Vondsten Dommelaar(Markelo)
Vondsten Dommelaar(Markelo)
Hallo, gisteren ben ik even ten velde geweest naar de Dommelaar in Markelo. De eerste 4 fotos zijn van een botfragment, geen idee waarvan. Ik weet alleen dat er wel botten van wisenten worden gevonden .
De volgende fotos zijn versteent hout, de voorwerpen zijn heel zwaar en toch zit er op een stuk nog een deel van de bast. Ik vraag me af hoe dit kan. Versteend maar toch niet helemaal. Ook nog een paar stukken Jaspis gevonden. Het is eigenlijk allemaal Rijn-Maas materiaal op bepaalde dieptes ook Oostelijke bijmenging van granieten en porfieren.
Groet,Ben.
0000000000
- Martijnfossielenjager
Antw: Vondsten Dommelaar(Markelo)
Hoi Scherven, de eerste is schouderblad, en ik denk een neushoorn.
Martijn
Hoi Martijn, dat zou aardig zijn. Weet je ook in welke tijd deze dieren hier rondscharrelden ?
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
- Martijnfossielenjager
Neushoorns kwamen al vroeg voor, maar de meeste vondsten zijn Pleistoceen. Ik denk ook dat jouw stuk Pleistoceen is.
Martijn
Hallo Ben,
Mooie vondsten. Vooral dat stukje bot.
Ik vraag me al een tijdje af hoe oud (welke periode) dit fossiele hout is.
Aangezien het vaak niet erg afgerold is, denk ik dat het hier om lokaal materiaal gaat. Kan dit kloppen?
Maar geldt dit ook voor de klei concreties waar bladafdrukken in gevonden kunnen worden?
Grt
Rolf
Mooie vondsten. Vooral dat stukje bot.
Ik vraag me al een tijdje af hoe oud (welke periode) dit fossiele hout is.
Aangezien het vaak niet erg afgerold is, denk ik dat het hier om lokaal materiaal gaat. Kan dit kloppen?
Maar geldt dit ook voor de klei concreties waar bladafdrukken in gevonden kunnen worden?
Grt
Rolf
't geet zo als 't geet!
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Dat schouderblad lijkt mij eerder een rundachtige dan een neushoorn. Ik heb hier een stuk neushoorn schouderblad liggen en dat ziet er heel anders uit.
Wat is dat rode mineraal? Jaspis?
Edit: excuses dat staat er gewoon bij...... Je kan dit ook bij de MV2 vinden. Mooi spul!
[Bewerkt door sjaak op 29-05-2015 om 14:03 NL]
Wat is dat rode mineraal? Jaspis?
Edit: excuses dat staat er gewoon bij...... Je kan dit ook bij de MV2 vinden. Mooi spul!
[Bewerkt door sjaak op 29-05-2015 om 14:03 NL]
Groet,
Niels
Niels
Hallo Rolf, uit welke laag de verijzerde of verkiezelde stukken hout komen weet ik niet. Er wordt nu gezogen op ca. 20m-mv. Even nageplozen ; het materiaal is verml. Elster-Salien 450-370.000 jaar of wel de periode Holsteinien een wat warmere periode tussen de ijstijden. Het verijzerde hout is behoorlijk afgrond wat wijst op transport. Er word gesproken over Tertiar(Plioceen) zou kunnen maar zeker ?.
De klei genoemd smeltwater klei is verml. Midden Pleistoceen ik heb de ballen wel gezien maar geen fossiel gevonden.
Het bot van een neushoorn zou mooi zijn.
Groet,Ben
Kaartje met rivierlopen in het Holsteinien.
0000000000
hallo Sjaak, ik heb helaas geen sjoege van botten dus mij kunnen ze alles wijs maken. Rundachtigen zijn toch ook wisenten. Dat was mijn eerste gedachte.
Het rode gesteente is inderdaad Rode Jaspis of rode ijzerkiesel.
Groet,Ben
0000000000
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Jazeker, wissent zou kunnen zeker nu daar blijkbaar al meer van is gevonden. Ik heb alleen niet vergeleken met runderachtigen dus ik maak een voorbehoud.
Maar als je googlet op "rhino scapula" en "bison scapula" zie je het verschil wel. Neushoorn heeft nog een soort flinke knobbel naast de kom zitten.
Maar als je googlet op "rhino scapula" en "bison scapula" zie je het verschil wel. Neushoorn heeft nog een soort flinke knobbel naast de kom zitten.
Groet,
Niels
Niels