Lichtenberg
Lichtenberg
De meeste Lichtenberg uit de ENCI is nu droog. Ik heb al geprobeerd om de blokken voorzichtig open te slaan. Dit is alleen erg tijdrovend(Wel mooie resultaten). Het grootste probleem is dat de brokken buiten moeten liggen(ze nemen te veel plek in voor op mijn kamer). Wel onder een afdak, maar dat helpt niet tegen vorst. Wat zijn jullie methoden om haaientanden en andere grotere fossielen nog heel uit de kalksteen te krijgen? De kleine fossielen hoeven niet gespaard te blijven(Daar heb ik al zat van verzameld).
Antw: Lichtenberg
Beste Marijn,
Ik neem ook altijd vele kilo's mee. Ik vind het persoonlijk overigens prettiger als de kalk nog wat vochtig is, het valt dan wat gemakkelijker uit elkaar. De grotere fossielen (tanden/ egels) kom je echt wel tegen, de mini's soms wat minder (daarom vindt Ben nog zo veel ...).
Ik probeer geen hamer/ beitel meer te gebruiken, er gaat zo veel kapot.
Ik neem brok voor brok in de hand en verkruimel het voorzichtig tussen de vingers. Op deze manier hou je de meeste fossieltjes heel, ook met een beetje geluk de zee-egeltjes.
Zodra je iets ziet, zeker bij egeltjes, heel voorzichtig met bijvoorbeeld houten satéprikker, de kalk eraf schrapen.
Zo heb ik vaak goede resultaten, maar het gaat niet snel.
Succes, en laat weten als je mooie dingen vindt?
Groeten,
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 24-11-2014 om 20:19 NL]
Ik neem ook altijd vele kilo's mee. Ik vind het persoonlijk overigens prettiger als de kalk nog wat vochtig is, het valt dan wat gemakkelijker uit elkaar. De grotere fossielen (tanden/ egels) kom je echt wel tegen, de mini's soms wat minder (daarom vindt Ben nog zo veel ...).
Ik probeer geen hamer/ beitel meer te gebruiken, er gaat zo veel kapot.
Ik neem brok voor brok in de hand en verkruimel het voorzichtig tussen de vingers. Op deze manier hou je de meeste fossieltjes heel, ook met een beetje geluk de zee-egeltjes.
Zodra je iets ziet, zeker bij egeltjes, heel voorzichtig met bijvoorbeeld houten satéprikker, de kalk eraf schrapen.
Zo heb ik vaak goede resultaten, maar het gaat niet snel.
Succes, en laat weten als je mooie dingen vindt?
Groeten,
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 24-11-2014 om 20:19 NL]
Ik verwerk de blokken als ze nog vochtig zijn. Geef een lichte tik erop met een hamer. meestal breken de blokken open ter hoogte van de grotere fossielen. Natuurlijk sneuveld er al eens een tand maar is dan terug te lijmen.Als ik een grotere tand in een blok zie zitten leg ik die voorzichtig bloot met een prepareernaald. wortels van tanden zijn broos als ze nat zijn!!
[Bewerkt door Wally op 26-11-2014 om 18:57 NL]
[Bewerkt door Wally op 26-11-2014 om 18:57 NL]
Bedankt voor de antwoorden.
Als ik iets moois vind zal ik het hier posten.
Ik heb al een paar complete tanden gevonden.
Hier zal ik deze week wel wat foto's van maken.
Als ik iets moois vind zal ik het hier posten.
Ik heb al een paar complete tanden gevonden.
Hier zal ik deze week wel wat foto's van maken.