Antwerp area : Twee vreemde periotica .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antwerp area : Twee vreemde periotica .

Hallo iedereen,Dinsdag zat ik op een vindplaats in een vreemd laagje te prutsen,ik vond het vreemd en had het nog niet eerder gezien.
De fosforiet was er gitzwart en zogoed als geen schelpjes in deze laag.
Mijn vermoedens klopte een beetje toen ik deze twee vreemde perioticums vond.
Heb ze nog nooit eerder gezien,en dit wil toch iets zeggen in een verzameling van honderden perioticums.
GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Antwerp area : Twee vreemde periotica .
Hoi Pascal,
Over de lagen weet ik niet zoveel maar ik herken wel een van de periotica.
Het eerste perioticum is in ieder geval van de familie Cethotheriidae. O.a. goed te onderscheiden vanwege de minder ontwikkelde kop.
De tweede kan ik niet goed zien vanaf de foto.
Gr,
Sander
Over de lagen weet ik niet zoveel maar ik herken wel een van de periotica.
Het eerste perioticum is in ieder geval van de familie Cethotheriidae. O.a. goed te onderscheiden vanwege de minder ontwikkelde kop.
De tweede kan ik niet goed zien vanaf de foto.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
Hallo Sander,Dwergwalvis ? dat zou leuk zijn 
Ik maak nog wat foto's van die tweede.
Aan de vondsten van de haaietanden zou ik denken aan Mioceen wat soorten betreft.
GR

Ik maak nog wat foto's van die tweede.
Aan de vondsten van de haaietanden zou ik denken aan Mioceen wat soorten betreft.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo Sander ,hier een paar nieuwe foto's, ikzelf had het bijna ook niet erkend,het leek op een fosforietknol,maar mijn gedachte ging uit naar die gaatjes,en bij het oppoetsen kwam deze te voorschijn,hij is wel volledig.
De bulla vond ik ook in die laag,ik denk Squalodon gezien het brugje in de midden van de bulla.
GR
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Bedankt voor de extra foto's van het perioticum. Vanaf de foto's lijkt het perioticum ook compleet. Het perioticum moet te plaatsen zijn in 1 van de families van de kleinere tandwalvissen maar ik kom niet op de familie. Misschien dat het me morgen opeens te binnen schiet.
De bulla zou van Squalodon kunnen zijn maar spitssnuit-bulla's (Ziphiidae) zijn ook redelijk fors gebouwd. Door te vergelijken in je collectie zou je de verschillen tussen de 2 families wel kunnen zien. Vanaf de foto durf ik het niet te zeggen.
Gr,
Sander
Bedankt voor de extra foto's van het perioticum. Vanaf de foto's lijkt het perioticum ook compleet. Het perioticum moet te plaatsen zijn in 1 van de families van de kleinere tandwalvissen maar ik kom niet op de familie. Misschien dat het me morgen opeens te binnen schiet.
De bulla zou van Squalodon kunnen zijn maar spitssnuit-bulla's (Ziphiidae) zijn ook redelijk fors gebouwd. Door te vergelijken in je collectie zou je de verschillen tussen de 2 families wel kunnen zien. Vanaf de foto durf ik het niet te zeggen.
Gr,
Sander
- SantanaFormatie
Antw: Antw: Antwerp area : Twee vreemde periotica .
Het was even zoeken en bedenken bij welke familie de kenmerken van de bulla ook alweer voorkwamen. Het perioticum is helaas wat verrold waardoor sommige kenmerken minder zichtbaar zijn maar hij is wel compleet.SantanaFormatie schreef:
Hoi Pascal,
Vanaf de foto's denk ik dat het mogelijk om een perioticum gaat van de familie Monodontidae (narwal en beluga's) gaat vanwege 2 kenmerken:
1. het posteroir proces is minder ontwikkeld en ligt ongeveer op dezelfde lijn als de pars cochlearis. Simpel gezegd: de kop van het perioticum ligt op dezelfde lijn als het onderliggende proces.
2. De grote spleet dat het pars cochlearis van het posterior process onderscheid. Dus de opening in de kop van het perioticum oogt vrij groot.
Helaas ben niet 100% zeker van de determinatie maar ik weet niet in welke familie ik het perioticum anders moet plaatsen. Misschien beid Mark uitkomst

Gr,
Sander
- strandjutters
Hallo Sander,bedankt.
Ik heb ze laten zien aan Klaas Post via mail ,maar hij heeft deze vormen nog niet eerder gezien.
Heb ze ook doorgestuurd aan Mark Walvis,maar ik heb hem al weken niet meer gehoord,ik denk dat hij het land uit is
GR Pascal
Ik heb ze laten zien aan Klaas Post via mail ,maar hij heeft deze vormen nog niet eerder gezien.
Heb ze ook doorgestuurd aan Mark Walvis,maar ik heb hem al weken niet meer gehoord,ik denk dat hij het land uit is

GR Pascal
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Klinkt interessant. Kon Klaas je meer vertellen zoals om welke geslacht/familie het ging?
Dan wachten we nog even het antwoord van Mark af.
Gr,
Sander
Klinkt interessant. Kon Klaas je meer vertellen zoals om welke geslacht/familie het ging?
Dan wachten we nog even het antwoord van Mark af.
Gr,
Sander
- strandjutters

Nee Sander,hij had ze nog niet eerder gezien.
Hier heb ik nog ééntje van een paar weken geleden,vrij fors en compleet.
GR Pascal
strandjutters
- SantanaFormatie
Antw: Antw: Antwerp area : Twee vreemde periotica .
Ok, gewoon nieuwsgierigstrandjutters schreef:
Nee Sander,hij had ze nog niet eerder gezien.

Dat is ook een mooie perioticum. Zo compact heb ik ze nog nooit gezien/ in mijn handen gehad. Meer durf ik er niet van te maken dan een baleinwalvis (Mysticeti).
Gr,
Sander