Preparatie van een Paralejurus spatuliformis Schraut and Feist, 2004.
Preparatie van een Paralejurus spatuliformis Schraut and Feist, 2004.
Deze steen ( foto 1 )is afkomstig uit het Pragiaan van Atchana ( Mader bekken) in het Z.O. van Marokko en in de steen zit een Paralejurus spatuliformis.
Alvorens te starten met de preparatie, kon ik de 4 delen van deze blok al samen lijmen, omdat een klein tipje van de glabella zichtbaar bleef. Zo was er ook geen gevaar om splinstertjes van de schaal op het breukvlak te verliezen.
De glabella was dan ook het startpunt van de preparatie.
Vrij snel stootte ik echter op nog een tweede fossiel, nl. een gastropode.
Eventjes heb ik geprobeerd om ook deze gastropode te bewaren, maar al snel bleek het onmogelijk om dan de thorax van de trilobiet vrij te leggen.
Met spijt in het hart heb ik de gastropode dan maar weggeprepareerd.
De matrix kleefde vrij sterk aan de schaal van de trilo, vooral op de plaatsen waar de terraslijnen aanwezig waren.
Maar uiteindelijk is het beestje toch vrij goed uit de steen gekomen.
Op het pygidium is nog een vreemd deukje merkbaar; moeilijk om zeggen hoe deze deuk er is gekomen.
Opvallend goed bewaard zijn de terraslijnen op het pygidium en op de rostrale plaat.
De lengte van deze trilobiet bedraagt 7.1 cm.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Preparatie van een Paralejurus spatuliformis Schraut and Feist, 2004.
Lugo, dat hebt ge weer fijn gefikst.proficiat.
Theo
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dag Luc,
Prachtig werk!
Het materiaal uit Atchana kan echt lastig zijn, dat maakt dit resultaat des te knapper.
Jammer dat je de gastropode moest weghalen, maar in dit geval is het wel een logische keuze.
Er is wel meer mis met het pygidium, zo te zien. De rechterzijde lijkt wel wat vervormingen aan de ribben te tonen.
En dat ontbrekend tipje van een thoraxsegment zie je vaak bij deze beestjes. Er wordt graag aan geknabbeld denk ik.
Prachtig werk!
Het materiaal uit Atchana kan echt lastig zijn, dat maakt dit resultaat des te knapper.
Jammer dat je de gastropode moest weghalen, maar in dit geval is het wel een logische keuze.
Er is wel meer mis met het pygidium, zo te zien. De rechterzijde lijkt wel wat vervormingen aan de ribben te tonen.
En dat ontbrekend tipje van een thoraxsegment zie je vaak bij deze beestjes. Er wordt graag aan geknabbeld denk ik.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Super prepwerk, Luc!!
En een heel mooi stuk.
Beste Groeten,
Oliver
En een heel mooi stuk.
Beste Groeten,
Oliver
Ik wil graag iedereen bedanken voor de fijne reacties.
De vervormingen aan het pygidium zouden inderdaad het gevolg kunnen zijn van een predator, die dit beestje heeft willen verorberen. En inderdaad er is ook een stukje van de laatste, linker pleura afgeknabbeld.
Om de een of andere reden waren deze trilo's blijkbaar een graag gewilde prooi van de jagers op de toenmalige zeebodem.
Vorige week heb ik het benodigde materiaal aangeschaft om fossielen te "witten" door er een laagje ammoniumchloride op aan te brengen.
De bedoeling is om alzo alle oppervlakte details beter te accentueren.
Zodra dit gelukt is, plaats ik wel enkele foto's.
Lugo
De vervormingen aan het pygidium zouden inderdaad het gevolg kunnen zijn van een predator, die dit beestje heeft willen verorberen. En inderdaad er is ook een stukje van de laatste, linker pleura afgeknabbeld.
Om de een of andere reden waren deze trilo's blijkbaar een graag gewilde prooi van de jagers op de toenmalige zeebodem.
Vorige week heb ik het benodigde materiaal aangeschaft om fossielen te "witten" door er een laagje ammoniumchloride op aan te brengen.
De bedoeling is om alzo alle oppervlakte details beter te accentueren.
Zodra dit gelukt is, plaats ik wel enkele foto's.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Mooi stukje weer en zeer nieuwsgierig hoe hij eruit ziet in het wit
oeps...
- Jip en Janneke
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Prachtig stukje vakwerk!
De speurneuzen
Bedankt voor de toffe reacties.
Ondertussen heb ik mij voor de eerste keer gewaagd aan het coaten van de schaal met ammoniumchloride, kwestie van de details op het oppervlak beter zichtbaar te maken.
Na het maken van de foto's kan deze coating gemakkelijk weggeborsteld worden.
Ik heb alleen het pygidium behandeld om zo de schade, waarschijnlijk opgelopen door een aanvaller, duidelijk in beeld te brengen.
Op de foto's is goed te zien dat het deukje moet zijn aangebracht in de nog zachte schaal ( vlak na de molting ) en hierdoor zijn ook de vouwen in de rechterzijde van het pygidium misvormd.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Das een flinke deuk.
En mooi resultaat.
glazen pijpje ballonnetje.... of lekker improviseren met Alu folie
En mooi resultaat.
glazen pijpje ballonnetje.... of lekker improviseren met Alu folie
oeps...
daarstrak deze trilo even in het echt mogen bewonderen. Hij is nog mooier dan op de foto's.
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996