een specialleke uit de gault

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
een specialleke uit de gault

Bericht door phil » 01 jun 2014, 22:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de P6 van CBN heb ik omgedoopt in de laag van grote teleurstellingen, als je een mooie ammoniet in de klei ziet zitten breekt hij meestal en bij het terug aan elkaar plakken ontbreekt dan een stuk dat bij het schoonkuisen verdwenen is omdat dit niet verhard was en slecht kleiafdruk was. dan mag je tevreden zijn als meer dat de helft van de ammoniet overgebleven is.
maar voor wie geïnteresseerd is in bijzondere fragmenten is er wel wat te vinden; ik was dan ook erg blij met dit stukje. nee dit is niet zo maar een bochtje van een Hamites : de ribben in de bocht vertakken in twee. Spath beschreef de soort als Hamitoides? rusticus. hij had slechts 3 fragmenten, 2 uit Folkstone en één uit een kleigroeve bij Sevenoaks. Spath veronderstelde dat het om een vroege soort van dit geslacht gaat omdat de andere meer vertakkende ribben hebben.
in de laag waar ik dit vond waren verder geen fragmenten te vinden van Hamites, wel van Idohamites en Anisoceras. Ik denk een erg bijzonder stukje gevonden te hebben
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: een specialleke uit de gault

Bericht door strandjutters » 01 jun 2014, 22:26

Ik ben blij voor jou Phil.

GR Pascal

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 413 times
Been thanked: 635 times

Bericht door Spongebob » 02 jun 2014, 21:04

Knap hoor Phil!
Die had ik waarschijnlijk laten liggen.
'Je vindt wat je kent', zei Ulrich von Hacht ooit eens.
Onwetendheid zit ons vaak in de weg.

Time fades away (Neil Young)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 jun 2014, 21:07

Ik vraag me af hoeveel van dit soort stukjes er niet ongewaardeerd in collecties zitten. Ik ga straks toch eens door mijn stukjes 'Hamites' gaan op zoek naar dit type ribben. Kans is klein, maar je weet maar nooit.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Alopias
Antw: Antw: een specialleke uit de gault

Bericht door Alopias » 02 jun 2014, 21:24

Frederik schreef:
Ik vraag me af hoeveel van dit soort stukjes er niet ongewaardeerd in collecties zitten. Ik ga straks toch eens door mijn stukjes 'Hamites' gaan op zoek naar dit type ribben. Kans is klein, maar je weet maar nooit.
zelfde hier. Vroeger veel in CBN gezocht voordat ik haaientanden verzamelde, maar ken helemaal niks van ammonieten. Ook veel stukjes gevonden toen, maar die liggen allemaal in één bak (als ik ze nog heb tenminste).

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Dirk

Bericht door Dirk » 03 jun 2014, 21:34

Ik heb mijn verzamelingetje toch ook maar even nagekeken, maar de 2 exemplaren, die ik heb, zijn volledig enkel- ribbig. Nooit geweten, dat hierin verschillen zitten, heb er inderdaad vast minder fraaie exemplaren van laten liggen.
Nooit te oud/ laat om te leren.
Met collegiale groet,
Dirk

Plaats reactie