Humerus??? of rib ????
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Humerus??? of rib ????

Hallo graag hulp bij deze determinatie dit bot heb ik een jaar geleden gevonden,
Nu ben ik met de determinatie van de vondsten van dit jaar (en ook wat van afgelopen jaar (2013 )
Ik heb het bot toen de voorlopige determinatie rib gegeven,maar twijfel of dit de juiste is .
De schacht valt volgensmij onder de platte botten,en dan kom ik uit bij humerus !
Maar ook femur wil ik nog niet uitsluiten alleen zit ik dan een beetje in mijn maag met de vorm van de schacht ,of bestaat er ook een femur met een platte schacht een pijpbot is toch ronder en zwaarder ???

Ik heb wel ergens een enigzins gelijkend rib hier (maar dat kan ik het op het moment niet vinden.
Er zit een kromming en een draaiing in het fragment
Als het stuk toch rib blijkt te zijn ,'ik denk dat er een articulatie vlakje te zien is op foto 8''
Maar gezien het bot ovaal lijkt ik zie geen platte zijde ,wat bij rib wel voorkomt !
Al met al kom ik er nu niet uit graag hulp voor een juiste determinatie!
De afmetingen zijn lengte 16,5 cm / de breedte 8 cm /
De breedte van de schacht is 4 cm / dikte 2,2 cm .
De dikte van het gewricht ? is 3 cm / naar 2,5 cm .
Bij voorbaat dank
Groet
Huug
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Humerus??? of rib ????
Je hebt het bij het goede eind. Het is het bovenste deel van een rib.
Charlie
Hallo Optimo,
Het is echt een rib.
De kuiltjes op foto 8 zijn wel typerend voor het ribgewricht.
Een Humerus en Femur zijn wat zwaarder uitgevoerd.
Kijk hier maar eens: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05135.html
Sjacob
Sine labore non erit siliko in manu
Het is echt een rib.
De kuiltjes op foto 8 zijn wel typerend voor het ribgewricht.
Een Humerus en Femur zijn wat zwaarder uitgevoerd.
Kijk hier maar eens: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05135.html
Sjacob
Sine labore non erit siliko in manu
- Optimo
Ja is nu duidelijke determinatie ,ik had het al vergeleken met de rib foto's op natuur info
Omdat de foto's hier op ook niet geheel duidelijk beeld gaf en het een fragment betreft wilde ik het een en ander voor de zekerheid uitsluiten .
Nu ben ik zeker van een juiste determinatie.
Dank
groet
Huug
Omdat de foto's hier op ook niet geheel duidelijk beeld gaf en het een fragment betreft wilde ik het een en ander voor de zekerheid uitsluiten .
Nu ben ik zeker van een juiste determinatie.
Dank
groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Als je goed kijkt zie je ook de typische kromming van de rib in dit stuk.
Grappig genoeg had ik onlangs dezelfde ervaring. Soms wil je er ook graag iets anders in zien, een menselijk dijbeen of zo......
Grappig genoeg had ik onlangs dezelfde ervaring. Soms wil je er ook graag iets anders in zien, een menselijk dijbeen of zo......
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
Hallo Niels je slaat de spijker op z'n kop soms hoop je op iets spannends !
Dit was een wat ouder stuk ,en kon er v/d week niet echt mee uit de voeten.
Afgelopen twee weken in de avonden, tot in de late uurtjes een paar honderd stukken na gelopen waar van nu zo'n 75 stuks ,met een vrij zekere tot zekere determinatie als resultaat .
Mede dankzij de forum leden , fosielnet ,google en mij zelf natuurlijk ( niet te vergeten ) !
Dus ook nog veel over, niet of nooit te determineren fragmenten ( te klein of te fragmatisch)
Maar bewaar ze nog maar even je weet maar nooit ! ????
.
Nu nog wat oudere bakken nalopen ,en alles ''nog maar weer eens bekijken''
Op eventuele aanwezige bijt of knaag sporen ,soms valt je meer op als een bot volledig droog is .
Soms zie je dan in eens het licht
Afgelopen week ook nog even op de topic gerageerd die Patrick plaatste betreffende je eigen kleine museum ,
Er zijn soms gewoonweg te veel mooie stukken om een keuze te maken qua vitrine,
Maar is daar in tegen wel makkelijk voor om sommige vergelijkingen te maken,zeker bij verschillende kiezen.
maar er is en blijft altijd wel iets om nader te onderzoeken.
Groet
Huug
Dit was een wat ouder stuk ,en kon er v/d week niet echt mee uit de voeten.
Afgelopen twee weken in de avonden, tot in de late uurtjes een paar honderd stukken na gelopen waar van nu zo'n 75 stuks ,met een vrij zekere tot zekere determinatie als resultaat .
Mede dankzij de forum leden , fosielnet ,google en mij zelf natuurlijk ( niet te vergeten ) !
Dus ook nog veel over, niet of nooit te determineren fragmenten ( te klein of te fragmatisch)

Maar bewaar ze nog maar even je weet maar nooit ! ????

Nu nog wat oudere bakken nalopen ,en alles ''nog maar weer eens bekijken''
Op eventuele aanwezige bijt of knaag sporen ,soms valt je meer op als een bot volledig droog is .
Soms zie je dan in eens het licht
Afgelopen week ook nog even op de topic gerageerd die Patrick plaatste betreffende je eigen kleine museum ,
Er zijn soms gewoonweg te veel mooie stukken om een keuze te maken qua vitrine,
Maar is daar in tegen wel makkelijk voor om sommige vergelijkingen te maken,zeker bij verschillende kiezen.
maar er is en blijft altijd wel iets om nader te onderzoeken.
Groet
Huug