Preparatie van een ongewone Scutellide.
Preparatie van een ongewone Scutellide.

Dit is het preparatieverhaal van een ongewone Scutellide uit het Pragiaan van Mrakib, Ma'der bekken in Z-O Marokko.
Het label bij deze ongeprepte trilobiet vermeldde Scabriscutellum, maar dit bleek later niet te kloppen.
In het pakketje zaten heel wat brokstukken. Dus het doorslaan van de steen om de trilobiet te vinden resulteerde in een zestal rotsfragmenten.
Het grootste stuk ( foto 1) bevatte het cephalon en wat delen van de thorax.
De rest van de trilobiet ( tweede stuk van de thorax en het pygidium) was verspreid over de 5 andere rotsfragmenten. Een daarvan was een vrij dunne schilfer en het was even puzzelen om deze delen in mekaar te passen. Daarom heb ik ze dan ook vrij snel gelijmd om niets kwijt te spelen ( foto 2).
Dan kon de preparatie beginnen.
Omdat de trilo vrij dicht bij het oppervlak van de steen zat, was ik niet zeker het volledige cephalon te vinden. Dus groot was de opluchting toen ik zag dat de rechter vrije wang nog juist in de steen paste en intact was ( foto 3). Op de vierde foto is het mooie oog in detail te zien, evenals de vele porien, die het cephalon bedekken.
Nu kon de rest van het cephalon bevrijd worden uit de steen ( foto 5).
De volgende stap bestond erin om het tweede stuk steen, bestaande uit de 5 kleinere stukjes op zijn plaats te lijmen en dan verder naar achteren te prepareren.
Omwille van de vele en complexe breuken vreesde ik dat er op de breukvlakken wel wat schaalfragmenten zouden verloren gegaan zijn.
Uiteindelijk viel dit nog mee. Wel was door de vele aanwezige lijm het prepareren niet altijd zo gemakkelijk.
Maar zoals te zien op de laatste twee foto's valt het eindresultaat toch niet tegen.
De lengte van de trilo is juist geen 5.0 cm.
Eerder vermeldde ik al dat dit geen Scabriscutellum is, maar wel een trilo uit het geslacht Poroscutellum. Deze trilobiet is naar verluid weinig voorkomend en bovendien is deze species ook nog niet beschreven.
Het zal dus nog wel een paar jaartjes duren alvorens we er een species naam kunnen opkleven.
Groeten
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 15-06-2014 om 23:22 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Preparatie van een ongewone Scutellide.
Bedankt voor uw waardering Bob.
Persoonlijk vind ik Scutelliden ook nogal spectaculair omwille van de fijne, stekelvormige pleurae en hun sterk gesculpteerde cephalon.
De dunne en fragiele schaal maakt het wel wat moeilijker om ze te preparen.
groeten
Lugo
Persoonlijk vind ik Scutelliden ook nogal spectaculair omwille van de fijne, stekelvormige pleurae en hun sterk gesculpteerde cephalon.
De dunne en fragiele schaal maakt het wel wat moeilijker om ze te preparen.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Prachtig Lugo,inderdaad een fragiel beestje om te preppen.
GR
GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Erg fraai Lugo,
De dunschaligheid van deze beestjes zorgt er elke keer weer voor dat de preparatie een huzarenstukje is. Daarnaast is het ook zo dat scutelliden, meer dan andere trilobieten, gemakkelijk uit elkaar vallen. Het risico dat er delen ontbreken is er steeds, ook bij specimens die er op het eerste zicht volledig uitzien.
De dunschaligheid van deze beestjes zorgt er elke keer weer voor dat de preparatie een huzarenstukje is. Daarnaast is het ook zo dat scutelliden, meer dan andere trilobieten, gemakkelijk uit elkaar vallen. Het risico dat er delen ontbreken is er steeds, ook bij specimens die er op het eerste zicht volledig uitzien.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
inderdaad weer een geweldige prestatie!!
wat ik me afvraag, fred en lugo
jullie hebben beide volgens mij al een of meerdere scutellide beestjes geprept.
Wat mij opvalt bij hun Belgische broertjes en zusjes is dat de schaal nog al eens wil splitsen, zie je dit ook bij de Marokaanse specimens?
Wat ik hiermee bedoel is niet dat de kern in het positief blijft zitten en de schaal in het negatief,
maar dat de schaal letterlijk splitst, de bovenkant in het negatief blijft hangen en de onderkant in het positief, je kijkt dan als ware op een tussenlaagje in de schaal.
Deze doet mijns inziens altijd erg "schelpachtig" aan.
wat ik me afvraag, fred en lugo
jullie hebben beide volgens mij al een of meerdere scutellide beestjes geprept.
Wat mij opvalt bij hun Belgische broertjes en zusjes is dat de schaal nog al eens wil splitsen, zie je dit ook bij de Marokaanse specimens?
Wat ik hiermee bedoel is niet dat de kern in het positief blijft zitten en de schaal in het negatief,
maar dat de schaal letterlijk splitst, de bovenkant in het negatief blijft hangen en de onderkant in het positief, je kijkt dan als ware op een tussenlaagje in de schaal.
Deze doet mijns inziens altijd erg "schelpachtig" aan.
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Ja, ze durft tijdens de prep soms ook wel aan 'af te schilferen', zeker als er iets te veel vermogen achter de preparatienaald zit. Ik heb soms ook sterk de indruk dat de schaal uit fijne laagjes is opgebouwd.
Ik ben momenteel bezig aan een Scutellum die plaatselijk echt rampzalig is op dat vlak.
Ik ben momenteel bezig aan een Scutellum die plaatselijk echt rampzalig is op dat vlak.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Bedankt voor de fijne reacties.
De schaal van Scutelliden is inderdaad erg dun en fragiel. Soms komen er kleine schilfertjes los; dat is bij dit exemplaar trouwens te zien op de pleurae, waar kleine, dunne stukjes zijn weggesprongen.
Af en toe zie ik dit ook wel bij andere soorten, maar verwering kan eveneens een oorzaak zijn.
mvg
Lugo
De schaal van Scutelliden is inderdaad erg dun en fragiel. Soms komen er kleine schilfertjes los; dat is bij dit exemplaar trouwens te zien op de pleurae, waar kleine, dunne stukjes zijn weggesprongen.
Af en toe zie ik dit ook wel bij andere soorten, maar verwering kan eveneens een oorzaak zijn.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Geweldig mooi! Ik vraag me echt af hoe je een trilobiet zo mooi geprepareerd krijgt. Is het veel oefenen, geduld of geluk hebben met het juiste stuk?
[Bewerkt door Marijn14 op 23-06-2014 om 21:27 NL]
[Bewerkt door Marijn14 op 23-06-2014 om 21:27 NL]
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Alle drie. 

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)