Hulp nodig fossielen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Mega shark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times
Hulp nodig fossielen

Bericht door Mega shark » 22 feb 2015, 15:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Hierbij een paar te determineren vondsten.
Enkele botfragmenten. Omgeving Selzerbeek gevonden.
Wie weet of het Pleistoceen materiaal is en om welke soort(en) het gaat?
Het is donkerkleurig botmateriaal.

Wat ik enkel weet is dat de fossielen linksonder belemnieten zijn en ik een zee-egel heb gevonden.

Zoekt, en gij zult vinden!

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Hulp nodig fossielen

Bericht door hubertus68 » 23 feb 2015, 09:23

Beste Ruben,

je hebt een PM.

Groeten,
Oliver

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Hulp nodig fossielen

Bericht door hubertus68 » 16 mar 2015, 19:30

Hallo Ruben,

omdat ik ook vaker in die beek ben, heb ik natuurlijk ook diverse botten gevonden (kaaken, ribben etc.).
Je had me via PM geschreven, dat je denkt dat het om pleistoceen botmateriaal gaat. Heb je hiervoor mischien een aanknopingspunkt (literatuur etc.)?

Dit zou me inderdaad zeer interesseren. Zoals ik in een vergane post al geschreven had (http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 005#215691), heb ik meerdere botten met snijsporen gevonden. Deze sporen zijn definitief door mensen gemaakt.
Welke mensen: dat blijft misschien een mysterie.

Wat ik weet is dat er vanaf het mesolithicum (en later tijdens het neolithicum) rond het duitse Lemiers (waar dus ook de Selzerbeek verloopt) vuursteen uit de Kalksteen van Orsbach gekapt werd.
Als ik dus botten met snijsporen vind, betekend dit dat zij op vroegst in deze periode onstaan zijn. Zij zijn dus niet uit het pleistoceen maar uit het vroege holoceen.

Verder zijn er in de buurt archaeologische vondsten uit de romeinse tijden gedaan.
Een bot uit die tijd is ook al behoorlijk oud...
Ik wil ook niet uitsluiten dat sommige vondsten nog jonger zijn.

Het probleem is: ik denk niet dat wij – als amateurs – zomaar tussen pleistocene en holocene botten onderscheiden kunnen. Hoe ziet een bot er uit, die 500 jaar door een beek gesleurt werd? Ik heb geen idee.

Ik heb wel contact opgenomen met een expert voor zoogdierbotten uit het Tertiair en Kwartair. Misschien kan hij verder helpen...

Ik laat het wel horen.
Oliver

Ik

Plaats reactie