Hoe barnsteen herkennen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Patrick
Hoe barnsteen herkennen?

Bericht door Patrick » 15 sep 2006, 20:11

Op mijn laatste reis in Tibet heb ik hoog in de bergen in een klein dorpje, een stuk \"barnsteen\" gekocht met een schorpioen erin. Nu heb ik in het verleden al meermaals zogenaamde barsteenfossielen te koop aangeboden gekregen maar meestal betrouwde ik het zaakje niet, gewoonlijk worden er dan massale hoeveelheden aangeboden te veel van het goede,(in Mexico!!).

Dit keer slechts één stuk, ik dacht nou ja het is misschien toch echt....jaja een paar dagen later zag ik ergens een prachtig stuk barnsteen met... een ijzeren kruis erin, dus... gefopt, oké het was maar voor enkele euro\'s.

Mijn vraag is nu hoe kunt ge op een eenvoudige manier echt van vals onderscheiden? want blijkbaar wordt er in de hele wereld met kunsthars gegoocheld dat het nie schoon meer is!!

De meest voorkomende test is met een lucifer, maar barnsteen brandt ook... is trouwens meestal de eerste test dat die \"bonafide\" verkopers doen, een fossiel insect zou volledig zwart moeten zijn... heb in musea al gekleurde gezien...

Is er iemand die een goede truc kent.

bedankt

Patrick

[Bewerkt door Patrick op 15-09-2006 om 19:13 NL]

wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

MarkW
Antw: Hoe barnsteen herkennen?

Bericht door MarkW » 15 sep 2006, 20:35

Patrick \'t probleem is vaak dat er verschillende soorten fossiele boomhars zijn; Copaal, Barnsteen etc. verschillende soorten fossiele boomhars uit verschillende perioden worden met andere methoden van echtheid bewezen, ik heb wel eens gehoord dat als je de neppers probeert te verbranden ze extreem gaan stinken, tegenover bijna of geen stank van barnsteen/copaal ook de klank van een tik op het stuk in kwestie zal anders zijn op kunsthars of een andere synthetische stof dan op een echt stuk, ik heb nog wel gekkere dingen gehoord; zoals proeven maar daar waag ik me niet aan..

Ik hoop dat dit je iets heeft geholpen,

Prettig weekend aan allen,

mvg

Mark

Koen

Bericht door Koen » 15 sep 2006, 20:53

Hallo Patrick

Ik heb een vrij uitgebreide verzameling barnsteen opgebouwd en er zijn eigenlijk geen echte wetenschappelijk onderbouwde manieren om snel echt van nep te onderscheiden.
Hier enkele vuistregels:
Barnsteen is meestal donkerrood,vuurrood, goudgeel, copal daarentegen bleek, doorschijnend, licht geel.
Wanneer er slechts één insluiting aanwezig is in een verder steriel stuk mag dat al je argwaan wekken, meestal vind je in een stuk barnsteen meerdere inclusies. Iets extreem zeldzaam zoals een schorpioen zal uiteraard meer kans hebben om nep te zijn dan een vliegje of een spin.
Verder vind je in barnsteen vaak barstjes in schelpvorm ter grootte van een aantal milimeter. Ook het oppervlak van een stuk barnsteen is vaak niet 100% gaaf, maar vaak wat bobbelig.

Dit zijn maar enkele tips, maar uiteraard niet 100% waterdicht

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Antw: Hoe barnsteen herkennen?

Bericht door Fossielenzoeker » 15 sep 2006, 21:12

koen schreef:
Barnsteen is meestal donkerrood,vuurrood, goudgeel, copal daarentegen bleek, doorschijnend, licht geel.
Koen
Er zijn ook witte en zwarte barnstenen.

Robert Mensink

Koen
Antw: Antw: Antw: Hoe barnsteen herkennen?

Bericht door Koen » 15 sep 2006, 21:24

koen schreef:
MEESTAL
Yep, dat weet ik! Er bestaat zelfs blauwe barnsteen, maar als we alle kleuren gaan opsommen is er geen beginnen meer aan. Bovendien zal je in zwarte of witte barnsteen geen inclusies herkennen!

[Bewerkt door Koen op 15-09-2006 om 21:00 NL]

Marjolein

Bericht door Marjolein » 15 sep 2006, 21:46

Barnsteen schijnt ook statisch te worden als je het over wol wrijft. Maar ik heb ook begrepen dat deze test niet helemaal betrouwbaar is, er zijn meer stoffen met deze eigenschap.

7efossiel
Contacteer:

Bericht door 7efossiel » 16 sep 2006, 12:25

Ik verzamel al lange tijd stukken barnsteen en heb zelf ook stukken aan de oostzee gevonden. Wil je kijken of je echte barnsteen hebt dan zijn er 2 manieren:

1.) Pak een drinkglas en vul die voor de helft met water (afhankelijk van de grootte v/d barnsteen) vervolgens gooi je net zoveel zout in het water tot het water is verzadigd (goed roeren dus!) daarna gooi je je stuk barnsteen in het water, en voila het blijft drijven als het echt barnsteen is.

2.) Barnsteen brand, dus hou een lucifer bij de barnsteen en de barnsteen zal vuurverschijnselen vertonen, soms stinkt het maar dat wil niets zeggen over dat het nep is want je hebt verschillende soorten barnsteen. Het nadeel van deze proef is dat je de barnsteen beschadigd!

Moeder natuur heeft ons iets heel moois geschonken

Koen

Bericht door Koen » 16 sep 2006, 13:32

Branden van barnsteen is echt geen goede methode. Je beschadigt het barnsteen onherroepelijk en bepaalde kunstharsen branden ook. Ook jonge hars brandt.

Bovendien zal geen enkele verkoper er mee eens zijn dat je zijn barnsteen even aan de brandproef onderwerpt, noch aan de zout-waterproef. De enige methode is en blijft ervaring, die je spijtig genoeg niet op 1, 2, 3 kan opdoen. Betrouwbare verkopers vinden is op zich ook wel niet zo\'n probleem bij ons.

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 17 sep 2006, 18:08

Mijn vriendin vraagt zich af of iemand weet hoe je dof geworden barnsteen weer glanzend kan krijgen. Het liefst op een huis tuin en keuken manier, dus geen slijptollen e.d.

Alvast bedankt!

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Koen

Bericht door Koen » 17 sep 2006, 19:40

Met een katoenen doek en een beetje autopolish, goed wrijven en het werkt perfect!

Gesloten