Dijbeen zeehond met krassen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Rick99
Dijbeen zeehond met krassen

Bericht door Rick99 » 19 jul 2015, 22:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is geloof ik een dijbeen van een zeehond. Ik vond deze zo'n anderhalve maand geleden op de ZM. Op een kant zitten een aantal krassen (zie derde foto). Ze hebben dezelfde kleur als het bot dus het moet gebeurd zijn voor het fossiliseren. Zijn ze natuurlijk of is het misschien door een ander dier gekomen...

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Dijbeen zeehond met krassen

Bericht door Schouwenburg » 20 jul 2015, 06:57

Het is inderdaad een rechter dijbeen van een zeehond. Zeker de rechtse kras is, naar mijn mening, na de dood van het dier ontstaan of misschien wel tijdens een aanval door een ander roofdier. Het licht aan de plaats waar het betreffende bot lag. Het kan gebeurd zijn door er op te trappen (trampling) enz. Uiteindelijk kan een mens ook schuldig zijn aan deze schade. Het zit in ieder geval niet op een plaats waar het dier tijdens de jacht geraakt zal zijn. Kortom je hebt uiteindelijk weinig aan mijn antwoord, mar je hebt een leuk discussie stukje als iemand naar je verzameling komt kijken.

Charlie

Plaats reactie