Mill vondsten 10/09

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Nautilus
Mill vondsten 10/09

Bericht door Nautilus » 11 sep 2006, 22:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat er al een tijdje niet meer wordt opgespoten ben ik afgelopen zondag toch naar Mill geweest. Dit was de eerste keer in Mill en eigenlijk uberhaupt de eerste keer dat ik haaientanden heb gezocht. Toen ik daar aankwam schrok ik toch wel, zo\'n grote zandbak heb ik nog niet gezien.
Ik heb daar ongeveer 3 uur staan zeven. Door de klein maaswijdte ( 7mm.) heb ik toch ook nog een paar kleine tandjes gevonden. Nadeel is dat het zand (vooral als het een beetje vochtig is) langzamer weg kan.De volgende keer toch maar een standaard eronder( bedankt Herman voor de handleiding !!).
De vondsten vielen me voor de eerste keer zeker niet tegen.Maar toen ik de vondsten van een Duitser zag die daar bezig was begon ik toch bijna te kwijlen.( o.a. Tijgerhaai).
Ik vraag me toch af wat ik zoal gevonden heb.In ieder geval foto 2 potvis en hastalis?, foto 5 stuk bot,roggestekeltje.
Ik ben vooral benieuwd naar foto 1 links.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
JanWillem

Lees..... en verrijkt uw geest!

Erik
Antw: Mill vondsten 10/09

Bericht door Erik » 11 sep 2006, 23:33

foto 1 links: geen idee. mogelijk dat foto\'s van andere zijden nog iets toevoegen...
foto 3: Beide C. hastalis
foto 4: twee linker tanden kan ik niet goed zien. derde tand is zijtand odontaspididae en meest rechtse een vootand van diezelfde familie. Jan met de pet noemt die laatste tand een \"Carcharias accutissima\" vanwege de striaties.
Ik ben zelf het spoor in de naamgeving van Odontaspis en Carchariastanden na al die jaren volledig bijster... :)
Of C. accutissima goed is durf ik niet te zeggen. Ik neem aan dat er thans wel iets recents rondzwemt (taurus of ferox) waartoe je de tand kunt rekenen.
E.

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 11 sep 2006, 23:41

Jan Willem,

tav foto 2 denk ik dat je determinatie juist is

gr Pepijn

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 12 sep 2006, 00:09

foto 1: halve roggestekel en turritella sp. (http://www.nystmania.org/kd2.htm )
foto 2: tandwalvis en hastalis
foto 3: hastalis
foto 4: 2x hastalis, Odontaspis sp. en C.taurus
foto 5: botfragment,turritella sp. en roggestekel

[Bewerkt door Frisian-old-age op 11-09-2006 om 23:55 NL]

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 12 sep 2006, 01:13

Mooie tandjes JanWillem :)

Volgens mij is dit de aanzet tot een gigantische verzameling :)

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Mill vondsten 10/09

Bericht door Somniosus » 12 sep 2006, 01:22

erik schreef:
Jan met de pet noemt die laatste tand een \"Carcharias accutissima\" vanwege de striaties.
Ik neem aan dat je daarmee mij oa bedoeld?
erik schreef:
Of C. accutissima goed is durf ik niet te zeggen. Ik neem aan dat er thans wel iets recents rondzwemt (taurus of ferox) waartoe je de tand kunt rekenen. E.
Taurus als je wil. Maar ik en Jan met de Pet noemen dit nog C. acutissima.

Supergraver

Bericht door Supergraver » 12 sep 2006, 05:56

Hallo allemaal,

Ik kan me een discussie herinneren waar we/men de C. accutissima uit Mill toch gelijk/gelijkwaardig aan de C. taurus hadden gesteld?
Geef alsjeblieft een bevestigend antwoord, anders ben ik het spoor ook helemaal kwijt:)

Gr

Martijn

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 12 sep 2006, 08:31

Supergraver schreef:
Hallo allemaal,

Ik kan me een discussie herinneren waar we/men de C. accutissima uit Mill toch gelijk/gelijkwaardig aan de C. taurus hadden gesteld?
Geef alsjeblieft een bevestigend antwoord, anders ben ik het spoor ook helemaal kwijt:)

Gr

Martijn
Pfffff... volgens mij hebben we het hier al vaker over de odontaspididae gehad. Ik meen dat de laatste stand van zaken was: voorlopig even wachten op de revisie van Nolf&Capetta. ;-)

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 12 sep 2006, 09:59

Supergraver schreef:
Hallo allemaal,
Gr
Martijn
Yep, acutissima-taurus lineage. De Miocene exemplaren verschillen niet van de recente taurus.

Erik
Antw: Antw: Antw: Mill vondsten 10/09

Bericht door Erik » 12 sep 2006, 10:13

somniosus schreef:
erik schreef:
Jan met de pet noemt die laatste tand een \"Carcharias accutissima\" vanwege de striaties.
Ik neem aan dat je daarmee mij oa bedoeld?

Hoi Somniosus,
Ik dacht daarbij inderdaad aan jou maar ook mijzelf ;).

Ik houd wel van synonymiseren met recente beesten, maar verval bij odontaspididae voor het gemak vaak in het mij bekende O. vorax (groot) en C. accutissima (klein).

groeten, erik

Gesloten