MV2: Schouderblad
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
MV2: Schouderblad
Ik hang tussen hert en eland. Rund wil ik uitsluiten op basis van de hoek van de kom versus het grote vlak.
De kom is ovaal, maar mist een herkenbaar ravenbekuitsteeksel door schade.
Groeten,
Joost
Joost
-
- Been thanked: 45 times
Antw: MV2: Schouderblad
Die scheve stand vind je bij nagenoeg alle schouderbladen. Wat meestal de determinatie punten zijn is het articulatie vlak, de plaats van de rand of richel (spinae scapula) die op het schouderblad staat en de versmalling net achter het articulatievlak. In dit geval kom ik na vergelijking van de tekeningen van Elisabeth Schmid uit op een paard.
Charlie
- knaapjvd
- Senior Lid
Paard? Dat verbaast me toch.
Mijn vergelijkingsmateriaal is ernstig beperkt (Human and Nonhuman Bone Identification), dus mogelijk is mijn beeld van de mogelijke variatie binnen de soort ook te beperkt.
Ik had namelijk paard uitgesloten op basis van deze foto. Het coracoide uitsteeksel vereist een breder aanhechtingspunt dan ik vind op 'mijn' schouderblad. Ik heb sterk de indruk dat het missende coracoide een stuk kleiner geweest moet zijn dan Diane in haar boek heeft staan.
Groeten,
Joost
Joost
-

OK, plaats hier als eerste een schouderblad van een paard uit mijn collectie. Rund is zowiezo uitgesloten, want het articulatievlak daarvan is niet ovaal of rond, maar er zit een deuk in de rand.
Hierna een hert.
Charlie
-

En nu een hert.
Je moet maar kijken. Eland is het niet, want daar heb ik tekeningen van en komt het te weinig er mee overeen.
Charlie
- knaapjvd
- Senior Lid
Bedankt Charlie, ik zal me er nog eens goed over buigen. Wellicht is het handig om dit stuk beter te bekijken als het droog is.
Groeten,
Joost
Joost