In situ rugose koralen
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
In situ rugose koralen
Gisteren eens op prospectie geweest in een tot dan toe grotendeels onbekende regio voor mij. Omdat we op voorhand goed rondgesnuisterd hadden in de literatuur en geologische kaarten voor het gebied, kwamen we niet helemaal onvoorbereid ter plaatse, en dat heeft geloond.
Ergens onderweg was ik toevallig even verkeerd gereden, om te stuiten op een kleine bouwput naast een boerderij. Volgens de kaart zou dit Jemelle formatie zijn, dus toch even uitgestapt. Na even rondvragen het huis van de eigenaars gevonden, en vlotjes toelating gekregen om eens te gaan kijken, op voorwaarde dat we geen al te diepe putten zouden graven

Ik heb niet veel foto's genomen (het was de hele tijd aan het miezeren), maar dit beeld vond ik best interessant. Het wandje in de put toonde plaatselijk erg fossielrijke laagjes. Al was de bewaringstoestand doorgaans niet zo goed, we hebben toch een paar trilobietresten eruit kunnen halen. Op de foto zie je zo'n laagje met rugose koralen. Daartussen crinoidenstengels, brachiopoden, bryozoa en af en toe een stukje trilobiet. Echter geen schalenbewaring, dus hebben we deze locatie vrij snel achter ons gelaten. Desalniettemin erg leuk om in situ te bestuderen, zo'n laagjes.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: In situ rugose koralen
Volgens mij was ik erbij.....
U mag vaker verkeerd rijden.
Wat Frederik zegt. Erg leuk wandje erg fossiel rijk.
Ook kon je op groundlevel goed zien hoe de lagen liepen. Een heel smal kalkbandje tussen de schalies.
Frappant was dat ik binnen enkele minuten een heel klein kalk knolletje op heb geraapt en hier zaten wel enkele resten met schaal bewaring in.
Helaas waren deze knolletjes dun gezaaid want het is bij 1 gebleven.
Toch heb ik ook een plekje in het wandje gezien????
Een hele kleine pocket met schaal bewaring en daarachter weer schalie
Een geslaagde tocht... wat interessante zaken gezien en zelfs de plekjes die geen fossielen te bieden hadden.... daar werd je getrakteerd op een mooi landschap of wat kersen
U mag vaker verkeerd rijden.
Wat Frederik zegt. Erg leuk wandje erg fossiel rijk.
Ook kon je op groundlevel goed zien hoe de lagen liepen. Een heel smal kalkbandje tussen de schalies.
Frappant was dat ik binnen enkele minuten een heel klein kalk knolletje op heb geraapt en hier zaten wel enkele resten met schaal bewaring in.
Helaas waren deze knolletjes dun gezaaid want het is bij 1 gebleven.
Toch heb ik ook een plekje in het wandje gezien????
Een hele kleine pocket met schaal bewaring en daarachter weer schalie
Een geslaagde tocht... wat interessante zaken gezien en zelfs de plekjes die geen fossielen te bieden hadden.... daar werd je getrakteerd op een mooi landschap of wat kersen
oeps...