twee ENCI-vondsten // 10.05.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
twee ENCI-vondsten // 10.05.

Hallo samen!
tijdens de laatste excursie naar de ENCI-groeve in Maastricht heb ik onder anderen deze twee vondsten gedaan. Ze komen allebij uit de Horizont van Lichtenberg. Het haaientandje, waarvan ik denk dat het een Centrophoroidus appendiculatus zou kunnen zijn, is ongeveer 2 mm groot. Zit ik goed?
Omdat ik regulaire egels nog niet zo vaak gevonden heb, ben ik met de determinatie van de tweede vondst niet zo vertrouwt. Is het een stuk Gauthieria, Cidaris of Phymosoma? Geen idee! Alhoewel het maar een fragment is, vind ik het tog een leuke vondst, ook omdat er een tiental stekels rond om het skelet zitten. Het stukje is 12 mm groot.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Griten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 12-05-2014 om 09:24 NL]
Antw: twee ENCI-vondsten // 10.05.
Ja, je zit goed met het tandje.
met het egeltje kan ik je niet helpen, maar wel een mooie vondst!
met het egeltje kan ik je niet helpen, maar wel een mooie vondst!
- hubertus68
Hallo Nikola,
bedankt voor het antwoort! Dit is dus mijn eerste van dit soort. Eens kijken of er nog meer in de meegenomen Lichtenberg-brokken zitten...
Groeten,
Oliver
bedankt voor het antwoort! Dit is dus mijn eerste van dit soort. Eens kijken of er nog meer in de meegenomen Lichtenberg-brokken zitten...
Groeten,
Oliver
zeker weten dat het een fragment is?
heb er niet veel, maar de meeste regulaire egels die ik gevonden uit omgeving Maastricht waren in elkaar geklapt.
omdat je zegt veel stekels er omheen,kans dat de rest dubbelgevouwen onder het fragmentje zit
heb er niet veel, maar de meeste regulaire egels die ik gevonden uit omgeving Maastricht waren in elkaar geklapt.
omdat je zegt veel stekels er omheen,kans dat de rest dubbelgevouwen onder het fragmentje zit
oeps...
- hubertus68
Hallo ivok,
het zou kunnen, dat er nog stukken in de matrix zitten. Het probleem is, dat de Horizont van Lichtenberg uit heel brokkelig materiaal bestaat. Ik vrees, dat ik het afgebeelde fragment ga vernielen als ik probeer nog meer van de matrix te verwijderen. Links en rechts van het afgebeelde stuk is in ieder geval niets meer te zien.
Groeten,
Oliver
het zou kunnen, dat er nog stukken in de matrix zitten. Het probleem is, dat de Horizont van Lichtenberg uit heel brokkelig materiaal bestaat. Ik vrees, dat ik het afgebeelde fragment ga vernielen als ik probeer nog meer van de matrix te verwijderen. Links en rechts van het afgebeelde stuk is in ieder geval niets meer te zien.
Groeten,
Oliver
- hubertus68
Mensen,
heb zojuist bericht gekregen, dat de egel een Gauthieria pseudoradiata is.
Groeten,
Oliver
heb zojuist bericht gekregen, dat de egel een Gauthieria pseudoradiata is.
Groeten,
Oliver
Zowat alle resten van regulaire egels die ik ooit in de Lichtenberg vond zijn fragmentarisch. Het is dan ook een bijeengespoelde afzetting. Meestal is het Gauthieria.
Stijn
Stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Zowat alle resten van regulaire egels die ik ooit in de Lichtenberg vond zijn fragmentarisch. Het is dan ook een bijeengespoelde afzetting. Meestal is het Gauthieria.
Stijn
Stijn
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- Caveman
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 325 times
- Contacteer:
Ik heb ooit t geluk mogen hebben om er twee op een stuk Lichtenberg matrix te vinden, ook een puntloze Pseudocorax zit erop.
Ik heb ze als Gauthieria gr. radiata te boek staan. Een stuk van een tweede grotere Gauthieria-achtige regulaire zee-egel zit er ook nog bij.
[Bewerkt door Caveman op 13-05-2014 om 21:02 NL]
To share or not to share, that's the question!
- Caveman
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 325 times
- Contacteer:

Mijn Enci vondsten van het afgelopen weekend, ben nog bezig met prepareren / schoonmaken. De kleinere egeltjes uit een samenspoeling uit de Lanaye Kalk 17/19.
Er zit in ieder geval ook een Gauthieriaatje bij waar ik erg blij mee ben, uit de Lanaye zijn ze wel meestal wat sterker gekristalliseerd, dus helaas minder goed schoon te krijgen.
To share or not to share, that's the question!