,

JanWillem

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 28 aug 2006, 22:55

1-Afdruk van een koraal. Het koraal is opgelost en het sediment dat het koraal omvatte is overgebleven. Om het koraal te vergelijken best het spiegelbeeld gebruiken.
2-Een Echinocorys op het eerste zicht. Uit het diepere Maastrichtiaan. Lixhe 1/2 of 3. Het \'hoedje\' is gewoon een splinter silex waarmee het fossiel opgevuld werd; afgespinterd door de val uit de wand.
4/5 Trigonesemus pectiniformis (Von Schlotheim 1813)een brachiopode.
6- Belemnitella junior (Nowak 1913) Mag ik er jullie op wijzen dat Belemnitella mucronata NIET voorkomt in het Maastrichtiaan! Belemnieten worden gedetermineerd door hun Schatsky-index (de afstand gemeten tussen de embryonaalblaas en de bodem van de ventrale fissuur - dixit J.Jagt) ;)

Apropos , ik verzamel foto\'s (en ook fossielen) die gebeten zijn door predatoren en/of aaseters. Rare beetjes , plaats ze op het net! ;)

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 28 aug 2006, 23:00

De koraal lijkt erg op een koraal die ik heb:
Placosmilia robusta Umbgrove, 1925

Zie ook de determinatiepagina: zoeken op Koralen, en dan de vindplaats Enci groeve.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Alfer
Contacteer:
Antw: Antw: fossielen ENCI

Bericht door Alfer » 29 aug 2006, 00:56

PLIKONA schreef:
Mag ik er jullie op wijzen dat Belemnitella mucronata NIET voorkomt in het Maastrichtiaan! Belemnieten worden gedetermineerd door hun Schatsky-index (de afstand gemeten tussen de embryonaalblaas en de bodem van de ventrale fissuur - dixit J.Jagt) ;)
Oei!
Zou je mij dan kunnen vertellen welke belemniet ik in de databank heb staan (Belemnitella junior ???)
Bijvoorbaat dank !

EDIT:
Volgens de grote encyclopedie der fossielen:
Belemnitella mucronata, Boven-Krijt (Maastrichtien)Kent (Groot-Brittanië)
Zeer algemeen voorkomende soort, gidsfossiel.
De soort B.mucronata is kenmerkend voor een biozone van het Maastrichtien in Noord-Europa.

[Bewerkt door Alfer op 29-08-2006 om 00:15 NL]

Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Antw: fossielen ENCI

Bericht door Plikona » 29 aug 2006, 10:07

Alfer schreef:
PLIKONA schreef:
Mag ik er jullie op wijzen dat Belemnitella mucronata *** NIET voorkomt in het Maastrichtiaan! Belemnieten worden gedetermineerd door hun Schatsky-index (de afstand gemeten tussen de embryonaalblaas en de bodem van de ventrale fissuur - dixit J.Jagt) ;)
*** Hier moest staan: \'BIJ ONS\'
Oei!
Zou je mij dan kunnen vertellen welke belemniet ik in de databank heb staan (Belemnitella junior ???)
Bijvoorbaat dank !

EDIT:
Volgens de grote encyclopedie der fossielen:
Belemnitella mucronata, Boven-Krijt (Maastrichtien)Kent (Groot-Brittanië)
Zeer algemeen voorkomende soort, gidsfossiel.
De soort B.mucronata is kenmerkend voor een biozone van het Maastrichtien in Noord-Europa.

[Bewerkt door Alfer op 29-08-2006 om 00:15 NL]
B. mucronata is een gidsfossiel van het Campaan en het Lowest Maastrichtian. Dat \'Lowest Maastrichtian\' komt bij ons niet voor omdat er een groot hiaat zit tussen het Groen Zand van Vaals en de Kalksteen van Vijlen. B. mucronata leefde in een biozone en is een gidsfossiel. Een gidsfossiel verschijnt plots wereldwijd en verdwijnt al even plots waardoor een bepaalde zone redelijk exact kan bepaald worden. De B. mucronata zone wordt opgevolgd door de B. junior zone. De rest van het Maastrichtiaan. De bij ons gevonden B. mucronata\'s in het onderste Vijlen zijn blijkbaar geremanieerde exemplaren uit het Campaan.
Als je een echte \'mucronata\' langs een \'junior\' legt zie je het verschil , maar de soort wordt gedetermineerd door de Schatsky index , en daarvoor moet je ze doorslaan. Een zonde eigenlijk.
ps de \'lanceolate\' vorm van sommige \'junior\' exemplaren zijn toe te schrijven aan het juveniele karakter ervan.
ps2: je moet niet alles geloven wat in populaire fossielenboeken gepubliceerd wordt ;) Zelfs in wetenschappelijke werken kom je soms kemels tegen ;)

[Bewerkt door Plikona op 29-08-2006 om 09:11 NL]

Gesloten