Ammonium chloride, focus stacking en digitale nabewerking

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Ammonium chloride, focus stacking en digitale nabewerking

Bericht door Frederik » 16 mar 2015, 22:36

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb mij eventjes een avondje aan het experimenteren gezet.
Eerst heb ik deze Diademaproetus gewit met ammonium chloride (thanks Ivo), op huis, tuin en keukenwijze.
Ik had een opstelling klaarstaan met statief, macro-objectief (150mm) op manueel, remote flitser en twee reflectieschermen. Daarmee heb ik 22 foto's genomen, telkens met een lichte aanpassing van het scherpstelpunt. Mijn objectief heeft een intern focusmechanisme, waardoor de brandpuntsafstand lichtjes wijzigt hiermee. Daar wist de stacking software wel raad mee.
Vervolgens heb ik het resultaat digitaal nabewerkt, i.e. omgezet naar zwart-wit en levels aangepast.

Wat leer ik hieruit? Dat ik mijn trilobiet beter moet kuisen vooraleer te beginnen. Elk stofdeeltje staat erop.
Het laagje ammoniumchloride is ietwat te dik aangelegd, wat het nog erger maakt.

Maar best wel een interessant resultaat vind ik verder.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Ammonium chloride, focus stacking en digitale nabewerking

Bericht door Lugo » 17 mar 2015, 07:37

Frederik,

dit is adembenemend mooi. Het is onwaarschijnlijk hoeveel prachtige details verschijnen op deze sublieme foto's, die zelfs onder de microscoop niet altijd zichtbaar zijn.
Bvb. de aanhechtingspunten van de spieren in het cephalon komen heel duidelijk naar voor. En ook de microstructuren over nagenoeg de ganse trilobiet zijn indrukwekkend.
Dit is niet alleen een knap staaltje fotografie, maar het laat ook duidelijk zien hoe perfect de preparatie van dit beestje is gebeurd.

Ik vraag mij af hoe een commercieel geprepareerde trilobiet er zou uitzien na coating en met deze vorm van focus stacking.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Ammonium chloride, focus stacking en digitale nabewerking

Bericht door Frederik » 17 mar 2015, 09:16

Lugo schreef:
Ik vraag mij af hoe een commercieel geprepareerde trilobiet er zou uitzien na coating en met deze vorm van focus stacking.
Prima idee! Daar zet ik me deze week eens aan. Ik heb er eentje ;)

something (TH Huxley)

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 17 mar 2015, 09:35

Schitterende macro-fotografie!

Die stacking-software, is dat zoiets als "photo-merging" op photoshop?
Of is dit een andere commando/aparte software?

Zat onlangs ook wat op fotografie-forums. Blijkbaar is nabewerking in de fotografiewereld erg belangrijk, iets waar ik me niet altijd bewust van was. Bijna elke foto wordt nabewerkt?

Groetjes,

Gunther

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Maurice » 17 mar 2015, 09:54

Prachtige foto's Frederik.

Maar ik blijf met het beeld zitten dat deze trilo zijn tong naar mij uitsteekt :D

Gr.
Kevin

[Bewerkt door Maurice op 17-03-2015 om 09:54 NL]

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 mar 2015, 09:55

Ja, het is analoog met wat je kan doen met 'Photomerge' en 'auto-blend layers' in Photoshop. Maar omdat ik geen Photoshop heb, heb ik hier gebruik gemaakt van een focus stacking software die op mac draait, nl. Zerenestacker. Er zijn verschillende andere apps die dat doen ook, zoals Photoshop of Helicon.

Nabewerking was vroeger in de donkere kamer ook redelijk standaard hoor. Doorgaans kan je met nabewerking een foto nog een stuk beter maken. Je kan vb. corrigeren voor een minder goede belichting.
Met goede fotografische technieken kan je natuurlijk nabewerking tot een minimum beperken, maar er is altijd wel iets van ruimte voor verbetering :D

[Bewerkt door Frederik op 17-03-2015 om 09:56 NL]

something (TH Huxley)

mineraal0
Antw: Antw: Ammonium chloride, focus stacking en digitale nabewerking

Bericht door mineraal0 » 17 mar 2015, 10:19

Frederik schreef:

Ja, het is analoog met wat je kan doen met 'Photomerge' en 'auto-blend layers' in Photoshop. Maar omdat ik geen Photoshop heb, heb ik hier gebruik gemaakt van een focus stacking software die op mac draait, nl. Zerenestacker. Er zijn verschillende andere apps die dat doen ook, zoals Photoshop of Helicon.
Hmmm interessant. Misschien niet echt iets voor in dit topic, maar kan je zo eens enkele verschillende focus-foto's tonen (bv. midden tegenover rechts/links)?

Frederik schreef:

Met goede fotografische technieken kan je natuurlijk nabewerking tot een minimum beperken, maar er is altijd wel iets van ruimte voor verbetering :D

Ja ik dacht ook altijd dat goede technieken dit tot een minimum moesten beperken. Misschien wordt er in die fotografie-fora teveel nadruk op gelegd. Een foto kan je immers niet altijd veranderen van "set-up" nadat hij gemaakt is (tenzij je nieuwe foto's maakt), terwijl de nabewerking van een reeds bestaande foto altijd kan.

Stijn
Contacteer:

Bericht door Stijn » 17 mar 2015, 10:47

Mooi resultaat!

Dat van die stofjes is zeker waar. Dat is mij ook al eens overkomen wanneer we kleine ammos (<1cm) aan het fotograferen waren. Pas dag nadien als je de fotos bekijkt , slik je dan even.
Amoniumchloride mag je ook niet te dik leggen. 'Ge zijt weer aan t schilderen' zei onze fotograaf dan :). En zeker ook niet in vochtige omstandigheden doen, dan krimpt dat laagje samen. Vaak zie je beide pas achteraf op de foto.

stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Maurice
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door Maurice » 17 mar 2015, 10:47

Frederik,

Heb je de foto van voor hij digitaal bewerkt werd? ik ben benieuwd naar de inpakt van deze programma's op deze beelden.

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 mar 2015, 11:11

Fijn dat jullie interesse zo gewekt is! Ik zal proberen de komende dagen dit topic wat aan te vullen met originele foto's, en voor/na van de digitale bewerking.

something (TH Huxley)

Plaats reactie