Dalejeproetus

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
ivok
Dalejeproetus

Bericht door ivok » 07 feb 2015, 21:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ter lering ende vermaeck....

een Dalejeproetus uit het Marokkaanse.

De foto's tijdens prep stellen niet heel veel voor. Gekocht als gerastos, ik dacht diademaproetus, en na de eerste minuten prep liet ik die gedachte varen....

cornuproetus?? en toen kwam Frederik met een goeie suggestie inclusief de bijbehorende lectuur.

komt dit jullie bekend voor... Lugo heeft een vergelijkbaar gevalletje laatst voorgesteld.
dit bleek ook een Dalejeproetus te zijn.
Ik dacht dezelfde als mij, maar daar zijn ook de meningen over verdeeld.

vrij recentelijk zijn er twee Dalejeproetus beschreven, mijne wijkt er een beetje vanaf, die van Lugo ook... onderling wijken onze stukken ook weer een beetje af.
Vooralsnog houd ik em even bij Dalejeproetus sp.

de prep ging moeizamer dan ik verwachtte, bewaring goed tot perfect tot minder.
misschien niet heel goed te zien maar het pygidium en de laatste drie thorax segmenten zijn een beetje tegen de klok in gedraaid. Onder de bino schrik je je rot omdat er opeens geen schaal zit waar je het wel verwacht.... dat blijkt achteraf dan weer mee te vallen.
een van de wangen ontbreekt, maar desondanks een leuk stuk en een niet alledaagse soort uit Marokko.

de eerste twee foto's is zoals het beestje er onder normale omstandigheden uit ziet. de rest van de foto\s zien er misschien een beetje vreemd uit.
Omdat elders een kleine discussie loopt over soortnaam heb ik dit beestje eens gekleurd met ammonium chloride. Dit haalt details naar boven die anders vrij lastig te zien zijn.
vooral voor macro fotografie, determinatie etc erg handig.
het kleuren vereist handigheid en is volledig reversibel, een beetje water en het is weer weg.

oeps...

Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Dalejeproetus

Bericht door Lugo » 08 feb 2015, 09:45

Ivo,

dit beestje is heel mooi geprepareerd en ik moet zeggen dat met de kleuring met ammoniumchloride de prachtig bewaarde details zeer goed naar voren komen.
Knap gedaan.

Over de juiste benaming valt inderdaad nog heel wat te zeggen en ik heb zo 'n vermoeden dat van de Proetida uit Marokko nog lang niet alles gekend is, laat staan beschreven.
Maar dat maakt het extra interessant om met die trilo's te werken.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 23 feb 2015, 12:00

Door omstandigheden een late reactie op dit topic.

Het zijn interessante beestjes, dit. Het was inderdaad niet zo moeilijk om tot Dalejeproetus te komen, aangezien Johnson en Fortey over deze proetiden in 2012 een mooie paper hebben gepubliceerd.
Maar het is best wel een lastige groep om te gaan determineren op soortniveau. Hoe meer je naar de specimens kijkt, hoe meer kleine verschillen beginnen op te vallen.
Knappe preparatie. de fijne vormdetails op de schaal heb je goede weten te behouden.

Daarnaast... pet af voor het experiment met ammoniumchloride! Voor een eerste probeersel met huis, tuin en keukenmiddelen heb je een meer dan behoorlijk resultaat gehaald.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 23 feb 2015, 12:26

Beste Ivo,

sjieke prep en mooie fotos!!
Zou je misschien iets kunnen zeggen over de behandeling van het fossiel met ammonium chloride? Ik heb er wel wat informatie op het internet gevonden maar eerste hands informatie is tog altijd de beste.

Vooral voor de beoordeling van porien op zeeegels lijkt mij dit een super oplossing.
Kijk maar eens hier: http://www.offenblende.biz/kronsmoor-laegerdorf.php

Alvast bedankt en beste groeten,
Oliver

ivok

Bericht door ivok » 23 feb 2015, 14:37

Thanks

Wat betreft het witten.
Uiteraard heb je Ammonium chloride nodig.
Verders is het een kwestie van uitproberen.

Je moet het poeder iig verhitten tot het goed gaat dampen. En daarna je fossiel in de damp houden of de damp over het fossiel blazen. De Ammonium is echter zo goed water oplosbaar als jij zelf gaat blazen dan lost de witte laag direct op.
Vocht. Temperatuur. Mate van afzuiging niet teveel maar ook niet te weinig.

Als ik de methode wat beter onder controle krijg dan zal ik er wel eens een stukje tekst aan wijden
de manier waarop ik het nu doe ben ik zelf nog niet echt blij mee en is ook niet de meest gezonde.
Aluminium bakje boven het gasfornuis.....
maar ik heb een glazen pijpje laten maken en hoop ik dat goed werkend krijg dat is nu vooral een hoop gedoe zonder resultaat.
ik denk dat ik brander nodig heb

oeps...

Plaats reactie