Ammoniet Cap Blanc Nez

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
TheRock
Ammoniet Cap Blanc Nez

Bericht door TheRock » 10 jan 2015, 19:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste forumgangers,

Ik heb in een fossielenweekend vlak na kerst een ammoniet gevonden die nog ingesloten wordt door gesteente. Gezien het mijn eerste noemenswaardige ammoniet is, ben ik al erg tevreden met hoe hij er nu uitziet maar mijn handen jeuken elke keer als ik hem zie, gezien ik hem niet in zijn volle glorie kan aanschouwen.

Ik vroeg me af of jullie misschien tips hadden voor het prepareren van deze ammoniet. Ik heb geen speciaal gereedschap in huis behalve mijn hamer jammer genoeg, maar vind het niet erg om wat gereedschap er nog voor te moeten halen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven over hoe ik met dit exemplaar dien om te gaan.

Met vriendelijke groet,

Riemer

[Bewerkt door TheRock op 10-01-2015 om 19:35 NL]

- Riemer

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Ammoniet Cap Blanc Nez

Bericht door strandjutters » 10 jan 2015, 20:02

Hallo,ik prepte deze Ammonieten vroeger met een hamer en stalen nagel,dit lukt best goed.

Zeker niet met water aankomen.

GR

strandjutters

TheRock

Bericht door TheRock » 10 jan 2015, 20:44

Hmm daar ligt dan wellicht een probleem, hij staat nu al gelukkig wel een tijdje droog, maar voorheen lag hij in een getijdenpoel, waar ik hem ook heb aangetroffen. Zou dit kunnen betekenen dat hij al redelijk kapot is van binnen?

Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

[Bewerkt door TheRock op 10-01-2015 om 20:46 NL]

- Riemer

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 jan 2015, 21:03

Nee hij is niet kapot vanbinnen,en hij ligt natuurlijk al heel zijn leven in het water,is het nu van de zee of op land,nat was hij altijd.

Maar als je hem uit het sediment haalt verschijnt er een ros vlakje of grijs,dit was vroeger de schaal,als je daar met water aankomt is het weg en blijft enkel de steenkern over.Je tikt het sediment voorzichtig mm per mm weg met de nagel.

GR

strandjutters

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Ammoniet Cap Blanc Nez

Bericht door hubertus68 » 10 jan 2015, 21:24

TheRock schreef:
Hmm daar ligt dan wellicht een probleem, hij staat nu al gelukkig wel een tijdje droog, maar voorheen lag hij in een getijdenpoel, waar ik hem ook heb aangetroffen. Zou dit kunnen betekenen dat hij al redelijk kapot is van binnen?
De Methode van Pascal is in ieder geval een goede methode (voor ieder gesteente dat niet keihard is en voor fossielen, die niet extreem fragiel zijn). Of hij van binnen kapot is kan niemand weten. Gewoon probeeren!

Het blijkt dat het bij jouw vondst um een steenkern van een ammoniet gaat (corrigeer me aub)! Dit betekend dat de "ammoniet" uit hetzelfde gesteente is dan de matrix. In dit geval zal je met een chemische preparatie (KOH, Rewoquat etc.) niet verder komen.

Ik zelf zou probeeren de matrix met een lichte hamer (100 gramm) van de ammoniet weg te tikken. Maar ik laat de tip voor de beste methode aan de kenners van CBN over.

Beste Groeten,
Oliver

strandjutters

Bericht door strandjutters » 10 jan 2015, 21:49

Hallo Oliver,van de Ammoniet weg tikken is geen goed idee,op een geven moment kun je geen weg meer,het beste is tikken naar de Ammoniet toe,dan springt de matrix net voor het fossiel weg en krijg je dit rose schaaltje te zien.

Het betreft inderdaad enkel de steenkern van de Ammoniet,verder zul je er niets van terug vinden.

Dit is normaal met een Ammoniet uit het Cenomaan,deze van de lagere lagen zijn Albiaan,maar das iets heel anders om te preppen dat zijn dan geen steenkernen maar Fosfaat-Ammonieten.

GR

strandjutters

TheRock

Bericht door TheRock » 10 jan 2015, 23:07

Stukken van fosfaatammonieten heb ik inderdaad ook veelal gevonden op Cap Blanc Nez. Ik hoop ten zeerste dat de roze schaal nog te zien is bij de ammoniet, maar zo kijkend naar de steen kan ik er geen randje van herkennen jammer genoeg.

Ik zal morgenochtend maar eens aan de slag gaan met een spijker en m'n hamer, kijken hoever ik kom :)

Zodra het af is, zal ik wel een plaatje sturen van het eindresultaat! in ieder geval bedankt

- Riemer

strandjutters

Bericht door strandjutters » 11 jan 2015, 06:54

Hallo,je zult er ook geen schaal meer in vinden,die is weggeteerd ,enkel een beetje kleurverschil met de rest van de steen zul je te zien krijgen.

GR

strandjutters

Sjacob

Bericht door Sjacob » 11 jan 2015, 12:06

Hallo,
Als ik zo naar foto 3 kijk lijkt er nog wel een in te zitten.
Is het mogelijk dat het hier om een Audouliceras gaat?
Op de ene foto loopt de ammoniet zo recht weg.

Ik zou goed opletten, wanneer je met preppen begint.
Succes.

Sjacob

TheRock

Bericht door TheRock » 11 jan 2015, 13:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op wat beschadigingen na is het fossiel er nog redelijk goed uitgekomen. De binnenste windingen laat ik voorlopig nog voor wat het is want bij het kleinere deel merkte ik dat het al erg lastig vrij te maken was. In ieder geval hierbij de foto's.

Bedankt allen voor de reacties en de hulp!

[Bewerkt door TheRock op 11-01-2015 om 13:17 NL]

- Riemer

Plaats reactie