Archeologische vondst: bijl
Archeologische vondst: bijl

Sorry, beetje afwijkend van onze interesse maar wie kan me hiermee helpen?
Stenen bijl met hamer en hak-kant. De hak-kant is glad geworden door het afslijten (hakken). Het steen aan de hamerkant is ruwer gebleven. Het (ronde) gat is 30 a 35 mm in doorsnee.
De kop behoort aan een tante van mijn vriendin. Haar man werkte aan zanderzuigers en heeft de kop bij een zandzuigerij in Tiel, Betuwe gevonden, 15 a 20 jaar geleden.
Wat is het? Hoe oud is het? Door wie is het gebruikt? Wie kan ons met deze vragen helpen? Bedankt vast!
Tomas
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
Antw: Archeologische vondst: bijl
Mooi ding.
Uit het laat Neolithicum (=Jonge steentijd)kan zelfs nog begin Bronstijd zijn.
Ongeveer 5000 - 1800 V.Chr.
Worden ook wel strijdhamers genoemd er zijn nl. Archeologen die denken dat deze niet gebruikt werden om bomen om te hakken maar meer om op dingen te meppen die konden rennen.
De \"gladde\" hak kant is door het polijsten gekomen.
Heeft ook een waarde ongeveer 250 Euro als je dat wilt weten.
Uit het laat Neolithicum (=Jonge steentijd)kan zelfs nog begin Bronstijd zijn.
Ongeveer 5000 - 1800 V.Chr.
Worden ook wel strijdhamers genoemd er zijn nl. Archeologen die denken dat deze niet gebruikt werden om bomen om te hakken maar meer om op dingen te meppen die konden rennen.
De \"gladde\" hak kant is door het polijsten gekomen.
Heeft ook een waarde ongeveer 250 Euro als je dat wilt weten.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Harold,
Bedankt, ik ben je zeer erkentelijk. Het stuk blijft in de familie bij mijn (schoon)tante. De \'bijl\' is geheel intact en zwaar in gewicht.
Heb je toevallig nog links waar ik nog meer informatie kan vinden?
Alvast bedankt,
Tomas
Bedankt, ik ben je zeer erkentelijk. Het stuk blijft in de familie bij mijn (schoon)tante. De \'bijl\' is geheel intact en zwaar in gewicht.
Heb je toevallig nog links waar ik nog meer informatie kan vinden?
Alvast bedankt,
Tomas
Trilobiti Ceská Republika
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
- Jan Losser
Kijk eens op archeoforum.nl
Daar staan verschillende artikelen over deze bijlen
Daar staan verschillende artikelen over deze bijlen
Zonder verleden geen toekomst
- Galeocerdo
Een fraaie hamerbijl, zoals Stone al schreef laat neoliticum vroege bronstijd. Mogelijk zelfs midden bronstijd. De locatie waar de bijl is gevonden is niet ongebruikelijk. In de betuwe zijn meerdere nederzettingen uit het laat neoliticum tot midden bronstijd opgegraven. Hierbij zijn diverse hamerbijlen gevonden.
Gr. Taco