Ivoor
- Martijnfossielenjager
Ivoor
Hallo, ik heb een stuk ivoor gevonden. Het is al ontzilt, maar het brokkelt af. Mijn vraag is, hoe kun je dit het beste behandelen? Het gaat trouwens om het stuk op de (oudere, nu is ie afgebrokkeld)foto.
Martijn
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Antw: Ivoor
Hoi Martijn,
Ik zou het conserveren met de houtlijmoplossing.
Gr,
Lars
Ik zou het conserveren met de houtlijmoplossing.
Gr,
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
is er een mogelijkheid om dat sediment te verwijderen zonder de tand veel te beschadigen?
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
inderdaad lijm badje ,ik heb er ook goede ervaringen mee,wel laat ik de stukken soms 4, tot 5 maanden ontzilten ,sommigen houden 6 weken aan .
zelf vind ik dat je ivoor ,even als mammoet kiezen zo lang mogelijk moet laten spoelen ,en ook zeker drogen in een krant op een koele plaats ook zo'n 2 maanden .
de stukken blijven na het lijm bad ( 1 op 10 ) volledig en mooi, bij mij werkt het goed .
.ik begrijp dat je de info over verschillende behandelingen al weet en ook toe past
de vraag over het sediment verwijderen ,zelf ook wel eens aan gedacht ,werd sterk afgeraden ,ik laat de stukken zoals deze gevonden worden ,en heel soms laat de sediment laag wat los ,gedeeltelijk of geheel zelfs na het conserveren ,dan kan je er altijd nog voor kiezen ,met of zonder ! en een extra lijm badje kan nooit kwaad
maar vele vinden dat het sediment bij de vondst hoort ik dus ook ,plus dat handmatig verwijderen de vondst lelijk zou kunnen beschadigen .
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 26-10-2015 om 22:21 NL]
zelf vind ik dat je ivoor ,even als mammoet kiezen zo lang mogelijk moet laten spoelen ,en ook zeker drogen in een krant op een koele plaats ook zo'n 2 maanden .
de stukken blijven na het lijm bad ( 1 op 10 ) volledig en mooi, bij mij werkt het goed .
.ik begrijp dat je de info over verschillende behandelingen al weet en ook toe past
de vraag over het sediment verwijderen ,zelf ook wel eens aan gedacht ,werd sterk afgeraden ,ik laat de stukken zoals deze gevonden worden ,en heel soms laat de sediment laag wat los ,gedeeltelijk of geheel zelfs na het conserveren ,dan kan je er altijd nog voor kiezen ,met of zonder ! en een extra lijm badje kan nooit kwaad
maar vele vinden dat het sediment bij de vondst hoort ik dus ook ,plus dat handmatig verwijderen de vondst lelijk zou kunnen beschadigen .
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 26-10-2015 om 22:21 NL]