Cordaites gevonden op Ballooerveld
Kan het kloppen dat ik op het balloerveld en de Kampsheide te Drenthe (op de hoogte van Assen), stukken cordaites kan vinden. Ik heb verschillende stukken gesteenten gevonden met daarin een duidelijk afdruk van een langwerpig blad met paralel aan elkaar lopende nerven...
Moeder natuur heeft ons iets heel moois geschonken
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Cordaites gevonden op Ballooerveld
Dag Alwin
In Oost Nederland is het mogelijk om op de gekste plaatsen zwerfsteenfossielen tegen te komen. Fossielen die dus door oerrivieren en gletsjers hierheen getransporteerd zijn.
Ik ben eigenlijk nog nooit Carboon materiaal tegengekomen aan de oppervlakte anders dan dat het is aangevoert om als wegverharding te dienen.
Aangezien Cordaites uit het Carboon en Onder-Perm stamt neem ik aan dat het om een gelaagd materiaal gaat. Dit gaat uit elkaar vallen als het geruime tijd aan weersinvloeden is blootgesteld.
Ik wil niet zeggen dat jij geen Cordaites gevonden kunt hebben maar gezien het feit dat je dit aan de oppervlakte hebt gevonden doet mij twijfelen aan Cordaites of het materiaal moet door mensen zijn aangebracht.
Misschien je ons door een foto eens laten zien wat je gevonden hebt?
In Oost Nederland is het mogelijk om op de gekste plaatsen zwerfsteenfossielen tegen te komen. Fossielen die dus door oerrivieren en gletsjers hierheen getransporteerd zijn.
Ik ben eigenlijk nog nooit Carboon materiaal tegengekomen aan de oppervlakte anders dan dat het is aangevoert om als wegverharding te dienen.
Aangezien Cordaites uit het Carboon en Onder-Perm stamt neem ik aan dat het om een gelaagd materiaal gaat. Dit gaat uit elkaar vallen als het geruime tijd aan weersinvloeden is blootgesteld.
Ik wil niet zeggen dat jij geen Cordaites gevonden kunt hebben maar gezien het feit dat je dit aan de oppervlakte hebt gevonden doet mij twijfelen aan Cordaites of het materiaal moet door mensen zijn aangebracht.
Misschien je ons door een foto eens laten zien wat je gevonden hebt?
Robert Mensink

Hier is een foto van dat stuk, ik heb dit stuk niet direct aan de opervlakte gevonden maar wel op een paar centimeter onder de oppervlakte. De steen viel inderdaad helamaal uiteen tot dit massief stuk overbleef waar duidelijk iets in zit.
Neem eens een foto van zeer dichtbij, de textuur van het fossiel kan veel opklaren....
Z.
Z.
The earth has music for those who listen.
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Mee eens.
Plaats ook even een maataanduiding bij op dee foto !
Plaats ook even een maataanduiding bij op dee foto !
Robert Mensink

Hier zijn nieuwe foto\'s op de eerste is linksboven ook nog een blad te zien een cyclopteris misschien?, ik weet het echt niet! Op de 2e zie je nogmaals de \'codaites\' met een maattabel.. Alvast bedankt!
en oh jah, ik kan niet dichterbij met mijn camera, daar is ie niet echt geschikt voor srry!
Bovenste is zeker Cyclopteris!
Wat betreft de onderste foto: zou kunnen cordaites zijn (wat wssl ook zo is) maar; indien er knopen op de \'textuur\' voorkomen, dwars over de breedte, denk ik dat het Calamites is. Maar daarvoor is een detailfoto nodig,
Z.
Wat betreft de onderste foto: zou kunnen cordaites zijn (wat wssl ook zo is) maar; indien er knopen op de \'textuur\' voorkomen, dwars over de breedte, denk ik dat het Calamites is. Maar daarvoor is een detailfoto nodig,
Z.
The earth has music for those who listen.