paarden kies en herten kies
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
paarden kies en herten kies

Hallo zondag middag op de zandmotor gevonden door mijn vriendin na eerst een MM kies uit de branding te halen deed ze direct daarne ook deze vondsten
eerste een paarden kies ik dacht een onderkaakse en als tweede de kroon van een hertenkies? onderkaaks ?
afmetingen paarde kies 8,5 cm / breedte 2,8 cm /dikte 1,3 cm
hertenkies? kroon fragment breedte 3,4 cm / hoogte 3,3 cm / en de dikte 1,7 cm .
Groet
Huug
-
- Been thanked: 45 times
Antw: paarden kies en herten kies
Hallo, de paardenkies komt inderdaad uit de onderkaak.
De andere kies heb je helaas geen foto gemaakt van de voor en achterkant (in die gevallen recht van boven fotograferen). Ik ga uit van je opgegeven maten. Ten eerste waren van het betreffende dier de melkkiezen al net of nog niet doorgebroken. Van de kies op de foto zie alleen het email, er zit nog nauwelijks tandbeen in en het onderste deel van het email is erg dun. De kies is duidelijk nog niet af en hij wordt nog langer of er komen wortels aan. Je geeft een hoogte aan van 33 mm en een lengte van 34mm. De lengte valt binnen de reuzenherten, elanden en runderen, maar kiezen van herten zijn laagkronig. Ik heb er nog geen kroon hoger dan ca 25 mm gezien. Bovendien lopen aan de wangzijde de lijnen parallel. Het zuiltje van de runderkiezen wordt pas een stukje verder naar beneden gevormd. Volgens mij is dit dus een kies van een heel jonge runderachtige.
De andere kies heb je helaas geen foto gemaakt van de voor en achterkant (in die gevallen recht van boven fotograferen). Ik ga uit van je opgegeven maten. Ten eerste waren van het betreffende dier de melkkiezen al net of nog niet doorgebroken. Van de kies op de foto zie alleen het email, er zit nog nauwelijks tandbeen in en het onderste deel van het email is erg dun. De kies is duidelijk nog niet af en hij wordt nog langer of er komen wortels aan. Je geeft een hoogte aan van 33 mm en een lengte van 34mm. De lengte valt binnen de reuzenherten, elanden en runderen, maar kiezen van herten zijn laagkronig. Ik heb er nog geen kroon hoger dan ca 25 mm gezien. Bovendien lopen aan de wangzijde de lijnen parallel. Het zuiltje van de runderkiezen wordt pas een stukje verder naar beneden gevormd. Volgens mij is dit dus een kies van een heel jonge runderachtige.
Charlie
- Optimo

Hallo Charlie
Was inderdaad goede foto's van de voor en achterkant vergeten ,nu wat meer tijd om duidelijkere foto,s te maken ,dus bij deze .
Ook heb ik het stuk vergeleken met wat herten kiezen die ik voorhanden had,en heb inderdaad grote twijfel,
Zoals je al aan gaf moet het misschie bij rund zoeken ,en het email is aan de onderkant zeer dun.
Ik heb ook nog wat zitten googlen en kom er niet uit, ik zie ook een kleine gelijkenis met schaap en ook zelfs aan een niet volgroeide kies van een bison.
Kortom het is mij voor nu nog een groot vraagteken

Groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Dit zou een nog niet doorgekomen paardenkies kunnen zijn.
Groet,
Niels
Niels
-
Daar had ik ook aan gedacht, omdat je op de derde en vierde foto een recht vlakje zag. Maar de kies was, naar wat ik op de foto's zag, bovenaan al volledig gevormd en er was al wat tandbeen afgezet. De laatste foto's laten me weer twijfelen, mogelijk is er een stuk afgebroken. Het eerste deel van mijn verhaal blijft, maar mogelijk is het van een paard.
Charlie
- Optimo
Hallo aller eerst allen bedankt voor de antwoorden , ik ga zeker ook verder zoeken wat betreft paard,zoals je al opmerkt Charlie is er aan de top van de kies inderdaad al een flinke verdikking te zien .
Ook loopt de hoogste kant van de kies bij de verdikking ietwat gekromd naar binnen en doet door de verdikking wat stomp aan ( ik neem aan dat dit de tandbeen aangroei is ) op de fofo's is dit misschien niet zo duidelijk te zien werpt dit misschien meer licht op de zaak ? aangezien het stomp is en bij hertachtig scherper , dus mijn eerste determinatie poging hert kan zo wie zo in de prullenbak
.
Blijf het wel moeilijk vinden om enig zins gelijkende , tot gelijkende foto's te vinden ,heeft iemand misschien een tip .
Groet
Huug
Ook loopt de hoogste kant van de kies bij de verdikking ietwat gekromd naar binnen en doet door de verdikking wat stomp aan ( ik neem aan dat dit de tandbeen aangroei is ) op de fofo's is dit misschien niet zo duidelijk te zien werpt dit misschien meer licht op de zaak ? aangezien het stomp is en bij hertachtig scherper , dus mijn eerste determinatie poging hert kan zo wie zo in de prullenbak

Blijf het wel moeilijk vinden om enig zins gelijkende , tot gelijkende foto's te vinden ,heeft iemand misschien een tip .
Groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Hierbij een stuk paardenkaak met niet doorgekomen onderkaakse kies uit mijn collectie. Het heeft ten dele iets weg van jouw kies, maar zeker niet op alle punten. Je ziet dat het kauwvlak totaal anders is dan van een aangekauwde kies. Het lijkt mij wel te gaan om een niet doorgekomen kies van een paard of rund.
[Bewerkt door sjaak op 25-11-2014 om 20:19 NL]
Groet,
Niels
Niels
-

Ik doe een nieuwe poging. Deze bizon of oeros kies is een mooi voorbeeld. Het email is al op sterkte, maar het tandbeen is nog niet volledig aanwezig. Deze is heel duidelijk. Die van jou is nog in de beginfase van de opbouw en mogelijk nog van een foetus. Deze zijn altijd heel moeilijk. Mijn eerste indruk was rund, maar na de opmerking van Niels begon ik te twijfelen, want aan de lage kant zie ik rechte delen die bij evenhoevigen altijd gebogen zijn. Aan de hoge kant loopt bij herten en runderen in het midden ook een rand. Kortom ik geef het op, mogelijk als ik hem in handen heb ik hem wel kan determineren. Het was voor mij ook een goede les om weer eens erg kritisch naar dit soort dingen te kijken.
Charlie
- Optimo
Hallo Charlie ook al is er voor nu geen echt sluitende
determinatieis ben ik toch wel tevreden met deze voorlopige uitkomst.
Erg leerzaam ,tot een live determinatie op een ontmoetings dag ( ergens in de toekomst)
gaat de kies nu te boek als zeer jonge kies tot een latere determinatie.
Groet
Huug
determinatieis ben ik toch wel tevreden met deze voorlopige uitkomst.
Erg leerzaam ,tot een live determinatie op een ontmoetings dag ( ergens in de toekomst)
gaat de kies nu te boek als zeer jonge kies tot een latere determinatie.
Groet
Huug