Vondst De Kaloot
- andersschinkel
Vondst De Kaloot
Beste Fossielnetters,
Vorige week vrijdag vond ik een aantal dingen op De Kaloot, waarvan ik dit wel het meest intrigerend vond. Speurend op fossielnet en internet en in boeken kwam ik er niet echt uit; ik zag alleen enige overeenkomst met bepaalde tanden (van zeedieren). Kan het zijn dat dit een fragment van een tand (en wortel) is? Ik hoop dat de foto's, van vier zijden, goed genoeg zijn, zodat iemand me verder kan helpen!
Bij voorbaat dank voor jullie ideeën en hartelijke groet,
Anders
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Vondst De Kaloot
Het lijkt mij ook een fragment van een tand. Die ruwe (sinaasappel) structuur zie je bij neushoorn. Kijk eens in die richting.
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
- andersschinkel
Ik zie wat je bedoelt met die 'sinaasappelhuid', maar zie op foto's van neushoornkiezen dat bruine gestreepte email (?) nog niet terug; ook het lange bruinige gebogen stuk dat je van de zijkant ziet kan ik nog niet plaatsen. Nou ja, later maar verder zoeken.
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Ik kan het ook niet goed plaatsen. Ik denk dat je dit stuk in de hand moet hebben.
Wel lijkt het linkerstuk bovenaan op foto 1 mij een stuk van de wortel. Het zou dan om een vrij grote kies gaan.
Wel lijkt het linkerstuk bovenaan op foto 1 mij een stuk van de wortel. Het zou dan om een vrij grote kies gaan.
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Het is inderdaad een lasting ding, omdat het incompleet is. Misschien kan ik Charlie Schouwenburg vragen of hij een blik op de foto's wil werpen; maar waarschijnlijk kan ik hem het beste meenemen naar een WPZ-bijeenkomst of zo.
Nogmaals bedankt voor je reactive(s) - je hebt me in ieder geval een zoekrichting gegeven!
Groet,
Anders
Nogmaals bedankt voor je reactive(s) - je hebt me in ieder geval een zoekrichting gegeven!
Groet,
Anders
-
- Been thanked: 45 times
Ik vind Niels zijn determinatie niet zo gek, maar ik denk dat als iemand met ervaring het in handen heeft het goed gedetermineerd kan worden. Foto's zijn altijd riskant, ze dagen wel uit.
Charlie
- andersschinkel
Ah, ik wilde je een mailtje sturen met de vraag of je even naar de foto zou willen kijken, maar je hebt het al gedaan! Hartelijk dank. Ik las vandaag in een boekje van Marloes Rijkelijkhuizen over de determinatie van harde dierlijke materialen (een boekje voor archeologen, online te vinden) wat ze over de ontwikkeling en samenstelling van tanden schreef. Met Niels' suggesties, andere foto's en deze informatie 'in de hand' kan ik inderdaad zien wat het cementum moet zijn (rond de wortel) en wat het dentine/ivoor. Er is ook een klein stukje zwart email te zien. De gekke vorm (en het grote blootliggende stuk dentine) moet dan komen door de wijze waarop de kies gebroken is.
Wanneer het gedetermineerd is door iemand die het ook in handen heeft gehad, zal ik laten weten of die het ook op een neushoornkies houdt.
Hartelijke groet,
Anders
Wanneer het gedetermineerd is door iemand die het ook in handen heeft gehad, zal ik laten weten of die het ook op een neushoornkies houdt.
Hartelijke groet,
Anders
mijn eerste gedachte was potvis,
tenminste als ik naar de bovenste foto kijk,
hier eentje van mij,
gr Frank
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Frank,dit is geen Potvis want dan zit de glazuur aan de verkeerde kant.
Volgens mij is dit een fragment van een Neushoornkies,heb ik ook nog in Knokke gevonden.
GR
Volgens mij is dit een fragment van een Neushoornkies,heb ik ook nog in Knokke gevonden.
GR
strandjutters