haaientand Winterswijk
haaientand Winterswijk

Hey,
Dit haaientandje heb ik gevonden tijdens de laatste excursie in Winterswijk. Ik heb totaal geen idee in welke soort het is en vroeg me af of iemand een idee heeft welke soort het zou kunnen zijn. Dit zijn tot nu toe de beter foto's die ik heb kunnen maken (ben nog aan het oefenen met de nieuwe camera). Het tandje is 0,4 cm breed.
Groeten,
Arno
[Bewerkt door Indagator op 12-05-2014 om 18:29 NL]
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: haaientand Winterswijk
Hoi Arno,
zou een tand van de Trias-haai Acrodus kunnen zijn.
Beste groeten,
Oliver
zou een tand van de Trias-haai Acrodus kunnen zijn.
Beste groeten,
Oliver
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Das een mooie! die heb je goed uit het kalksteen losgekregen.
Dit is inderdaad een tand van acrodus lateralis.. mooie vondst!
Dit is inderdaad een tand van acrodus lateralis.. mooie vondst!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
Bedankt voor de determinatie denk dat Acrodus goed kan zijn. Echter heeft het tandje een aparte "knik" (om het zomaar te noemen) erin die ik niet niet goed op de foto kan laten zien. Welke ik bij de gegooglede foto's niet kan terug vinden bij de Acrodus tanden. Misschien hoort dit wel zo bij de kleinere tanden van deze haaiensoort aangezien de tanden op Google veel groter zijn respectievelijk 0,4 cm tegen 0,8-1,0 cm.
Ik zal kijken dat ik bij nieuwe foto's die "knik" erin krijg.
Groeten,
Arno
Ik zal kijken dat ik bij nieuwe foto's die "knik" erin krijg.
Groeten,
Arno
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Ik denk dat je niet jezelf moet blind staren op die knik. Kan ook gewoon een andere tandpositie zijn.
Ondanks dat er bij Acrodus niet heel veel differentiatie zit kan het wel degelijk zo zijn dat de tanden wat verschillen. Verder kan er door fossilisatie ook wat vervorming optreden...
Ik heb inmiddels 100en lissodus en romphaiodon tandjes en daar kan ik wel evenveel verschillen in opmerken als ik tanden heb...
Ondanks dat er bij Acrodus niet heel veel differentiatie zit kan het wel degelijk zo zijn dat de tanden wat verschillen. Verder kan er door fossilisatie ook wat vervorming optreden...
Ik heb inmiddels 100en lissodus en romphaiodon tandjes en daar kan ik wel evenveel verschillen in opmerken als ik tanden heb...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D