Je eigen kleine museum
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Je eigen kleine museum
Hallo allemaal,
Ik ben erg benieuwd...
Hoe staan jullie vondsten/aankopen bij jullie thuis uitgestald? Staan ze in een vitrine, op een plak of ligt het in lades?
In de toekomst lijkt het mij leuk om thuis een vitrine te hebben staan met daarin mijn mooiste vondsten. Helaas heb ik daar nu nog geen plek voor maar ik wil wel alvast wat ideeën opdoen.
Foto's zijn zeer welkom!
Alvast bedankt.
Groet,
Pat
Ik ben erg benieuwd...
Hoe staan jullie vondsten/aankopen bij jullie thuis uitgestald? Staan ze in een vitrine, op een plak of ligt het in lades?
In de toekomst lijkt het mij leuk om thuis een vitrine te hebben staan met daarin mijn mooiste vondsten. Helaas heb ik daar nu nog geen plek voor maar ik wil wel alvast wat ideeën opdoen.
Foto's zijn zeer welkom!
Alvast bedankt.
Groet,
Pat
Antw: Je eigen kleine museum

Hoi!
Al mijn Trivia's zitten in deze ladekast. Ze zitten in doosjes. De kast is licht dicht. Er zit namelijk ook recent materiaal bij, dat niet mag verkleuren onder invloed van daglicht. Ook heb ik een vitrine met grotere items, schelpen, mineralen, gesteenten en tanden. de fossiele cypraea's gaan nog in plastic doosjes.
Groeten Bram
-
- Been thanked: 45 times
Ik heb een aantal kasten met laden zelf gebouwd en een paar overgenomen of gekregen. Enkele grote stukken, minder dan 10, liggen op een kast in een donkere hoek. Het enige dat in beeld is zijn recente schedels als vergelijkingsmateriaal.
Charlie

Ik gebruik zelf ook vitrines. Het gevoelige nadeel is dat je na een tijd gewoon niet alles meer kan uitstallen, wat wel jammer is. In mijn vitrines liggen nu vooral haaientanden en andere vondsten van plekken waar je tandjes vind. Voor kleinere "collecties" gebruik ik dan Riker dozen, de grotere collecties liggen in de vitrine zelf.
Later zou ik ook nog graag een ladenkasten aanschaffen, tenzij ik ooit echt meer ruimte zou hebben voor nog wat vitrines (ze blijven verleidelijk..). Maar je kan er niet omheen, alles uitstallen gaat gewoon niet.
Groetjes,
Gunther
Hallo Patrick,
Je zit midden in de mooiste vitrine die je je maar kunt bedenken.
Een bezoekers aantal waar menig museum jaloers op is.
En er is altijd wel iemand die je waar dan ook mee wil helpen.
Laat maar zien wat je hep en/of gevonden hep. Ieder nadeel hep zo zijn voordeel (Cruyfiaans)
We genieten er toch met z'n allen van?
Natuurlijk is zo'n kast in huis mooi. Ik heb bijv. een hele slaapkamer tot mijn beschikking, met mooie verlichte bakken aan de muur en een werkplek. Daar komen echter niet zoveel mensen kijken.
@ Bram, mooie ladekast, issie te koop? ; )
En zelf iets maken of vermaken, zoals Schouwenburg, heb ik ook gedaan. Plexiglas schuifdeurtjes voor een uit de kluiten gewassen letterbak langs doet al wonderen.
Wees blij dat je geen postzegels verzameld, hoe moet je die allemaal laten zien?
Groetuh,
Sjacob
Sine labore non erit siliko in manu
Je zit midden in de mooiste vitrine die je je maar kunt bedenken.
Een bezoekers aantal waar menig museum jaloers op is.
En er is altijd wel iemand die je waar dan ook mee wil helpen.
Laat maar zien wat je hep en/of gevonden hep. Ieder nadeel hep zo zijn voordeel (Cruyfiaans)
We genieten er toch met z'n allen van?
Natuurlijk is zo'n kast in huis mooi. Ik heb bijv. een hele slaapkamer tot mijn beschikking, met mooie verlichte bakken aan de muur en een werkplek. Daar komen echter niet zoveel mensen kijken.
@ Bram, mooie ladekast, issie te koop? ; )
En zelf iets maken of vermaken, zoals Schouwenburg, heb ik ook gedaan. Plexiglas schuifdeurtjes voor een uit de kluiten gewassen letterbak langs doet al wonderen.
Wees blij dat je geen postzegels verzameld, hoe moet je die allemaal laten zien?
Groetuh,
Sjacob
Sine labore non erit siliko in manu
Hallo,
Bij mij zit alles in deze ladenkast.....nu nog in gripzakjes maar binnenkort in doosjes (moet alleen nog uitzoeken welk formaat het beste is voor m'n lades).
Groeten,
Gio
Minilodon

