Apart dolfijnentandje..
- Supergraver
Apart dolfijnentandje..
Hebben we een dolfijnenkenner op het Forum?
Dit tandje komt uit Mill, ben er zo goed als zeker van dat het om een dolfijn gaat, maar misschien dat er iemand is die er nog wat meer over kan zeggen.
Gr
Martijn
Antw: Apart dolfijnentandje..
ik weet niets van dolfijntanden,vergeef me.misschien iemand anders?:D
groeten,
groeten,
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Apart dolfijnentandje..
moet je dan zoiets posten? ik weet niet hoor maar,....mineraal0 schreef:
groeten,
ik heb 1 dolfijntandje van doel en 1 van zeeuws vlaanderen, deze zijn langwerpig, en vrij smal. Bij deze tand is er zo\'n dikke uistulping aan de wortel, vreemd?
de kroon lijkt i.i.g. op dolfijn...
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Ik ben ook geen dolfijnenkenner maar ik was een tijdje geleden op een WTKG bijeenkomst waar een Nederlandse autoriteit op het gebied van zeezoogdieren aanwezig was. Ik had een hele lading zeezoogdier tandjes meegenomen en het bleek dat een deel goed te determineteren was maar een deel ook zeker niet! Sommige tandjes van dolfijnen (zijn behoorlijk veel soorten!) / kleine soorten tandwalvissen, waren zelfs niet met zekerheid van voortanden van zeehonden te onderscheiden.
Ik vond dit best een eye-opener en het komt eigenlijk op het volgende neer: hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er hiaten in je kennis zitten en je sommige dingen nooit met zekeheid kunt zeggen!
Maar goed even terug naar onze dolfijn: het schijnt dat de periotica en bulla\'s en dergelijke al veel specifieker zijn voor determinatie. Hierover verschijnt binnenkort een onderzoek van de fauna uit Mill: lijkt me erg leuk en ik ben benieuwd!
Ten aanzien van het getoonde tandje, weet ik het dus niet, maar ik zou niet te snel conclusies trekken op basis va de kroon en ook niet van de grootte (ik meen dat er bijvoorbeeld ook een dwergpotvis in Mill voorkwam om maar eens een andere optie te noemen).
tot zover mijn hersenspinsels...
Ik vond dit best een eye-opener en het komt eigenlijk op het volgende neer: hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er hiaten in je kennis zitten en je sommige dingen nooit met zekeheid kunt zeggen!
Maar goed even terug naar onze dolfijn: het schijnt dat de periotica en bulla\'s en dergelijke al veel specifieker zijn voor determinatie. Hierover verschijnt binnenkort een onderzoek van de fauna uit Mill: lijkt me erg leuk en ik ben benieuwd!
Ten aanzien van het getoonde tandje, weet ik het dus niet, maar ik zou niet te snel conclusies trekken op basis va de kroon en ook niet van de grootte (ik meen dat er bijvoorbeeld ook een dwergpotvis in Mill voorkwam om maar eens een andere optie te noemen).
tot zover mijn hersenspinsels...
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
- agaathunter
Hoi,
Het is geen tand van een dwergpotvis.
Ik denk zelf ook op de 1e plaats aan een dolfijnentandje.
Groetjes: Ed
geduld is een goede zaak
Antw: Antw: Apart dolfijnentandje..
Hoi Ed,agaathunter schreef:
Hoi,
Ik vind het prima dat het geen tand van een dwerg potvis is en dat het een dolfijnentandje is maar ik zou het fijn vinden om de onderliggende motivatie daarvan te horen/lezen.
Geef dus bv literatuur aan waarin de dwergpotvis / dolfijn staat beschreven, voeg een foto toe van een tand van een dwergpotvis en dolfijn uit je eigen verzameling en beschrijf de verschillen of verwijs naar een foto van een dwergpotvissen/dolfijnen-schedel op internet (etc.).
Ik heb gemerkt dat men te vaak elkaar alleen maar napraat (de potvistanden in Mill zijn jaren door iedereen krokodil genoemd). Ik zeg niet dat jij dat doet, maar daarom mijn vraag: wat zijn de onderscheidende kenmerken?
groeten Pepijn
GIMME A HUG!
