een stekel van een zee egel en denk een trilobietje
een stekel van een zee egel en denk een trilobietje
vanmiddag naar de maasvlakte geweest en vond een stuk krijt rots IK denk uit Frankrijk of Engeland er zit een stekel er in. en een trilobietje.
Vincent Graper
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: een stekel van een zee egel en denk een trilobietje
Beste Paulron,
jouw vondst is afkomstig uit het Boven-Krijt tijdperk. Toen waren de trilobieten al zo'n 180 milljoen jaren uitgestorven. Het zou leuk zijn als je een paar close-ups van de vondsten zou kunnen maken, dan is het makkelijker de details te herkennen. Er zit, zoals je al had vermoed, een stekel van een zeeegel in, vermoedelijk van een Cidaris-soort (?Tylocidaris).
Wat het andere fossiel is kan men pas zeggen als je betere fotos presenteert. Als ik het goed zie zitten er nog diverse andere fossielen in de steen. Zoals de steen niet zo waardevol voor jouw is, zou je hem enkele uren in een badje met Rewoquat kunnen leggen.
@de kenners van de Maasvlakte: Worden er op de MV veel stenen uit de buurt van Maastricht gevonden?
Beste Groeten, Oliver
jouw vondst is afkomstig uit het Boven-Krijt tijdperk. Toen waren de trilobieten al zo'n 180 milljoen jaren uitgestorven. Het zou leuk zijn als je een paar close-ups van de vondsten zou kunnen maken, dan is het makkelijker de details te herkennen. Er zit, zoals je al had vermoed, een stekel van een zeeegel in, vermoedelijk van een Cidaris-soort (?Tylocidaris).
Wat het andere fossiel is kan men pas zeggen als je betere fotos presenteert. Als ik het goed zie zitten er nog diverse andere fossielen in de steen. Zoals de steen niet zo waardevol voor jouw is, zou je hem enkele uren in een badje met Rewoquat kunnen leggen.
@de kenners van de Maasvlakte: Worden er op de MV veel stenen uit de buurt van Maastricht gevonden?
Beste Groeten, Oliver
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Of ze uit de buurt van Maastricht komen weet ik niet, maar er worden meer van dit soort brokken bij MV2 gevonden. Heb er zelf ook zo een met een stekel van een zee egel. Er ligt een bonte mix van stenen en botten bij MV2 van diverse herkomst en ouderdom.
Groet,
Niels
Niels
- Spongebob
- Has thanked: 434 times
- Been thanked: 656 times
Antw: Antw: een stekel van een zee egel en denk een trilobietje
paulron schreef:
.................een stuk krijt rots IK denk uit Frankrijk of Engeland .................
Eigenlijk erg interessant watvoor kalksteen het hier betreft en waar het dan wellicht vandaan gekomen is. Het lijkt me goed om deze kalkstenen te inventariseren en nader te inspecteren. Kalksteen uit Limburg en die uit Frankrijk/Engeland moeten toch van elkaar te onderscheiden zijn, denk ik.hubertus68 schreef:
Time fades away (Neil Young)
Hallo, kalksteen uit het limburgse lijk met haast uitgesloten. Engeland of frankrijk lijkt me het meest voor de hand liggend gezien de geografische ligging van de MV. Er is in het kanaal voor de Engelse kust veel grind en keien vertransporteerd naar ons land. Wellicht dat er eens een kalksteen in verzeild is geraakt.
groet,Ben
0000000000
- Spongebob
Ben ik met je eens.scherven schreef:....kalksteen uit het limburgse lijk met haast uitgesloten. Engeland of frankrijk lijkt me het meest voor de hand liggend gezien de geografische ligging van de MV.
scherven schreef: Er is in het kanaal voor de Engelse kust veel grind en keien vertransporteerd naar ons land.
Door zeestroming? In ijs?
En aan welke gesteenten denk je dan o.a.?
