Preparatie trilobiet Pr
Preparatie trilobiet Prümer Mulde, Eifel

Hallo allemaal,
een kleine maand geleden weer naar de Eifel geweest, en in een akker in de Prümer Mulde (Junkerberg-formatie) een deel van een trilobietenkerkhof gevonden. Zoals meestal het geval is met materiaal uit deze formatie is er ook hier sprake van de nodige verwering, maar gelukkig zit hier nog redelijk wat materiaal in dat nauwelijks verweerd is. Het is en blijft een akkervondst, dus helaas is er forse schade die waarschijnlijk ontstaan is door een ploeg. Een thorax van een gestrekte trilobiet (het deel dat me opviel toen ik het stuk in de akker zag liggen) bestaat alleen nog uit de linker- en centrale lob. Een afdruk van een compleet, opgerold exemplaar is ook nog te zien, samen met een aantal restanten van sterk verweerde cephalons, een verweerd pygidium en wat losse thoraxsegmenten.
In wat ik heb gebombardeerd tot de bovenkant van de steen zag ik verweerde thoraxsegmenten zitten die wezen op een opgerolde trilobiet. Ik hoopte op het aanwezig zijn van de rest van het beest. Naast dit gedeelte zag ik een schizochroaal oog zitten met daaraan een deel van een wang. In eerste instantie begonnen met de thorax, waar ik al snel een (gedeeltelijk verweerd) pygidium aan vast zag zitten. Daarna begonnen rondom het oog, om me beter te kunnen oriënteren binnen de steen. Langzaam maar zeker verder gekomen, met redelijke resultaten. De kleverigheid van de matrix varieert sterk en behoorlijk onvoorspelbaar. Over het algemeen is de schaal (waar aanwezig) vrij dik en hard, maar er lopen veel natuurlijke breuklijntjes doorheen. Rondom het oog was er een aanzienlijk gedeelte van de schaal dat bleef verpulveren (te fijnkorrelig om te lijmen), maar dieper in de steen werd de kwaliteit snel beter. Gezien het m'n eerste min of meer complete Eifeltrilo is die valt te prepareren (een opgerold, veel kleiner exemplaar dat ik in maart heb gevonden is te fragiel voor preparatie), ben ik, ondanks dat er toch nog redelijk wat 'hits' te bespeuren zijn, niet ontevreden.
De trilobieten zelf zijn grote Phacopiden, voor zover ik in kan schatten van de soort Nyterops nyter (Struve, 1974). Volledig zeker hiervan ben ik niet. Ik zal wanneer de preparatie voltooid is het fossiel opmeten, maar ik schat dat de lengte boven de 10 cm ligt.
Hieronder een aantal foto's (met telefoon gemaakt, geen macrolens voor m'n camera) van de vorderingen.
Groeten!
Gijs
Antw: Preparatie trilobiet Prümer Mulde, Eifel
Mooi om te zien.
Ik ga kijken wat ik dit jaar weer ga vinden in de Eifel..
Ik hoop ook dit jaar weer crinoïdenkelken te vinden.
Cora
Ik ga kijken wat ik dit jaar weer ga vinden in de Eifel..
Ik hoop ook dit jaar weer crinoïdenkelken te vinden.
Cora
Dag Gijs,
dit is heel mooi en proper geprepareerd. Ook de mooie bruine kleur vind ik prachtig.
Proficiat voor dit knappe resultaat.
Ik denk dat je inderdaad korrect zit met je determinatie.
mvg
Lugo
dit is heel mooi en proper geprepareerd. Ook de mooie bruine kleur vind ik prachtig.
Proficiat voor dit knappe resultaat.
Ik denk dat je inderdaad korrect zit met je determinatie.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Ik zag nu pas de geschatte afmeting!
Als dit inderdaad zo is dan is het volgens mij voor de Eifel bijzonder groot.
Ergens in mijn achterhoofd staat mij bij dat ze in de Eifel niet groter zijn gevonden dan 7 - 8cm.
Dit zou dus best een heel bijzonder exemplaar kunnen zijn.
Zelf heb ik gedeeltelijke thorax gevonden van 3 bij 5 cm. Dit zal dus ook ooit een groot exemplaar zijn geweest.
Cora
Als dit inderdaad zo is dan is het volgens mij voor de Eifel bijzonder groot.
Ergens in mijn achterhoofd staat mij bij dat ze in de Eifel niet groter zijn gevonden dan 7 - 8cm.
Dit zou dus best een heel bijzonder exemplaar kunnen zijn.
Zelf heb ik gedeeltelijke thorax gevonden van 3 bij 5 cm. Dit zal dus ook ooit een groot exemplaar zijn geweest.
Cora
@ iedereen: bedankt ^_^ !
@ Lugo: nat ziet 'ie er wat beter uit dan droog
.
@ Cora: ik heb een meetlint gebruikt om een voorlopige schatting te maken. Ik kom op minimaal 12 cm lengte uit. Voor de Eifel inderdaad een groot exemplaar, maar de resten van de andere trilobieten in de steen wijzen erop dat het mogelijk niet gaat om een uitzonderlijk geval. Enkele pygidia die die dag gevonden zijn op die akker en in de omgeving zouden ook wel eens toebehoord kunnen hebben aan trilobieten van ongeveer hetzelfde formaat. Ik heb hier helaas geen exemplaren liggen van 'Eifel-trilobiten' (Basse), dus ik kan helaas niet controleren of het hier gaat om een reeds bekend formaat en of trilo's van dat formaat normaal zijn voor de Junkerberg-formatie.
Wie me overigens aan die boeken (gedrukt of digitaal) zou kunnen helpen: gelieve mij te mailen
.
@ Lugo: nat ziet 'ie er wat beter uit dan droog

@ Cora: ik heb een meetlint gebruikt om een voorlopige schatting te maken. Ik kom op minimaal 12 cm lengte uit. Voor de Eifel inderdaad een groot exemplaar, maar de resten van de andere trilobieten in de steen wijzen erop dat het mogelijk niet gaat om een uitzonderlijk geval. Enkele pygidia die die dag gevonden zijn op die akker en in de omgeving zouden ook wel eens toebehoord kunnen hebben aan trilobieten van ongeveer hetzelfde formaat. Ik heb hier helaas geen exemplaren liggen van 'Eifel-trilobiten' (Basse), dus ik kan helaas niet controleren of het hier gaat om een reeds bekend formaat en of trilo's van dat formaat normaal zijn voor de Junkerberg-formatie.
Wie me overigens aan die boeken (gedrukt of digitaal) zou kunnen helpen: gelieve mij te mailen

Top Gijs ziet er mooi uit wat je al hebt gedaan , ben benieuwd naar het resultaat , hoop dat er uit mijn stukken ook mooie beestjes komen kom gauw bij je langs met het materiaal .