Hoelang in de houtlijm?
Hoelang in de houtlijm?
Wij hebben in de groeve 't Rooth diverse leuke fossielen gevonden. Veel is erg broos dus deze willen we een badje geven van Houtlijm + Water. De verhouden zijn volgens mij 1:5. Maar hoelang moet het er in. Is dat één uur of 4 uur. Uiteindelijk moet de lijm wel de kans krijgen om door te dringen in het broze steen e.d. Ik ben benieuwd wat jullie er van denken. Alvast hartelijke dank voor de reactie. MvG Dirk Pompert
Antw: Hoelang in de houtlijm?
Tot de belletjes verdwenen zijn.
Ik zou overigens verhouding 1:10 gebruiken.
Dit heeft bij mij redelijk resultaat geleverd.
Ik zou overigens verhouding 1:10 gebruiken.
Dit heeft bij mij redelijk resultaat geleverd.
- Martijnfossielenjager
Ik heb 1:1 gedaan, werkt dat dan wel?
Het betreft Pleistocene vondsten.
[Bewerkt door Martijnfossielenjager op 04-07-2015 om 18:03 NL]
Het betreft Pleistocene vondsten.
[Bewerkt door Martijnfossielenjager op 04-07-2015 om 18:03 NL]
Martijn
Ik weet het niet.
Ik had een paar botjes van de MV2 geconserveerd met 1:5 geloof ik dat het was (Ik heb het toen niet opgeschreven, doe dat nu altijd wel).
Dit gaf bij mij witte klontjes op het bot die nu ook nog niet weg zijn(geen kwestie van indrogen dus)
Nu kan dit ook liggen aan dat ik niet goed gemengd had of iets dergelijks.
Ik had een paar botjes van de MV2 geconserveerd met 1:5 geloof ik dat het was (Ik heb het toen niet opgeschreven, doe dat nu altijd wel).
Dit gaf bij mij witte klontjes op het bot die nu ook nog niet weg zijn(geen kwestie van indrogen dus)
Nu kan dit ook liggen aan dat ik niet goed gemengd had of iets dergelijks.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Dirk,
een "badje" in een houdlijmoplossing is niet in ieder geval aanteraden. Sommige stenen vallen compleet uit elkaar als je ze in water legt. Door de invloed van het water zouden sommige fragiele stukken ook uit elkaar kunnen breken. Als je fotos van de vondsten zou kunnen plaatsen kan ik jou zeker beter helpen.
Groeten, Oliver
een "badje" in een houdlijmoplossing is niet in ieder geval aanteraden. Sommige stenen vallen compleet uit elkaar als je ze in water legt. Door de invloed van het water zouden sommige fragiele stukken ook uit elkaar kunnen breken. Als je fotos van de vondsten zou kunnen plaatsen kan ik jou zeker beter helpen.
Groeten, Oliver
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Hoelang in de houtlijm?
Eens. Kijk vooral uit met droog ivoor.hubertus68 schreef:
Hallo Dirk,
Groeten, Oliver
Groet,
Niels
Niels
Jakkes ... houtlijm voor het behandelen van fossielen .. horror ! hooguit de matrix indeppen tegen afbrokkeling kalkrestjes.
Voor het behandelen van je fossielen zijn er betere oplossingen, terug te vinden op deze site.
Voor het behandelen van je fossielen zijn er betere oplossingen, terug te vinden op deze site.
grtn,mike
Als het zo slecht zou zijn, waarom wordt het gebruik van een houtlijmoplossing op deze website dan als eerste aangeraden voor zoutwaterfossielen?
http://www.fossiel.net/information/arti ... onserveren
omdat dit wellicht het eenvoudigst is ... en waarom niet : ook dat vind je terug in de tekstenGerma schreef:
Als het zo slecht zou zijn, waarom wordt het gebruik van een houtlijmoplossing op deze website dan als eerste aangeraden voor zoutwaterfossielen?
grtn,mike
De opener van het topic gaat een brokje kalksteen in een houtlijmoplossing gooien. Na reeds zeer korte tijd (hangt van de dichtheid van het brokje af) tot redelijk snel gaat dit blokje uit elkaar vallen tot een soort slib op de bodem. Weg kwetsbare fossielen! U kan de matrix waar het fossiel op ligt ter versteviging aandippen met een houtlijmoplossing waarbij men erop let dat de oplossing niet tot tegen het fossiel oploopt. Houtlijm op een bot is inderdaad pure horror omdat dit nooit meer weg te krijgen is en na enige tijd een eigen leven gaat leiden (verkleuren en zo). Daarom gebruikt men op botten die droog kunnen worden een reversible product, maw een product dat men weer kan oplossen met bijvoorbeeld alcohol of aceton.Germa schreef:
Een bot dat eeuwen op de zeebodem heeft gelegen zit vol met water en als men dit zou drogen om een reversible product op aan te brengen zou het krimpen, haarscheuren krijgen en uitéénvallen. Daar moet dus een verstevigingsprodukt het aanwezige water vervangen. Daar bestaan die houtlijmtechnieken voor.