Temperatuurwisselingen in mijn vitrine.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Freerk04
Temperatuurwisselingen in mijn vitrine.

Bericht door Freerk04 » 18 apr 2015, 21:48

Beste fossiel.netters

Ik heb een vraag over temperatuurwisselingen in mijn vitrine, ik heb nu een charcharodontosaurus( sorry als ik het verkeerd schrijf ) tand gekocht, en heb liever niet dat mijn fossielen uit elkaar barsten of zoiets, maar hoeveel invloed heeft een kleine temperatuurwisseling op mijn verzameling ( dan vooral op dinosaurus tanden en botten ) ?, want in de kamer met mijn fossielen staat de kachel nooit aan, en het raam vaak open, en dus denk ik dat de temperatuur bijna nooit verandert in mijn kamer, maar ik heb geen idee hoe groot de invloed van temperatuurverschillen op mijn fossielen is. Heeft iemand hier meer informatie over ?

Ik hoor het graag ! :)
Alvast bedankt

Groeten Freerk

Groeten Freerk

Marijn14
Antw: Temperatuurwisselingen in mijn vitrine.

Bericht door Marijn14 » 24 apr 2015, 22:00

Mijn ervaring is dat vocht een groter probleem is.
Dit kan bij bijv. pyriet fossielen een bepaalde chemische reacties starten met als reactie product een stof met meer volume dan pyriet (met andere woorden: het fossiel wordt van binnenuit kapot geduwd). Gelukkig is dit meestal niet het geval(dit is natuurlijk ook afhankelijk per vindplaats).

Over het effect van temperatuur kan ik weinig zeggen, maar bij mij zijn nog geen fossielen beschadigd door die kleine temperatuurwisselingen op mijn kamer.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Carboon
Has thanked: 437 times
Been thanked: 526 times

Bericht door Carboon » 25 apr 2015, 00:40

Hoi,

Hoe groot zijn de temperatuurwisselingen waarover we het hebben? Zoiets is makkelijk te bepalen met een thermometer. Hebben we het over graden of tientallen graden? Verder: mochten de temperatuurwisselingen waarvoor je bang bent te maken hebben met periodieke blootstelling aan direct zonlicht, dan kan dit inderdaad schadelijke gevolgen hebben - niet vanwege de temperatuur, maar vanwege de UV straling...

Groeten,

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 25 apr 2015, 08:09

Ik denk dat dinobotten etc wat minder kwetsbaar zijn indien deze zwaar versteend zijn. Zet het uiteraard niet in direct zonlicht en niet boven de verwarming. In mijn ervaring is vooral direct zonlicht een boosdoener, zoals Tim al opmerkt. Regelmatig in de gaten houden. Moet wel goed gaan.

Groet,

Niels

Freerk04

Bericht door Freerk04 » 25 apr 2015, 13:15

Bedankt voor alle antwoorden,

Voor direct zonlicht hoef ik niet bang te zijn, we wonen namelijk naast een bos :),met de temparatuurwisseling bedoel ik hooguit een aantal graden. De kachel staat er nooit aan.Verder heb ik geen fossielen met pyriet

Bedankt

Groeten Freerk

Groeten Freerk

Plaats reactie