Preparatie van een Ceratarges sp. uit Marokko.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Lugo
Been thanked: 65 times
Preparatie van een Ceratarges sp. uit Marokko.

Bericht door Lugo » 12 sep 2014, 21:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele weken geleden begon ik met goede moed aan de preparatie van een Ceratarges sp., maar na een aantal dagen prepareren bleek dat alleen het cephalon in de matrix zat. En bovendien ontbrak ook nog de rechter vrije wang.
Maar deze Ceratarges sp. uit Marokko ( naar ik vermoed van Jebel Zireg ) ziet er veel -belovend uit.
Op de eerste foto is duidelijk de aanzet te zien van de twee genale stekels ( onderaan rechts op het stuk), dus normaal moeten de vrije wangen aanwezig zijn.
Op het tweede rotsstuk is ook een gesteeld oogje te zien, samen met enkele thoraxsegmenten. Dus deze trilo zou wel eens compleet kunnen zijn.
In het derde en kleinste stukje zit de voorkant van de glabella en die komt zelfs even piepen.
Dus het is perfect mogelijk om de drie stukken meteen samen te lijmen en via dat venstertje op het kleinste stukje, waar de glabella zichtbaar is, de preparatie aan te vatten .
Foto's 4 en 5 tonen de verlijming en dus ook de uitgangspositie.
Ik ben dus beginnen prepareren aan de voorkant van de zichtbare glabella en heb dan zowel naar links als naar recht gewerkt om de twee vrije wangen te vinden.
Onderweg kwam ik ook de gesteelde oogjes tegen en de aanzet van de twee grote kophorens( foto 6 ).

De volgende opdracht was te zoeken naar thorax en pygidium. Dit was niet zo eenvoudig want de lange pygidale stekels kunnen zowat in alle richtingen gaan. Dus begon ik axiaal een putje te graven ongeveer 1 cm achter het cephalon.
Ik moest echter veel dieper graven dan ik verwacht had en bijgevolg werd het putje ook wat groter in diameter. Bij deze actie heb ik, zoals later zal blijken, de voorste linker pygidale stekel geraakt.
Toen eindelijk het pygidium gevonden was, kon dit verder geprepareerd worden, evenals de 4 lange, dunne stekels, die er aan vast zitten. Deze stekels zijn wel heel dun, dus uiterste voorzichtigheid was geboden. Ik kon wel niet voorkomen dat een aantal kleine secundaire stekeltjes op die grotere stekels gedeeltelijk zijn afgebroken.
Rond het pygidium zitten ook nog 3 reeksen kleine stekeltjes, zoals je kan zien.
Het cephalon werd vrijgemaakt tot aan de occipetale ring, waarop ook nog eens 2 kleine stekeltjes zitten.
Tot nu toe heb ik zowel de ogen als de twee kophorens beschermd gelaten door matrix.
Maar om de thorax te prepareren zal veel van die ondersteuning moeten verdwijnen. En de beschikbare ruimte om met de preparatienaald te manoevreren is beperkt, als ik zeg dat de afstand tussen occipetale ring en begin van het pygidium amper 0.5 cm bedraagt.
De volgende stap wordt dus een hele uitdaging en ik hoop deze tot een goed einde te brengen.

De totale lengte van deze trilobiet, staartstekels inbegrepen, bedraagt 2.5 cm,

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Preparatie van een Ceratarges sp. uit Marokko.

Bericht door strandjutters » 12 sep 2014, 21:35

Hallo Lugo,prachtig man.

Wou dat ik dit ook kon.

GR Pascal

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 sep 2014, 21:44

Ziet er goed uit Luc. Neem je tijd!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 12 sep 2014, 22:15

ik zoek vruchteloos waar in godsnaam dat beest in de ruwe steen zit en dat je dan op voorhand weet welk beest er in zit gaat mijn begrip te boven; mijn oprechte bewondering voor je prestaties

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 12 sep 2014, 22:42

Hallo Phil,op de eerste foto steekt ie rechtsonder.

GR

En op de tweede foto ,in het midden bovenaan.

[Bewerkt door strandjutters op 12-09-2014 om 22:51 NL]

strandjutters

gigi

Bericht door gigi » 12 sep 2014, 22:43

Idd Phil; ik zat net hetzelfde te denken.....knap werk!
Niks voor mij ; heb daar het geduld niet voor maar van dit soort preparatie kan ik echt van genieten.

Groeten,
Gigi

Minilodon

Lugo

Bericht door Lugo » 12 sep 2014, 23:06

Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad zoals Pascal zegt.
Op de eerste foto rechts onderaan zijn de de doorsneden te zien van de aanzet van de genale stekels en op de tweede foto iets boven het midden en rechts op het stuk is een gesteeld oogje en wat pleurae te zien.
Maar er is niet veel contrast tussen de matrix en de breukvlakken van de trilobiet.
Onder de bino is alles wel wat duidelijker. Bovendien is de kwaliteit van de foto's ook niet optimaal.

Wat verdere preparatie betreft, moet het moeilijkste nog komen en ik zie er wat tegen op om de twee kophorens volledig vrijstaand te prepareren.
Onder de bino zijn heel wat haarscheurtjes te zien in deze lange horens en ik weet nog niet hoe dit op te vangen.
Wel heb ik ondertussen de twee laatste thorax segmenten vrijgeprepareerd, dus nog 9 te gaan.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 13 sep 2014, 00:42

Dit materiaal is zeker van Jebel Zireg trouwens, dat is voor mij zeer duidelijk. De haarscheurtjes zitten overal en vormen inderdaad een probleem. Ik heb ze in mijn Ceratarges ook. Ik heb wel een aantal ideeën over hoe hiermee om te gaan. Misschien moeten we hierover eens mailen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo

Bericht door Lugo » 13 sep 2014, 09:45

Frederik,

bedankt voor de bevestiging van Jebel Zireg.
En wat de haarscheurtjes betreft, zal ik je zeker een mailtje sturen.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Wally

Bericht door Wally » 13 sep 2014, 17:35

kwijl,kwijl,kwijl!!!!
Gewoon schitterend zoals altijd he Luc.
(y)

Plaats reactie