Mogelijke werfel van een zeereptiel, gevonden in Normandie, Falaises des Vaches Noires
Mogelijke werfel van een zeereptiel, gevonden in Normandie, Falaises des Vaches Noires
Afgelopen week ben ik op vakantie geweest naar Normandie en heb ik ook een aantal dagen naar fossielen gezocht aan het strand tussen Houlgate en Villers-sur-Mer, ook wel bekend als Falaises des Vaches Noires.
Bij de klif in de buurt van Houlgate, was er een mogelijkheid om verder naar boven te klimmen een helling op. Zo kwam ik bij een mooie rotswand waar veel fossielen te vinden waren. Hier vond ik ook een eigenaardig stuk, dat verdacht veel op een stuk wervel doet denken. Het lag boven op een klein heuveltje op de helling van de rotswand die ik aan het beklimmen was. Ik heb nog verder gezocht op de plek, maar heb verder niks gevonden dat verwant kan zijn met dit stuk.
Mijn vraag is, kan iemand mij verder helpen met het determineren van dit stuk, waarschijnlijk, bot? Ik zat zelf te denken aan een wervelstuk van een zeereptiel, aangezien de structuur van het stuk erg op bot doet lijken. Ook is er volgens mij duidelijk een doorn uitsteeksel te zien en het gat in de wervel. Ik heb daarnaast gehoord dat er op deze plek nog wel eens resten van zeereptielen worden gevonden.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast bedankt!
1809 – 1882
Antw: Mogelijke werfel van een zeereptiel, gevonden in Normandie, Falaises des Vaches Noires
Heeft iemand enig idee van wel dier dit kan zijn als het een wervel betreft en uit welk tijdsvak het afkomstig is? Jullie zouden mij hier enorm mee helpen, alvast bedankt!
1809 – 1882
Antw: Mogelijke werfel van een zeereptiel, gevonden in Normandie, Falaises des Vaches Noires
het is een bizar object. Vanop foto ondetermineerbaar.
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Hoi,
ik heb op deze vindplaats (Callov (Jura) tot en met Cenomaan(Krijt) een wervel van een Ichthyosaurus gevonden een kleine wevel en twee ongedetermineerde botfragmenten, Ook worden er resten van dinosaurussen en krokodielen gevonden. (Er is een leuk klein museumptje in het raadhuis(?) van Villers- sur -mer.)
Dus zeereptiel is zeker goed mogelijk.
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 10-08-2014 om 20:20 NL]
ik heb op deze vindplaats (Callov (Jura) tot en met Cenomaan(Krijt) een wervel van een Ichthyosaurus gevonden een kleine wevel en twee ongedetermineerde botfragmenten, Ook worden er resten van dinosaurussen en krokodielen gevonden. (Er is een leuk klein museumptje in het raadhuis(?) van Villers- sur -mer.)
Dus zeereptiel is zeker goed mogelijk.
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 10-08-2014 om 20:20 NL]
Bedankt voor het meedenken heren. Het is inderdaad een eigenaardig stuk en ik heb de vorm dan ook nog niet eerder gezien ergens. Toch lijkt het verdacht veel op een wervel van het een of ander. Het is ook vrij symmetrisch, wat wel vaak duidt op bot ipv steen en ook is er volgens mij een duidelijke botstructuur te herkennen ondanks dat hij wel vrij verweerd is. Een Ichthyosaurus wervel lijkt mij uitgesloten, aangezien deze rond zijn naar mijn weten. Maar er worden dus ook wel resten van dinosaurussen en krokodillen gevonden? Dat zou dan een optie kunnen zijn inderdaad, maar welke? 
PS. Xenina, hoe weet je of de fossiel die je gevonden hebt bij de Falaises des Vaches Noires, uit de Jura of het Krijt komen?
[Bewerkt door ADS2 op 10-08-2014 om 23:58 NL]

PS. Xenina, hoe weet je of de fossiel die je gevonden hebt bij de Falaises des Vaches Noires, uit de Jura of het Krijt komen?
1809 – 1882
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Mogelijke werfel van een zeereptiel, gevonden in Normandie, Falaises des Vaches Noires
Dat weet ik want ik bezit het boekje' Falaises des Vaches Noires' van de Association Geo Paleo Archeologique Houlgate en daar staat het in.ADS2 schreef:

Groetjes, Xenina
Antw: Antw: Antw: Mogelijke werfel van een zeereptiel, gevonden in Normandie, Falaises des Vaches Noires
Ik bedoelde het eigenlijk in het algemeen, hoe je er achter komt uit welk tijdsvak een fossiel komt die je daar gevonden hebt op het strand. Maar oke handig dat er een boekje van is, bedankt! Ik zal het eens opzoekenXenina schreef:Dat weet ik want ik bezit het boekje' Falaises des Vaches Noires' van de Association Geo Paleo Archeologique Houlgate en daar staat het in.ADS2 schreef:
[Bewerkt door ADS2 op 10-08-2014 om 23:58 NL]Maar in het Internet vind je zeker ook informaties erover.
Groetjes, Xenina

