heel fijn preparatiewerk

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Jeremy
heel fijn preparatiewerk

Bericht door Jeremy » 26 jun 2014, 12:24

Afbeelding

hallo,

door een ziekte heb ik, tijdelijk, diabetes en moet ik insuline spuiten. Een paar weken geleden kwam ik op het idee om de gebruikte naalden even te testen op mijn fossielen. Want het zijn heel scherpe naalden, simpel verwisselbaar en ze zitten in een handige houder. En omdat ik Bryozoa verzamel-bestudeer, beestjes van 1mm, te bekijken onder de microscoop, is het heel secuur werk om een stuk te prepareren. En na wat oefenen blijkt deze insulinepen een héél goed werkmiddel. Het gaat dan specifiek om vb een zandkorrel te verwijderen, zachte kalk af te schrapen. Het héél fijne werk dus. Dat wou ik even delen met jullie.

groetjes
Jeremy

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: heel fijn preparatiewerk

Bericht door Frederik » 26 jun 2014, 15:57

Wat vind je precies zo slecht aan dit idee Mc_crabs?
Bedoel je ivm potentiele prikaccidenten? Ik ga ervan uit dat hier niet de suggestie gedaan wordt om gebruikte naalden te gebruiken, noch om een patroon in de pen te hebben. Of denk jij aan iets anders?
In ieder geval lijkt het me niet zo'n héél handig gereedschap. Ik heb vroeger wel eens preparatietesten gedaan met (gewone) injectienaalden en vond deze een stuk minder geschikt dan handgeslepen volle hardmetalen naalden. Injectienaalden zijn naar mijn mening gewoon niet stevig genoeg. Weliswaar niet helemaal hetzelfde als wat hier voorgesteld wordt, maar de naald ziet er m.i. niet stevig genoeg uit.
Bovendien lijkt me de brede pen in dit geval eerder in de weg te zitten. Visueel dan. En het lijkt me ook nog eens relatief duur.

[Bewerkt door Frederik op 26-06-2014 om 15:59 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: heel fijn preparatiewerk

Bericht door Ahuijsmans » 26 jun 2014, 16:00

Mc_Crabs schreef:
In deze post wordt een zeer slecht idee ten toon gesteld.
Je wilt niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele gevolgen.
We snappen dat het goed bedoeld is maar hier krijg je problemen mee.
Want?

We = jij en ?

Werken met een dremel/luchtdruk beitel / tandarts krabbers kan niks mis gaan?
Bedankt voor de tip! Ga heb niet gebruiken, heb geen suikerziekte gelukkig ;)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Jeremy
Antw: heel fijn preparatiewerk

Bericht door Jeremy » 26 jun 2014, 19:45

Hallo,

het klopt wat je schrijft Frederik, wat betreft de stevigheid. Doch het is een zeeeer dunne naald, en vb niet geschikt voor je trilobietenwerk, maar voor mij uitermate precies om zandkorrels weg te doen springen onder de microscoop. En doordat ze heel dun is kan ze veel gemakkelijker plooien. Daarom kan ik ze enkel gebruiken om zachte materiaal weg te schrapen, weer eens, onder de microscoop. En duur is het niet want ik krijg ze gratis. Ik gebruik ook de hardmetalen pennen doch deze kunnen het precisiewerk niet aan. Dit omdat ik ze niet met een punt slijp.
En als na 10 korrels het naaldje te scheef staat, doe ik gewoon een andere op.

Ik begrijp niet waar er een probleem is. Wie heeft er niet met een hamer op zijn hand geklopt, met een pen uitgeschoven, met een rasp over een vinger gegleden. Ik heb het dan zelfs niet over gevaarlijke situaties in een groeve, aan de zee enz.

Het is aan elkeen om zijn verantwoordelijkheid te nemen. De naalden die ik gebruik, zijn gebruikt door mezelf. Als die op zouden zijn kan ik er nieuwe kopen.

groetjes
Jeremy

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: heel fijn preparatiewerk

Bericht door Frederik » 26 jun 2014, 19:53

Mc_Crabs schreef:
Ben niet zo van de zinloze discussies.
Maar mijn stem heb je om dit topic te verwijderen.
Dat je het nodig vindt om zo negatief te reageren, mij best. Maar neem dan minstens de moeite om op een heldere manier je standpunt toe te lichten. Dat heet dan constructief en is een pak aangenamer voor iedereen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie