Pseudamussium clavatum??
- Extincthunter
Pseudamussium clavatum??

Hoi iedereen,
Gisteren dit leuke schelpje gevonden in het antwerpse.
Vroeger zou ik dit gewoon laten liggen hebben maar ik wil graag wat uitbreiden naar deze dingen ook ( als je ze vind kan je ze net zo goed meenemen )
Mijn kennis hierin is zeer beperkt lees onbestaand

Maar zit ik hier juist met Pseudamussium?
Alvast bedankt !!
Grtz
Stefaan
Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Pseudamussium clavatum??
Hallo Lex,zijn er meerdere soorten uit deze familie die hier gevonden worden ?
Ik herinner mij dat ik er heb met ribbels en ééntje zonder ribbels.
Gr Pascal
Gr Pascal
strandjutters
Antw: Antw: Pseudamussium clavatum??
Pascal, van dezelfde vindplaats is mij ook een andere Pectenachtige bekend die hier inderdaad veel op kan lijken: Palliolum tigerinum (voorheen Pseudamussium tigerinum). Deze soort kent vele verschijningsvormen qua ribbenstructuur. Ze kunnen volkomen glad zijn of alleen (een groot aantal) fijne ribben hebben, maar er is ook een vorm met grove ribben. Deze vorm lijkt op P. clavatum. Een verschil is dat de grove ribben bij clavatum sterker zijn ontwikkeld dan bij tigerinum. Op de foto's boven zie ik sterk ontwikkelde ribben, vandaar: clavatum.strandjutters schreef:
Hallo Lex,zijn er meerdere soorten uit deze familie die hier gevonden worden ?
Gr Pascal
Er zijn meer verschillen tussen deze twee soorten. Aan een daarvan kun je de twee soorten altijd uit elkaar houden: alle vormen van P. tigerinum hebben een zeer fijne structuur van lijntjes die naar de zijkanten van de schelp zijn gericht. Deze microstructuur is met het blote oog niet te zien, maar wel met een loep of onder de binoc. Bij clavatum zie je tussen de ribben ook wel min of meer fijne lijntjes, maar die lopen altijd netjes evenwijdig aan de ribben en nooit naar opzij.
Groeten,
Lex