Kuit beentje ????

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Kuit beentje ????

Bericht door Optimo » 16 feb 2015, 23:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo met wat zoek werk kom ik uit bij een vermoedelijk kuitbeen,dat is het enige wat ik ervan kan maken.
Er is niet zoveel documentatie of foto materiaal te vinden ,of ik zoek niet in de goede hoek (dat kan natuurlijk ook :-( ??? )
Eerst dacht ik aan een gerold fragment maar nu het lijkt mij toch een compleet bot .
Ook zijn er drie duidelijke articulatie vlakken te zien
Ik heb bij hert / en wat andere soorten gegoogled ,zou ik'', heel heel misschien'' aan roofdier mogen denken

afmetingen lengte 12,5 cm /breedte gewricht 2,5 cm / dikte gewricht 2,0 cm // dikte schacht 1,0 cm // breedte schacht 2,2 cm naar 0,4 cm

Groet

Huug

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time
Antw: Kuit beentje ????

Bericht door SantanaFormatie » 16 feb 2015, 23:34

Hoi Huug,

Mooi botje. Ik snap je dat je een kuitbeen denkt maar dat is het niet.
Het betreft hier het griffelbeen of griffelbeentje van een paard. Dit botje is nog een restant uit de tijd dat paarden nog 3 tenen hadden.

Hierbij een link met een afbeelding, met dank aan Theo:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=13304

Groeten,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Kuit beentje ????

Bericht door Optimo » 17 feb 2015, 00:11

Hallo Sander bedankt voor het snelle antwoord ,griffelbeentje nee niet aan gedacht ik heb er wel eens van gehoord ,maar niet of nooit mee te maken gehad
Nu dus wel .!!!! leuk !
Ik heb tijdens het zoeken wel zoiets in een handleiding practicum zoogdierbotten van de Dr J de Vos gezien.
En dat was inderdaad bij matacarpus equus , kleine afbeeldingen ,maar de tekeningetjes van het (nu dus bekend als ) griffelbeentje ! zijn zo klein en ik begreep al niet waarom ze die kleine botjes er bij getekend hadden. :-(
Maar nu is het mij geheel duidelijk :-)!!!!!
Weer wat bij geleerd !
Dank

Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 17-02-2015 om 00:13 NL]

[Bewerkt door Optimo op 17-02-2015 om 00:15 NL]

Plaats reactie