- fossielenjagers
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Apart dolfijnentandje\'[aan Mineraal0]
mineraal0 schreef:
groeten,
Om maar even op het bovenstaande verder te gaan; ik vind zulke berichten ook totaal onnodig. Als je niets zinnigs toe te voegen hebt aan een discussie, plaats dan aub ook geen berichten. En aangezien dit niet het eerste \'\' onzin-berichtje\' van jou is, Mineraal0, begint het erop dat lijken dat je vaak alleen maar post om zo snel mogelijk \'Senior lid\' te worden! Misschien kom ik nu wat bot over, maar ik kan me hier (ondanks je jonge leeftijd) ontzettend aan storen. Overigens, het is dus niet zo dat je alleen maar onnodige berichten plaatst hoor, er zitten ook relevante posts tussen. Dus probeer je aub een beetje tot de laatst genoemde posts te beperken!hieronymus schreef:
moet je dan zoiets posten? ik weet niet hoor maar,....

Groeten, Bram
[Bewerkt door fossielenjagers op 22-09-2006 om 11:54 NL]
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
Hoi Martijn,
Ik heb er ook een van deze soort gevonden.
En wil ook wel weten van welk dier deze tanden waren.
Groetjes Erik M
E.J.
Hallo,
Onder andere ik houd me bezig met de fossiele dolfijnen van Mill. De presentatie van het onderzoek naar de perioticums (gehoorbeentjes) zal zijn op 21 oktober, op de WPZ bijeenkomst in museum Hofland in Laren. Meer informatie hierover is te vinden hier op het forum of op de website van de WPZ (www.pleistocenemammals.com).
Nu terug naar het tandje... Het is zeker een dolfijnentandje. Het is meestal behoorlijk lastig om losse tanden toe te schrijven aan specifieke dolfijnensoorten. De Miocene Schizodelphis had bijvoorbeeld dergelijke tanden met een verdikking. Het probleem met dit beestje is alleen dat het een Eurhinodelphide (Mioceen) is en daarvan hebben we nog geen periotica gevonden in Mill.
Dan zou verder qua verdikking in de wortel de familie Pontoporiidae (rivierdolfijnen) in aanmerking kunnen komen. Hiervan zijn uit Mill wel resten bekend.
Ik zal dit weekend even in de boeken duiken of ik wat meer informatie erover kan vinden!
@ Pepijn:
C. de Muizon; Les fossiles vertébrés de la formation Pisco (Pérou); delen II en III uit de serie Éditions Recherche sur les Civilisations, nrs. 50 en 78
Groeten,
Peter
Onder andere ik houd me bezig met de fossiele dolfijnen van Mill. De presentatie van het onderzoek naar de perioticums (gehoorbeentjes) zal zijn op 21 oktober, op de WPZ bijeenkomst in museum Hofland in Laren. Meer informatie hierover is te vinden hier op het forum of op de website van de WPZ (www.pleistocenemammals.com).
Nu terug naar het tandje... Het is zeker een dolfijnentandje. Het is meestal behoorlijk lastig om losse tanden toe te schrijven aan specifieke dolfijnensoorten. De Miocene Schizodelphis had bijvoorbeeld dergelijke tanden met een verdikking. Het probleem met dit beestje is alleen dat het een Eurhinodelphide (Mioceen) is en daarvan hebben we nog geen periotica gevonden in Mill.
Dan zou verder qua verdikking in de wortel de familie Pontoporiidae (rivierdolfijnen) in aanmerking kunnen komen. Hiervan zijn uit Mill wel resten bekend.
Ik zal dit weekend even in de boeken duiken of ik wat meer informatie erover kan vinden!
@ Pepijn:
C. de Muizon; Les fossiles vertébrés de la formation Pisco (Pérou); delen II en III uit de serie Éditions Recherche sur les Civilisations, nrs. 50 en 78
Groeten,
Peter
- agaathunter
Antw: Antw: Antw: Apart dolfijnentandje..
Hoi Pepijn,isis schreef:Hoi Ed,agaathunter schreef:
Hoi,
Ik vind het prima dat het geen tand van een dwerg potvis is en dat het een dolfijnentandje is maar ik zou het fijn vinden om de onderliggende motivatie daarvan te horen/lezen.
Geef dus bv literatuur aan waarin de dwergpotvis / dolfijn staat beschreven, voeg een foto toe van een tand van een dwergpotvis en dolfijn uit je eigen verzameling en beschrijf de verschillen of verwijs naar een foto van een dwergpotvissen/dolfijnen-schedel op internet (etc.).
Ik heb gemerkt dat men te vaak elkaar alleen maar napraat (de potvistanden in Mill zijn jaren door iedereen krokodil genoemd). Ik zeg niet dat jij dat doet, maar daarom mijn vraag: wat zijn de onderscheidende kenmerken?
groeten Pepijn
Voor een foto van een potvistand kun je naar mijn foto\'s gaan.
Daar staat een afbeelding van een dwergpotvistand.
Deze soort dwergpotvis, die hier in Mill voor komt, is door de wetenschap nog niet beschreven.
geduld is een goede zaak