Uit het Antwerpse Plioceen: (vogel)botje en stukje zee-egel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mussels
Uit het Antwerpse Plioceen: (vogel)botje en stukje zee-egel

Bericht door mussels » 19 apr 2014, 23:11

Afbeelding

Afbeelding

Twee vondsten uit het Plioceen, omgeving Antwerpen.
Het botje is versteend en maakt een hoog helder geluid als je er met een steentje tegenaan tikt. Afijn, er zit nog plioceen sediment aan gekit, dus het is zeker fossiel. Ik dacht een vogelbotje (humerus?). Zijn dit soort botjes nog op soort determineerbaar, of blijft het bij 'vogelbotje?
En een fragment van wat een flinke zee-egel geweest moet zijn. Wat voor soort zou dit kunnen zijn? Ik meen enige gelijkenis te zien met de recente zee-appel, maar dat zegt niet zo veel want ik ben een volslagen zee-egelleek. http://www.strandvondsten.nl/zeeegels/k ... index.html

Groeten
Lex

Bram
Antw: Uit het Antwerpse Plioceen: (vogel)botje en stukje zee-egel

Bericht door Bram » 20 apr 2014, 12:19

Hallo Lex,

Het vogelbotje is volgens mij idd een humerus.

Betreft de egel, ken je Jagt & Wille, 2003: Pliocene echinoid faunules from Kallo (Antwerp area, NW Belgium). in: Echinoderm Research 2001? Zo niet, mail dan even.

Groeten,
Bram

Alba

Bericht door Alba » 20 apr 2014, 17:16

Hallo,
Dat is een mooi botje en zo te zien intact. Ik heb het vergeleken met eigen vondsten en het lijkt op een dijbeen. Echter, ik heb er weinig verstand van! Ik zou je willen doorverwijzen naar ene Gareth Dyke (University of Southampton). Hij heeft al twee keer over Pliocene vogelresten uit Kallo en omgeving gepubliceerd. Hij kan je (hopelijk) vertellen waar het botje heeft gezeten. Je vindt hem makkelijk.

Ik heb mijn vondsten uit de jaren '80 in het NHM te Londen achtergelaten en een aantal van die spullen zijn in deze publicaties terechtgekomen. Leuk, want ik deed er verder niets mee.
groet,

Fishing in the Silurian

mussels

Bericht door mussels » 20 apr 2014, 23:44

Dank je wel Bram. Ik heb je een mailtje gestuurd.
En ook dank voor de naam Gareth Dyke - ik ga op zoek naar publicaties.

Plaats reactie