Hallo patrick ,
Hierbij een foto van mijn vitrine
Sorry ik denk dat de foto's wazig zijn, ze zijn genomen vanaf een tablet.
Groeten Freerk
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Beste fossiel.netters,
een fijne topic!!
Een tijdje geleden was er ook zo'n topic op steinkern.de, vandaar heb ik nog een paar fotos op de computer, die ik graag met jullie wil delen.
@Gunther: zeer mooie collectie en super gepresenteert!!
De meeste fossielen in mijn collectie zijn klein (< 3 cm). Deze heb ik opgeborgen in kleine vakkendoosjes, die ik hier bestel:
http://www.bodemschat.nl/shop/bodemscha ... anguage=nl (een echte aanrader!)
Helaas heb ik nog geen mooie ladenkast zoals Gigi om de tientallen doosjes optebergen. Maar dat komt nog...
Enkele kleine fossielen heb ik in fotolijsten van een bekende zweedse meubelketen uitgestald. Echt een eyecatcher en het ziet ook nog heel netjes uit. Ik had dit ook van Dirk gezien.
Een deel van de grotere stukken zijn uitgestald in een regaal in mijn bureau (zie fotos) omdat ik thuis niet zoveel plaats heb. De meeste vondsten komen uit het Limburgs Krijt en het Campaniaan en Boven-Carboon van Aken en omgeving. En dan zijn er nog een paar vondsten uit het Devoon van de Eifel erbij. Alle fossielen heb ik zelf gevonden!
De rest (en dat zijn ook nog zo'n 100 kilo) wacht nog op preparatie en is opgeborgen in de kelder. Misschien een leuke taak voor na de pensioen

Beste Groeten,
Oliver
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Hall,
Bij mij zijn de mooiste stukken uitgestald in rekken en vitrines, de overige stukken zitten in een ladekast
zie foto's:
https://fossilcollection.wordpress.com/de-verzameling/
er is nog een ander rek met mn grote stukken, maar die moet eerst nog eens opgeruimd worden.
Gr.
Kevin
Bij mij zijn de mooiste stukken uitgestald in rekken en vitrines, de overige stukken zitten in een ladekast
zie foto's:
https://fossilcollection.wordpress.com/de-verzameling/
er is nog een ander rek met mn grote stukken, maar die moet eerst nog eens opgeruimd worden.
Gr.
Kevin
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Interessant topic. Ik ben benieuwd hoe de verschillende verzamelaars hun collectie effectief (ruimte-efficiënt, toonbaar, logisch, etc.) opbergen of anderszins huizen. Plantfossielen zijn doorgaans volumineus en gewichtig, waardoor mijn verzameling flink wat ruimte opslokt. Het geheel zit momenteel gestouwd in zes ladekasten, drie vitrinekasten, een stellingkast en een stuk of twintig kisten/dozen. Saillant detail is dat dit alles op een studentenkamertje van 18 vierkante meter staat. De eerste twee foto's tonen stalen ladekasten met groot materiaal. De derde foto toont een derde ladekast (links) voor kleiner materiaal, een van de vitrines (midden) en de stellingkast (rechts).
Op zoek naar groen in het zwart.