Identificatie vreemd gesteente (foto's included)

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Bas_S
Identificatie vreemd gesteente (foto's included)

Bericht door Bas_S » 27 mei 2014, 17:13

Afbeelding

Hallo,

onlangs vond ik op landbouwgrond enkele tientallen van volgende gesteenten (zie foto's: links - voorzijde; rechts - achterzijde zelfde gesteente)

De matrix is sterk vesiculair (magmatische oorsprong? Verbranding/Opsmelting?), zwart/paars kleurig (heeft af en toe een glazige of metallische schijn) en heeft vaak kleine witte elementen ingebed die variëren in grootte van enkele mm tot +1 cm.

Op één exemplaar die een doorsnede lijkt weer te geven, kan een overgang gezien worden van de zwarte rand naar een lichtere kleur, die afhankelijk van de plaats terug magnetisch reageert.

Het gesteente reageert, afhankelijk van het monster, matig tot sterk magnetisch (dit wordt geïllustreerd in de rechterfoto) en het zou hier dus mogelijks om de aanwezigheid van magnetiet/hematiet? kunnen gaan.

Het gesteente heeft een lichte tot matige massa, maar voelt nooit echt zwaar aan.

Kan iemand mij in de juiste richting helpen omtrent een determinatie van het gesteente?
Alvast bedankt!

scherven
Been thanked: 40 times
Re: Identificatie vreemd gesteente (foto's included)

Bericht door scherven » 27 mei 2014, 17:27

Hallo Bas-S, dit spul steentjes zijn het eigenlijk niet. Ik denk van de foto te zien dat het ijzersmelt slakken zijn met er op afgezet Vivianiet. Helemaal omdat je ze op een akker vind. Het zou kunnen dat er zich een bewoning bevonden heeft uit de Karolingische tijd toen werd er namelijk veel ijzer gewonnen en ter plekke gesmolten in veldovens. Waar heb je dit gevonden?
Gr.Ben

0000000000

Bas_S

Bericht door Bas_S » 27 mei 2014, 17:49

Bedankt voor het vlugge antwoord!

Ik heb dit gevonden op een landbouwveld nabij mijn huis te Lauwe (bij Kortrijk - België)
Het valt op dat er relatief veel ervan te vinden is, dus ik denk eerder dat het recentere contaminatie moet zijn geweest.

Zijn deze objecten dan eerder schadelijk voor de gezondheid?

M.v.g.,
Bas

scherven

Bericht door scherven » 27 mei 2014, 21:32

Hallo Bas, op zich is het niet vreemd dat je er zoveel van vind. Bij mij in Gelderland vond ik ook plaatsen waar dit materiaal naar boven kwam. Vooral tijdens het ploegen in het voor jaar. Je zou moeten uitvinden bij een archeologie vereniging bij jou in je woonplaats of vlak bij of er bewoning is geweest op dat terrein. Misschien kan je ook nog scherven vinden dat zou helemaal leuk zijn. Vaak zitten er wel amateur archeologen. Het Vivianiet ontstaat vaak in afval kuilen waar ook botten en slachtafval zijn gedeponeerd. Het kan geen schade toe brengen aan het milleu.
Succes, groet, Ben-Lochem

0000000000

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 27 mei 2014, 21:43

Hallo,dit kunnen ook restanten zijn uit kolenkachels .

Vroeger werd dit gewoon buiten gegooid.

GR

strandjutters

scherven

Bericht door scherven » 27 mei 2014, 21:55

Hallo Strandjutters, ik heb nog nooit blauwe sintels gezien . Vivianiet ontstaat uit organisch materiaal en dat is op zijn bouwland goed mogelijk. Het lijkt mij niet dat de kachel over een bouwland is uitgestrooid.
groet,Ben

0000000000

MTC COCOON WIM
Re: Identificatie vreemd gesteente (foto\'s included)

Bericht door MTC COCOON WIM » 21 jun 2015, 21:18

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou ook denken dat deze stukken ontstaan zijn door verbranding.

Er is kans dat dit komt uit de 19de en begin 20 ste eeuws industrieele revolutie maar
omdat plaats Lauwe vermeld werd kan het ook richting Romeinse periode gaan
omdat daar talrijke meldingen en vondsten van bekend zijn in het milieu archeologie

Dan spreek in niet enkel over smeltovens maar een ander kleine mogelijkheid is
de restanten van crematiegraf verbranding waarbij aardewerk, glaswerk, metaal voorwerpen samen met overledene in één pakket samen verbrand waarbij bepaalde
voorwerpen dan ook samensmolten.

Heb hier zelf ook zo paar stukken van een zogezegd romeins bestempeld veld waar men ook niet 100% zeker is of het nu crematie of smeltoven restanten zouden zijn,
zie foto 1, ook mijn stukken zijn veel lichter dan je ze zou schatten. Ook in mijn
geval lagen zo veld verspreid.

brons smeltresten zijn het alvast zeker niet, deze zie je op zie foto 2

Groeten
Wim

zoeken is in mijn geval een echte verslaving vooral met de metaaldetector maar op
momenten dat er geen akkers vrij zijn ga ik me toeleggen op deze hobby die al
vlug ook een grote verslaving blijkt te zijn.

Plaats reactie