squalodon, zeehond, orka, of...

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Ewoudploeg
squalodon, zeehond, orka, of...

Bericht door Ewoudploeg » 25 mar 2015, 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen weekend vond ik in Antwerpen de hierboven getoonde tand. Mij is verteld dat het kan gaan om een zeehond, squalodon of orka. Dat is allemaal natuurlijk erg leuk, maar een zekere determinatie zou nog leuker zijn. Ik heb flink wat afbeeldingen bekeken, maar de opties lijken mij teveel op elkaar. Mijn beste gevoel gaat uit naar zeehond. Zit ik daarmee goed? Het fragment is 3,9 cm lang en maximaal 12 mm breed. Iemand die uitsluitsel kan geven? Bij een eventueel antwoord zou ik enige toelichting erg waarderen, zodat we wat bij kan leren. Dank!

Groet! Ewoud en Maartje

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: squalodon, zeehond, orka, of...

Bericht door strandjutters » 25 mar 2015, 22:39

Hallo Ewoud,Squalodon is het zeker niet.

Als ik kijk in mijn verzameling ga ik uit op snijtand van een Zeehond.

GR Pascal

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 26 mar 2015, 00:19

Leuke vondsten zoogdiertanden, van de dolfijnen is het meestal niet te doen om ze te determineren, maar Squalodon ziet er anders uit. Of ze al orca hebben gevonden, zit je goed in het plioceen.
Denk dat Strandjutters gelijk heeft, meeste dolfijnetanden zijn fijner.
Duys

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 26 mar 2015, 06:12

Ik kan ook alleen maar iets uitsluiten. De snijtand van een zeehond is veel kleiner en heeft een smalle wortel.

Charlie

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 26 mar 2015, 08:00

Hallo Charlie,je hebt gelijk het had hoektand moeten zijn,snijtand is inderdaad platter.

GR

strandjutters

Ewoudploeg

Bericht door Ewoudploeg » 26 mar 2015, 09:37

Dank! Dan ga ik uit van hoektand zeehond. Hou ik wel in het midden welk soort zeehond het zal zijn, want ik kan me voorstellen dat daar niks over is te zeggen. Mijn ontbreekt de literatuur, dus dit zelf nagaan zit er (nog) niet in.

@Duys (en anderen): "Squalodon ziet er anders uit". Is er iets te zeggen over de verschillen? Als ik op Google zoek op afbeeldingen van tanden van Squalodon, kom ik tanden tegen die behoorlijk op dit exemplaar lijken. Stukje wortel afbreken, kroon deels afbreken en ik zie een sterke gelijkenis. Wat zijn de verschillen waaraan ik kan afleiden dat ik Squalodon moet uitsluiten? Ik hoop dat deze vraag zich laat beantwoorden, al is het soms lastig de verschillen juist te benoemen.

Groet! Ewoud en Maartje

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 26 mar 2015, 10:53

Afbeelding

Afbeelding

Ewoud,
Gebasserd op de structuur van de snijtand, plaats ik die hoektanden, is een groffere structuur, wel goed te herkennen.
duys

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 26 mar 2015, 11:55

Het is in principe mogelijk om orca te vinden, maar die was in het plioceen in volle evolutie, zelfde grootte als een dolfijn.
Duys

Ewoudploeg

Bericht door Ewoudploeg » 26 mar 2015, 13:01

Dank Duys. Dat zijn heldere foto's. Inderdaad is de structuur van de kroon op de getoonde foto van Squalodon duidelijk grover dan bij de tand die ik toonde.

Groet! Ewoud en Maartje

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 26 mar 2015, 18:31

Het is ook geen hoektand van een zeehond, die zijn veel kleiner en lijken (erg globaal gezien) meer op die van een hond.

Charlie

Plaats reactie