Nassarius sp met 2 namen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Jeroen
Nassarius sp met 2 namen

Bericht door Jeroen » 12 sep 2006, 00:36

Afbeelding

Hoi allemaal,

In de database staan 2 Nassariussen welke m.i. beiden nogal verschillen. Hoe ken dat dan?
Is het Nassarius sp. of bestaan er subspecies?

Groeten
Jeroen

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Frisian-old-age
Antw: Nassarius sp met 2 namen

Bericht door Frisian-old-age » 12 sep 2006, 00:53

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Jeroen

Bericht door Jeroen » 12 sep 2006, 08:40

Hoi Age,
Bedankt voor de link!
Stom van mij want ik had gewoon langer moeten doorzoeken en ik wist achteraf wel dat deze prachtsite bestond.

groet
J

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 12 sep 2006, 09:27

Graag gedaan :)

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Koen

Bericht door Koen » 12 sep 2006, 11:27

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 2427#23570

Hier heb ik een gelijkaardige vraag gesteld

[Bewerkt door webmaster op 19-10-2006 om 10:08 NL]

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 12 sep 2006, 13:05

Dag Jeroen,
Je opmerking is terecht, maar toch denk ik voorzichtig dat de beide slakken wel degelijk Nassarius (Uzita) reticosus (J. SOWERBY, 1815) zijn. Het is een zeer variabele soort. Bovendien maakt de vreemde hoek waaruit foto 2 genomen is een determinering niet makkelijker, \'t zou ook een scaldisianus kunnen zijn.
In ‘De fossiele schelpen van de Nederlandse stranden en zeegaten’, eerste serie, Rechteren Altena, Bloklander, Pouderoyen, 1965, worden 4 forma genoemd (zie foto). Dat geeft, als je alle tussenvormen meetelt, een behoorlijk kluwen.
En: een huisje zou op de oudere windingen de kenmerken van de ene vorm kunnen vertonen en op de jongere windingen de kenmerken van een andere (Marquet).
Marquet, in ‘De Pliocene gastropodenfauna van Kallo’ meent dat het nutteloos is de variabiliteit in de nomenclatuur vast te leggen.
Die schelpjes zien er wel behoorlijk anders uit, maar de mensen ook, nietwaar ?
Benieuwd hoe het gaat aangepakt worden in de nieuwe ‘Fossiele schelpen van de Nederlandse stranden en zeegaten’ waaraan druk gewerkt wordt !
mvg
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 12 sep 2006, 13:09

Afbeelding

De kopie.

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Jeroen

Bericht door Jeroen » 13 sep 2006, 01:53

Beste Koen & Johny,

Ik zie de verwarring en ook bedankt voor de tips + aanvullende info. Ik ben nu toch nieuwschierig om gelijk alle Nassariussen die ik heb (zijn er ook weer niet teveel) eens op de scanner te leggen :) dat kan even duren maar komt nog wel een dezer dagen.

Hartelijke groeten
Jeroen

-j

Gesloten