[Bewerkt door ADS2 op 11-08-2014 om 13:14 NL]
1809 – 1882
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Vreemd ding. Dacht eerst dat het niets was, maar lijk toch botstructuur te zien. Kan ook een half vergaan stuk bot zijn van een landzoogdier. Er valt van alles van de kliffen af, weggegooid of spoelt daar in de vorm van slachtafval aan.
Groet,
Niels
Niels
Ik ben er mee naar het Natura Docet geweest, waar ik een afspraak had met de paleontoloog Eric Mulde. Hij vertelde mij dat het zeker oud was en geen hedendaags of kwartair materiaal is. Het stuk is zwaar gemineraliseerd en erg zwaar voor zijn grote. Wel is hij erg aangetast door zeewormen en bedekt met schelpen (het heeft toen waarschijnlijk lang als kadaver op de zeebodem gelegen). Waarschijnlijk Jura of Krijt, maar dat hangt af van de exacte vindplaats van het fossiel.
Nou is dat vervelend om na te gaan, aangezien er twee tijdszones te vinden zijn in de klif. Het bovenste topje van de klif is Krijt, maar het grootste gedeelte van het materiaal is Jura. En aangezien ik redelijk hoog op de klif was toen ik het fossiel vond, het zal dan ook net op de grens tussen Jura en Krijt hebben gezeten. Er zal zo`n 15 a 20 meter materiaal boven mij nog hebben gezeten en nou is de vraag dus, hoe groot is de laag Krijt van de klif aldaar?
Ook zegt hij dat het zeker een stuk wervel betreft. Het betreft het bovenste stuk van de wervel, waar ook het doornuitsteeksel te vinden is. Het opvallende uitsteeksel is dan ook nog steeds goed te zien op de foto. Ook het gat van het ruggenmergkanaal is aanwezig, ook al zit er veel aantasting van schelpen in, waardoor deze wat dicht is gelopen. (met een beetje schoonmaken, kan zit verholpen worden was het advies)
Waarvan de wervel precies is geweest, kon hij helaas ook nog niet zeggen. Hij heeft wat informatie opgezocht van de plek en kon in elk geval een aantal soorten uitsluiten (zoals vleesetende dinosaurussen en Ichthyosaurusen). Hij vond een mooi document op het internet, waar veel informatie over de Vaches Noires te vinden was, inclusief morfologie en soorten lijst. Helaas is deze wel in het Frans en is mijn Frans niet zo goed.
Dit is de PDF link: http://www.paleospace-villers.fr/files/ ... noires.pdf
Afgaand op de vondsten van de plek, had hij een aantal optie waarvan de wervel zou kunnen zijn. Volgens hem zou het, wanneer de vondst uit het jura kwam, een Plesiosaurus of Pliosaurus wervel kunnen zijn. Wanneer de vondst uit het Krijt komt, zou het een plantenetende dinosaurus kunnen zijn (bijvoorbeeld een Iguanodon of Stegosaurus soort)
Mijn zoektocht gaat in elk geval verder. Alle hulp vanuit dit forum is natuurlijk van harte welkom
Nou is dat vervelend om na te gaan, aangezien er twee tijdszones te vinden zijn in de klif. Het bovenste topje van de klif is Krijt, maar het grootste gedeelte van het materiaal is Jura. En aangezien ik redelijk hoog op de klif was toen ik het fossiel vond, het zal dan ook net op de grens tussen Jura en Krijt hebben gezeten. Er zal zo`n 15 a 20 meter materiaal boven mij nog hebben gezeten en nou is de vraag dus, hoe groot is de laag Krijt van de klif aldaar?
Ook zegt hij dat het zeker een stuk wervel betreft. Het betreft het bovenste stuk van de wervel, waar ook het doornuitsteeksel te vinden is. Het opvallende uitsteeksel is dan ook nog steeds goed te zien op de foto. Ook het gat van het ruggenmergkanaal is aanwezig, ook al zit er veel aantasting van schelpen in, waardoor deze wat dicht is gelopen. (met een beetje schoonmaken, kan zit verholpen worden was het advies)
Waarvan de wervel precies is geweest, kon hij helaas ook nog niet zeggen. Hij heeft wat informatie opgezocht van de plek en kon in elk geval een aantal soorten uitsluiten (zoals vleesetende dinosaurussen en Ichthyosaurusen). Hij vond een mooi document op het internet, waar veel informatie over de Vaches Noires te vinden was, inclusief morfologie en soorten lijst. Helaas is deze wel in het Frans en is mijn Frans niet zo goed.
Dit is de PDF link: http://www.paleospace-villers.fr/files/ ... noires.pdf
Afgaand op de vondsten van de plek, had hij een aantal optie waarvan de wervel zou kunnen zijn. Volgens hem zou het, wanneer de vondst uit het jura kwam, een Plesiosaurus of Pliosaurus wervel kunnen zijn. Wanneer de vondst uit het Krijt komt, zou het een plantenetende dinosaurus kunnen zijn (bijvoorbeeld een Iguanodon of Stegosaurus soort)
Mijn zoektocht gaat in elk geval verder. Alle hulp vanuit dit forum is natuurlijk van harte welkom

1809 – 1882
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Fijn nieuws, proficiat!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)