Hoi, tijdens de doorbraak van het Engelskanaal was de stroming natuurlijk enorm sterk . De erosie die er toen plaats vond door deze engte schuurde de huidige Franse krijtkust enorm uit, het zelfde gebeurde ook met de Engelse kust. Voor bv. de Theemsmonding en diverse banken die daar liggen komen massa,s vuursteen knollen voor daar zit ongetwijfeld ook kalksteen tussen. Dit materiaal werd naar ons land getransporteerd met grote zuigers o.a. naar Vlissingen. Het kwam voor in de jaren 60-80 dat dit groter formaat stenen werd gebruikt voor de kustversteviging. Zelf zat ik veel bij dat bedrijf aan de haven en weet dat het wegging naar de eilanden voor kust versteveging. Ik sluit dus niet uit dat dit stuk ook daarvan afkomstig is. Maar wie ben ik.
0000000000
Als ik de foto's goed bekijk, denk ik dat we hier niet kunnen spreken over kalksteen. Mij lijkt de kern van dit materiaal vuursteen te zijn met de typische cortex van een laagje krijt.
Eerder werden op dit forum al vondsten op de maasvlakte gemeld van o.a. vuurstenen kernen zee-egels ( http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 117#201118 en http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 729#205754 ) die typisch zijn voor de Krijt groeves rond Maastricht.
De aanvoer van vuursteen vanuit Limburg naar de maasvlakte via de maas lijkt mij meer dan plausibel.
Maar deze specifieke steen heeft blijkbaar niet veel erosie gekend door een langdurig transport, want de stekel zit werkelijk op het oppervlak.
Daarom vermoed ik dat deze steen op een andere manier op de vindplaats is geraakt.
en is de plaats van oorsprong onduidelijk.
Een duidelijke foto van de zijrand van de steen kan misschien wat beter de structuur in beeld brengen en zo bijkomende details leveren.
Lugo
Eerder werden op dit forum al vondsten op de maasvlakte gemeld van o.a. vuurstenen kernen zee-egels ( http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 117#201118 en http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 729#205754 ) die typisch zijn voor de Krijt groeves rond Maastricht.
De aanvoer van vuursteen vanuit Limburg naar de maasvlakte via de maas lijkt mij meer dan plausibel.
Maar deze specifieke steen heeft blijkbaar niet veel erosie gekend door een langdurig transport, want de stekel zit werkelijk op het oppervlak.
Daarom vermoed ik dat deze steen op een andere manier op de vindplaats is geraakt.
en is de plaats van oorsprong onduidelijk.
Een duidelijke foto van de zijrand van de steen kan misschien wat beter de structuur in beeld brengen en zo bijkomende details leveren.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hierbij nog wat foto's. De steen is van zacht materiaal. Met een borsteltje en wat water weeg het schoon. Er loopt een lijntje met gaatjes overheen in de vorm van een kwart cirkel.
Vincent Graper
- Spongebob
Antw: een stekel van een zee egel en .............
Goed gezien Lugo. Ik denk dat je gelijk hebt. Het donkere deel aan de zijkant heeft wel iets van dichte kiezel.Lugo schreef:
Als ik de foto's goed bekijk, denk ik dat we hier niet kunnen spreken over kalksteen. Mij lijkt de kern van dit materiaal vuursteen te zijn met de typische cortex van een laagje krijt. Een duidelijke foto van de zijrand van de steen kan misschien wat beter de structuur in beeld brengen en zo bijkomende details leveren.
Ik zou de door jouw gelinkte egels (met name het micrastertje) eerder als van Frans/Engelse afkomst verdenken.Lugo schreef:
Het zou natuurlijk kunnen dat de steen in drijfijs de Maas is afgezaktLugo schreef:
Maar deze specifieke steen heeft blijkbaar niet veel erosie gekend door een langdurig transport
Dat het zacht materiaal is wil niet zeggen dat het niet verkiezeld is. Met een beetje schoonmaakazijn kun je testen of het nog kalkig is. Dan zou het moeten gaan bruisen.paulron schreef: De steen is van zacht materiaal. Met een borsteltje en wat water weeg het schoon.
Over de doorbraak van het Nauw van Calais is al veel geschreven. Het meest aannemelijk lijkt mij de theorie dat smeltwater van het landijs in de laatste ijstijd de boel heeft doorgebroken. Dat zou betekenen dat de 'golf' precies de andere kant is opgegaan.scherven schreef:
Hoi, tijdens de doorbraak van het Engelskanaal was de stroming natuurlijk enorm sterk .
[Bewerkt door Spongebob op 02-01-2015 om 22:16 NL]