Preparatie van een Morocconites sp.
Preparatie van een Morocconites sp.

Vorige week ben ik nog eens begonnen met de preparatie van een trilobiet uit het Devoon van Marokko. Over de juiste vindplaats en ouderdom tast ik momenteel nog wat in het duister.
Maar het gaat in elk geval over een Morocconites sp., mogelijk M. malladoides,die ook wel eens de pinokkio onder de trilobieten wordt genoemd. Waarom dat is, hoeft geen nadere uitleg.
Op de eerste foto zie je de uitgangspositie. Het onderste deel van de gespleten steen bevat nagenoeg de volledige trilobiet ; alleen wat schaal van 3 thoraxsegmenten zit in het bovenste stuk.
De preparatie loopt vrij vlot en na een paar dagen was een groot deel van het cephalon vrij. Maar tot mijn grote frustratie heb ik wel het tipje van de lange frontale stekel weggeblazen en het blijft onvindbaar. Dat was even sakkeren. Maar toch waren er ook goede momenten, zoals het mooi bewaarde en vrijgemaakte rechteroog, dat vrij kwam en waarin de individuele lensjes duidelijk zichtbaar zijn.( foto 3 )
Alvorens te beginnen met het preppen van de thorax, moest ik de ontbrekende schaal terug transfereren uit het bovenste stuk steen.
Dit stuk werd verkleind met de diamantschijf en dan op zijn plaats gelijmd.( foto 4 ).
Na het uitharden van de lijm, kon ik de thorax vrijmaken, zoals te zien is op foto 5 en 6.
De transfer van de ontbrekende schaal is zeer goed gelukt en de breuklijntjes zijn nauwelijks merkbaar.
De eerste 9 segmenten van de thorax zijn nu zichtbaar. Dus er zitten er nog 2 dieper in de matrix verborgen, evenals uiteraard het pygidium.
Deze vrijmaken, zal het werk zijn voor de volgende dagen .
De laatste foto is een close up van het frontaal gedeelte van het cephalon en de stekel.
Bemerk de zeer fijne granulatie, die mooi bewaard is gebleven.
De lengte van deze trilobiet zal ongeveer 6 cm bedragen, maar dat is maar juist vast te stellen als alles is vrijgemaakt.
Binnen enkele dagen hoop ik de afgewerkte trilo te kunnen tonen.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Preparatie van een Morocconites sp.
Hallo Lugo,Hoe bezig zou ik zeggen!
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dag Lugo,
Schitterend alweer. Dat soort fijne details zie je zelden op deze soort. Ik heb het gevoel dat de meeste die je in de handel zie gestraald zijn en dat dit doort detail is weggeblazen. Je bent er dus opnieuw een goed werk van aan het maken. Intrigerend ook hoe de granulatie plaatselijk totaal ontbreekt.
De frustratie bij het wegblazen van de tip moet enorm zijn (uit ervaring). Desondanks blijft het een knap stuk. De schaaltransformatie is netjes gelukt en de breuklijn is clean. De ogen zijn uitstekend geprepareerd, pet af.
Ik weet dat er een couche in Jebel Ofaten zit met Morocconites, maar ik heb deze couche zelf nog niet bemonsterd en kan dus ook geen vergelijking maken wat matrixeigenschappen betreft. Volgende keer dat ik naar ginder trek misschien toch eens een poging doen om deze couche terug te vinden en wat vergelijkingsmateriaal verzamelen. Het is wel een hele klim.
[Bewerkt door Frederik op 08-05-2014 om 22:21 NL]
Schitterend alweer. Dat soort fijne details zie je zelden op deze soort. Ik heb het gevoel dat de meeste die je in de handel zie gestraald zijn en dat dit doort detail is weggeblazen. Je bent er dus opnieuw een goed werk van aan het maken. Intrigerend ook hoe de granulatie plaatselijk totaal ontbreekt.
De frustratie bij het wegblazen van de tip moet enorm zijn (uit ervaring). Desondanks blijft het een knap stuk. De schaaltransformatie is netjes gelukt en de breuklijn is clean. De ogen zijn uitstekend geprepareerd, pet af.
Ik weet dat er een couche in Jebel Ofaten zit met Morocconites, maar ik heb deze couche zelf nog niet bemonsterd en kan dus ook geen vergelijking maken wat matrixeigenschappen betreft. Volgende keer dat ik naar ginder trek misschien toch eens een poging doen om deze couche terug te vinden en wat vergelijkingsmateriaal verzamelen. Het is wel een hele klim.
[Bewerkt door Frederik op 08-05-2014 om 22:21 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Kwijl, kwijl, weer een prachtig stuk Lugo.
groet Kees
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)

Bedankt iedereen voor de toffe reacties.
Ondertussen is de klus geklaard. Doordat het pygidium lichtjes naar beneden buigt, moest er heel wat matrix verwijderd worden. Maar dat is goed gelukt en in het algemeen verliep de preparatie vrij vlot. De matrix was niet al te kleverig.
Ik heb wel de indruk dat dit beestje tijdens zijn leven een paar kwetsuren heeft opgelopen.
Zo is de derde pleura aan de linkerzijde lichtjes misvormt. Eerst wordt zij smaller om vervolgens breder uit te deinen dan de andere pleurae.
En ook op de rechterzijde van het pygidium is de derde plooi bijna volledig afwezig en is er zelfs een bultje merkbaar.
In werkelijkheid is deze trilobiet gitzwart, zoals te merken valt op de laatste foto's, genomen buiten in daglicht.
De bruin/gele foto's zijn genomen bij kunstlicht.
Het beestje meet exact 5.9 cm
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Prachtstuk Lugo.
Ben benieuwd wat er nog komt.
GR Pascal
Ben benieuwd wat er nog komt.
GR Pascal
strandjutters