Klein melkkiesje (jonge ) neushoorn !?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Klein melkkiesje (jonge ) neushoorn !?

Bericht door Optimo » 23 mar 2015, 23:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo eind van de middag even een tochtje over de zandmotor, en leuke dingen gevonden.
Waar onder dit melk kiesje (neushoorn ) bovenkaaks ?
.Het begon al iets te schemeren toen ik hem vond thuis gekomen zag ik hem eigenlijk voor het eerst duidelijk ,had er nog geen idee van. :-) !!!
De afmetingen zijn breedte 2,0 cm / hoogte 2,0 cm en de dikte is 1,5 cm

Zit ik goed

Groet

Huug

andersschinkel
Antw: Klein melkkiesje (jonge ) neushoorn !?

Bericht door andersschinkel » 24 mar 2015, 08:08

Wat een leuk dingetje. Je kan best gelijk hebben, maar weten doe ik het niet. Ik ben benieuwd wat anderen zeggen.

Groet,

Anders

Optimo

Bericht door Optimo » 25 mar 2015, 01:21

Hallo , kan iemand mijn ( voorlopige ) determinatie bevestigen ? , met de vergelijking met een bovenkaakse kies, neushoorn die ik in mijn verzameling heb zie ik een goede overeenkomst ,zij het dan in een soort miniatuur .
Maar ben nog niet echt zeker. :-/
Laatst bij de beurs in Ede liep ik Dick tegen het lijf ,hij had toen de neushoorn kaak,ook gevonden op de zandmotor ,(al enige tijd geleden ) en met een aannemelijke waarschijnlijkheid dat de kiezen in de kaak , wel eens melkkiezen zouden kunnen zijn!
Ook deze kiezen zijn vrij klein , Wat ik mij herinner, ( Dick zou je mij wat maten door kunnen geven? ),Dan kan ik misschien een soort vergelijk maken met de kies ik ik gevonden heb
En hoe is de determinatie van dit stuk beoordeeld bij de museon dag van afgelopen weekend ,ben zeer benieuwd ,het is ook een super mooi stuk .

groet

Huug

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 25 mar 2015, 06:28

Je begrijpt wel dat niemand er raad mee weet. Ik zou het een keer in handen moeten hebben en aan alle kanten bekijken. Het kiesje is nog maar net in de maak. Ik zie alleen maar email en nog geen tandbeen. Als het een melktand is, is het van een foetus en daar waag ik me niet zomaar aan. Je kan nog een keer proberen met meer foto's van alle zijden, nu zie ik voornamelijk de binnenkant.
Zowiezo is het een hele leuke vondst.

Charlie

Optimo

Bericht door Optimo » 25 mar 2015, 11:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo aller eerst Charlie bedankt voor het voorlopige reactie ,ik heb nog een aantal foto's
gemaakt met een aantal met een eerder gevonden (volwassen) kies.
er zijn wel overeen komsten te zien , ,het zou wel heel toevallig zijn als de beide kiezen de zelfde plaats in de kaak hebben,hier ga ik dan ook niet van uit ,het is meer voor het vergelijk!
Mocht het een kies in wording zijn ,zoals je zegt dan begrijp ik dat de uit eindelijke kies opbouw nog wat veranderingen zou kunnen ondergaan.
Wat mij vooral triggert zijn de sinas appel structuur ,en de vorm.
Misschien komen we met deze foto's wat verder.

Groet

Huug

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 25 mar 2015, 16:00

Je foto's zijn goed, maar ik durf nog geen uitspraak te doen. De vormen komen globaal met elkaar overeen. Ik heb zelf helaas geen vergelijkingsmateriaal of foto's over dit onderwerp.

Charlie

zandmotor
Been thanked: 2 times

Bericht door zandmotor » 25 mar 2015, 18:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

´Laatst bij de beurs in Ede liep ik Dick tegen het lijf ,hij had toen de neushoorn kaak,ook gevonden op de zandmotor ,(al enige tijd geleden ) en met een aannemelijke waarschijnlijkheid dat de kiezen in de kaak , wel eens melkkiezen zouden kunnen zijn!
Ook deze kiezen zijn vrij klein , Wat ik mij herinner, ( Dick zou je mij wat maten door kunnen geven? ),Dan kan ik misschien een soort vergelijk maken met de kies ik ik gevonden heb
En hoe is de determinatie van dit stuk beoordeeld bij de museon dag van afgelopen weekend ,ben zeer benieuwd ,het is ook een super mooi stuk´

Ha Huug,

Hier wat foto´s met maataanduiding van de neushoorn(onder)kaak. Tijdens het geologieweekend in het Museon is deze kaak door Dick Mol gedetermineerd als zijnde een kaak van een drie à vier jarig dier.

groet,

Dick

[Bewerkt door zandmotor op 25-03-2015 om 18:45 NL]

[Bewerkt door zandmotor op 25-03-2015 om 20:10 NL]

Optimo

Bericht door Optimo » 25 mar 2015, 20:41

Bedankt voor zover Charlie ,'ik denk dat ik wat geduld zal moeten hebben',en heel wat zoek werk te gemoed kan zien ,en proberen om een goede determinatie tot stand te brengen.
Het zij door vergelijk ,of door eliminatie van kiezen die het niet kunnen zijn,om zo een tipje,van de sluier te kunnen lichten.
Ook al zijn er heel wat overeen komsten,begrijp ik dat een juiste determinatie nog lang niet zeker is.
Als er iemand informatie heeft over (dit soort ) kiesjes dan hoor ik het graag. :-)
Dick ook jij bedankt voor de foto's van de kaak, ook die kan ik goed gebruiken.

Groet

Huug

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 26 mar 2015, 06:18

De onderkaak op de foto's heeft nog het grootste deel van het melkgebit. Het voorste kiesje ontbreekt. Ik denk dat het kiesje waar het hier om gaat uit de bovenkaak komt.

Charlie

Optimo

Bericht door Optimo » 26 mar 2015, 08:00

Inderdsad Charlie ook ik ga uit van kies bovenkaak.
De kaak die Dick heeft dacht ik te kunnen gebruiken qua kies formaat
Maar deze zijn toch nog heel wat groter dan de door mij.ge onden kies.
Dus verder onderzoek ,wannt niets is zeker.
,
gr

Huug

Plaats reactie