Preparatie van een Hollardops mesocristata ( Le Ma

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Lugo
Been thanked: 65 times
Preparatie van een Hollardops mesocristata ( Le Maître, 1952 )

Bericht door Lugo » 08 jan 2015, 13:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een Hollardops mesocristata, die al een tijdje in mijn voorraad ongeprepareerde trilo's zit, kwam eindelijk aan de beurt om uit zijn stenen harnas bevrijd te worden.
Dit beestje stamt uit het Boven-Emsiaan en werd gevonden in El Gara, bij Foum Zguid in het Z.O. van Marokko.
Omdat de steen nogal wat scheurtjes vertoonde, heb ik alvorens te starten met het prepareren, de steen gestabiliseerd met dunvloeibare lijm. ( foto 1 en 2 ).
Dan heb ik een "venstertje" vrijgeprepareerd om na het samenvoegen van de twee stukken, toch de trilo nog te zien ( foto 3 ) en zo een referentiepunt te hebben om verder te werken.
Eenmaal de positie van de trilo in de steen duidelijk was, werden de grootste stukken matrix veilig weggeslepen en kon dan verder gewerkt worden met de prepareernaald.
De matrix loste zeer goed van de schaal, maar zoals je kan zien, bleef er een dunne, melkachtige waas van calciet achter over nagenoeg de volledige trilobiet.
Dit laagje durfde ik niet verwijderen met de luchtdruknaald, maar ook niet met de straler. Zo zouden de fijne tuberkels kunnen afgevlakt worden.
Daarom heb ik dit laagje zo goed mogelijk verwijderd met een vlijmscherp mesje.
Dit is vrij goed gelukt, al is hier en daar nog een witachtige glans te zien.
Deze Hollardops mesocristata vertoont al zijn typische kenmerken en verschilt duidelijk van een andere Hollardops sp., die ik eerder heb geprepareerd.( laatste foto )
Deze laatste trilo komt van een andere vindplaats en heeft veel grotere tuberkels, een goed ontwikkelde occipetale stekel en duidelijk veel meer lensjes per vertikale rij in de ogen.

Groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparatie van een Hollardops mesocristata ( Le Maître, 1952 )

Bericht door Frederik » 08 jan 2015, 14:58

Alweer een uitstekende klus. Dat witte laagje is typerend voor materiaal van deze locatie. In mijn ervaring laat het zich wel verwijderen zonder zichtbare schade aan de schaal met vb. bicar op zeer lage druk. Maar ik begrijp zeer goed dat je dat risico niet wil nemen met een knap specimen dat werkelijk alle fijne details toont.
Het resultaat van de manuele benadering is schitterend. Ik kan me voorstellen dat je dat iets meer tijd heeft gekost, maar het resultaat is er ook naar.

Interessante vaststellingen over de verschillen in morfologie. Ik stel dat ook vast bij de H. 'mesocristata' die ik in de collectie heb. Het genus vraagt misschien nog wel wat revisies, het laatste is daarover nog niet geschreven. Specimens die zo goed geprepareerd zijn als de jouwe kunnen daar wellicht een belangrijke bijdrage in leveren.

[Bewerkt door Frederik op 08-01-2015 om 14:59 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Wally

Bericht door Wally » 08 jan 2015, 18:48

Zoals steeds weer een meesterwerkje!!!

Wally

Bericht door Wally » 08 jan 2015, 18:48

Zoals steeds weer een meesterwerkje!!!

[Bewerkt door Wally op 08-01-2015 om 18:49 NL]

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 08 jan 2015, 20:14

Meesterwerkje ! ! ! meer van dat... Keep it coming guys....

* Scientia et Miratio *

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 08 jan 2015, 22:33

Afbeelding

Afbeelding

Ik bedank iedereen voor de toffe reacties.

Dit calcietlaagje lijkt te zijn afgezet nadat er een kleine spleet was ontstaan tussen de schaal van de trilobiet en de omringende matrix, mogelijks door tectonische spanningen in het sediment.
Het klopt, de verwijdering met een scalpel was inderdaad tijdrovend, maar ik heb gekozen voor een ( misschien te ) voorzichtige aanpak.
Het genus Hollardops lijkt, zoals opgemerkt door Frederik, nogal wat variaties te vertonen.
Het specimen van deze thread komt uit het Emsiaan van Foum Zguid, terwijl het andere exemplaar komt uit het Emsiaan van Boulachrhal, dat meer N. O. gelegen is in het Mader bekken van Marokko.
Ter illustratie heb ik nog close-ups toegevoegd van een oog van de respectievelijke trilo's.( foto 1 = specimen Foum Zguid, foto 2 =specimen Boulachrhal ). Opmerkelijk op de tweede foto, naast het verschil in aantal lensjes, is ook de "deuk" in het tweede oog. Dit lijkt te wijzen op enige flexibiliteit van dit weefsel.

Anthonie,
er komen nog wel wat trilo's, maar het duurt even om er eentje te prepareren.

Groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

TheRock

Bericht door TheRock » 09 jan 2015, 00:48

En dan te bedenken dat ik al blij was toen ik kleine stukjes trilobiet aantof op veldwerk in Spanje. Het ziet er zeer mooi en professioneel gedaan uit!

- Riemer

Plaats reactie