Vondsten ZM (1)
- andersschinkel
Vondsten ZM (1)
Hallo allen,
Hierbij nog enkele vondsten van de ZM, waarvan ik sommige lastig te determineren vind.
-Foto's 1 t/m 4: deel van de pubis van een heupbeen (v.e. hert)? Of zijn er ribben die eindigen in zulke articulatievlakken?
-Foto 5 is wel duidelijk, denk ik. Groeischijf van een dolfijnachtige, dacht ik. Wat ik me wel afvroeg: deze is erg versteend, maar ik dacht dat vondsten van de ZM in principe uit het Weichselien stamden (vanwege waar het zand vandaan kwam), dus niet enorm oud zijn. Klopt dat niet?
-Foto's 6 t/m 8: na lang speuren kwam ik erop uit dat het om een halswervel van een varkensachtige moet gaan. Ik vond deze op het strand. Hij is overwegend bruin maar deels vlekkerig opgedroogd en heeft ook een duidelijke geur, die aan vuur doet denken. Dus recent?
-Foto's 9 en 10: schouderbladje? Iemand enig idee waarvan?
Dank voor alle suggesties!
Groet, Anders
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Vondsten ZM (1)
Hallo,
Foto 1 t.m 4 zie ik even niet.
Bij foto 5 zie ik niet waarom het duidelijk is dat het een dolfijnachtige is, ik zie alleen een stuk epifyse die wat mij betreft van van alles en nog wat kan zijn. Is deze echt erg versteend? Ik vind het een typische weichselien kleur hebben.
Foto 6 t/m 8, in elk geval een halswervel, deze lijkt mij ook recent.
Foto 9 en 10; geen idee
Foto 1 t.m 4 zie ik even niet.
Bij foto 5 zie ik niet waarom het duidelijk is dat het een dolfijnachtige is, ik zie alleen een stuk epifyse die wat mij betreft van van alles en nog wat kan zijn. Is deze echt erg versteend? Ik vind het een typische weichselien kleur hebben.
Foto 6 t/m 8, in elk geval een halswervel, deze lijkt mij ook recent.
Foto 9 en 10; geen idee
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Dag Niels,
Je hebt gelijk, dolfijnachtige is op zich niet meteen te zien. Ik dacht het omdat ik veel foto's van dit soort schijven gezien, even versteend - want dat is hij zeker - die steeds van dolfijnachtigen waren. Maar misschien was ik te snel met mijn conclusie.
Groet,
Anders
Je hebt gelijk, dolfijnachtige is op zich niet meteen te zien. Ik dacht het omdat ik veel foto's van dit soort schijven gezien, even versteend - want dat is hij zeker - die steeds van dolfijnachtigen waren. Maar misschien was ik te snel met mijn conclusie.
Groet,
Anders
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Dit zijn moeilijke dingen om te determineren, zeker vanaf de foto. Naar mijn indruk zijn de zwaarder versteende vondsten van de ZM, in elk geval van HvH, meestal zwart van kleur versteend. Maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Ik weet niet of jij of anderen ook die ervaring hebben.
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Uit HvH heb ik een paar erg versteende fragmenten die idd zwart zijn. Van de ZM nog geen (maar zo lang kom ik er nog niet). Deze groeischijf (1,5 cm dik) is het eerste versteende ding dat ik hier vandaan heb, naast het schouderbladje overigens, maar dat is brosser en lichter. Wat de groeischijf betreft: ik denk dus dat het dat is, of het moet iets zijn wat puur toevallig deze vorm heeft, maar dat geloof ik (voorlopig) nog niet.
HG,
Anders
[Bewerkt door andersschinkel op 03-12-2014 om 10:14 NL]
HG,
Anders
[Bewerkt door andersschinkel op 03-12-2014 om 10:14 NL]
-
- Been thanked: 45 times
Foto 1 t/m 4 is een bekkenfragment van een dier ter grootte van een paard of rund. Van de schijf is maar één zijde gefotografeerd, dus zeker niets van te zeggen. De halswervel is een 6e (kort, een flinke doorn en naar onder steekt hij ook vrij ver uit). Ik zie aan beide zijden twee "gaatjes" boven elkaar. Dat ken ik niet van landzoogdieren, dus ik denk aan zeehond. Van de laatste durf ik niets te zeggen.
Charlie
- andersschinkel

Beste Charlie,
Dank voor de hulp! Wat de halswervel betreft: op http://www.boneid.net/index.html vond ik bijgevoegde afbeeldingen als halswervel van sus scrofa/wild boar. Ik vond de halswervel die ik gevonden heb hier zo op lijken, dat ik dacht dat het om een varkensachtige moest gaan.
HG,
Anders
- andersschinkel
Bijgevoegd hierbij ook de andere kant van de (vermeende) groeischijf.
Groet,
Anders
-
- Been thanked: 45 times
Je hebt gelijk. Je hebt me niet nodig. Het is een varken. Ik heb nog een keer in mijn verzameling gekeken en daar zie ik ook die extra twee gaatjes.
Wat betreft de schijf, als hij er aan twee kanten zo uitziet moet dit een middenstuk, ofwel wervellichaam zijn. Dat moet iemand een keer in handen hebben om goed te kunnen determineren.
[Bewerkt door Schouwenburg op 04-12-2014 om 16:25 NL]
Wat betreft de schijf, als hij er aan twee kanten zo uitziet moet dit een middenstuk, ofwel wervellichaam zijn. Dat moet iemand een keer in handen hebben om goed te kunnen determineren.
[Bewerkt door Schouwenburg op 04-12-2014 om 16:25 NL]
Charlie
- andersschinkel
Beste Charlie,
Dank voor de bevestiging wat betreft de halswervel.
Wat de schijf betreft: deze is (slechts) 1,5 cm dik. Kan dat wel voor een wervellichaam (van dit formaat)? Toen ik het vond, was ik er meteen van overtuigd dat het 'iets' was en niet een toevallig zo gevormd stuk steen. Heb jij dezelfde intuïtie, of denk je - zo op het zicht - dat het ook nog een steen zou kunnen zijn?
Groet,
Anders
Dank voor de bevestiging wat betreft de halswervel.
Wat de schijf betreft: deze is (slechts) 1,5 cm dik. Kan dat wel voor een wervellichaam (van dit formaat)? Toen ik het vond, was ik er meteen van overtuigd dat het 'iets' was en niet een toevallig zo gevormd stuk steen. Heb jij dezelfde intuïtie, of denk je - zo op het zicht - dat het ook nog een steen zou kunnen zijn?
Groet,
Anders