Kleine gastropode uit ZL

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Kleine gastropode uit ZL

Bericht door hubertus68 » 21 dec 2014, 18:43

Afbeelding

Afbeelding

Hallo fossiel.netters,

deze kleine gastropode (steenkern) heb ik dit jaar in de Horizont van Laumont ('T Rooth) gevonden. Zo te zien gaat het vermoedlijk om een slak uit de familie Actaeonidae.

Ik heb vergelijkbare afbeeldingen in de literatuur van Kaunhowen (Die Gastropoden der Maestrichter Kreide, 1898 ) en van den Binckhorst (Gasteropodes et des Cephalopodes de la Craie Superieure du Duche Limbourg, 1873) gevonden. De meeste overeenkomst heeft de slak met Volvaria cretacea (afb. in Binckhorst, tab. V.a.3, afb. 3). Maar deze soortnaam kom ik nergens anders meer tegen. Weet iemand meer hierover? Heeft iemand actueele literatuur over de gastropoden uit het Limburgse Krijt (naast de Limburg nummers van Grondboor & Hamer)?

Alvast bedankt en beste groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 21-12-2014 om 18:44 NL]

Struikelaar
Antw: Kleine gastropode uit ZL

Bericht door Struikelaar » 31 dec 2014, 15:24

Niet gemakkelijk te vinden Hubert maar ik stel je voor om deze site eens te bekijken :
PDF Taxonomy and Biogeography of Late Cretaceous Gastropoda
Auteur : Steffen Kiel - Köln
Plate 35 Figs 10-11
Naam Cylindrotruncatum caldera

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Kleine gastropode uit ZL

Bericht door hubertus68 » 01 jan 2015, 09:39

Beste Noel,

hartelijk bedankt voor deze literatuur-tip! Ik denk dat de determinatie een goede kant opgaat. Ik ben in ieder geval een stuk verder . Het genus Cylindrotruncatum blijkt althans uit het Campanium te komen. Ik zal dus eens verder rechercheren of dit genus ook in het Maastricht voorkomt. Bedankt en beste groeten,

Oliver

Plaats reactie