Ben ik deze trilobiet aan het slopen?
- JanMcMahon
Ben ik deze trilobiet aan het slopen?

Hallo allemaal, ik ben nieuw tot deze hobby en vroeg mij iets af:
Ik heb ooit zo'n goedkope Marrokaanse calymene gekregen, en wilde het mooi maken/er op oefenen, ik prepareerde met een klein bijtel/naald achting ding voor (geloof ik) klei bedoelt (ik neem binnenkort een luchtdrukpen), terwijl ik matrix aan het wegschrappen was zat er een dun laagje van iets was lijkt op de matrix maar beter vast geplakt en een andere textuur had. Is dit deel van de trilobiet? Veel mooi geprepareerde exemplaren op het internet waren een beetje de zelfde kleur als het laagje, maar sommige waren zwartiger, op sommige plekken van de trilobiet zit weer een ander, bruinig laagje (laatste foto), een kleur de veel andere calymene ook hebben, is dit deel van de trilobiet?
Antw: Ben ik deze trilobiet aan het slopen?
De Calymenes, die aangeboden worden op de markt, zijn dikwijls steenkernen zonder schaal of met fragmenten van sterk verweerde schaal.
Op deze close-up foto is het moeilijk om dit te beoordelen, maar ik vermoed dat je verweerde schaal aan het wegprepareren bent, die toch niet stabiel is.
Plaats misschien eens een foto van het ganse beestje om een beter oordeel te kunnen vellen.
Lugo
Op deze close-up foto is het moeilijk om dit te beoordelen, maar ik vermoed dat je verweerde schaal aan het wegprepareren bent, die toch niet stabiel is.
Plaats misschien eens een foto van het ganse beestje om een beter oordeel te kunnen vellen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- JanMcMahon
Deze trilobiet heeft zeker nog grote delen waarop schaal aanwezig is,bijvoorbeeld op het cephalon en op sommige stukken van de thorax.
Maar er is ook verwering te zien.
Misschien kan je eerst proberen met een oude, gekortwiekte tandenborstel en veel water proberen om het loszittend materiaal te verwijderen.
Zo krijg je al een beter zich op de contouren van de trilo en zie je ook de plooien in de thorax beter.
Het hardere materiaal, dat dan in die plooien zit, kan je voorzichtig wegschrapen met een scalpeermesje of een scherpe naald.
ik denk dat je zo het beestje proper krijgt.
Succes
Lugo
Maar er is ook verwering te zien.
Misschien kan je eerst proberen met een oude, gekortwiekte tandenborstel en veel water proberen om het loszittend materiaal te verwijderen.
Zo krijg je al een beter zich op de contouren van de trilo en zie je ook de plooien in de thorax beter.
Het hardere materiaal, dat dan in die plooien zit, kan je voorzichtig wegschrapen met een scalpeermesje of een scherpe naald.
ik denk dat je zo het beestje proper krijgt.
Succes
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- JanMcMahon
- JanMcMahon

Ik heb de trilobiet gewassen, de kant die ik 'prepareerde' is zwart, en er zit (geloof ik) geen schaal meer op.
Op de rest zit een bruin rood achting laagje wat erg korreligel textuur heeft, tussen de segmenten zit ook iets, is dit de originele schaal?
[Bewerkt door JanMcMahon op 19-08-2015 om 17:56 NL]
- JanMcMahon
De algemene vorm is nu wel duidelijker zichtbaar.
Maar vooral het axiaal gedeelte van de thorax lijkt erg geerodeerd met zelfs wat gaatjes hier en daar.
Wat op de laatste foto blauwachtige lijntjes zijn ,is de schaal van de pleurae, die wel wat afgesleten zijn.
De korrelige structuur daartussen is sediment, dat de plooien heeft opgevuld. Dat sediment kan nog weggepeuterd worden.
Misschien moet je eens googelen op het woord calymene en dan op afbeeldingen klikken. Dan krijg je een idee hoe deze trilobieten met schaalbewaring er uitzien ( vooral vondsten uit de USA ) enerzijds en de exemplaren uit Marokko anderzijds, die meestal een slechtere bewaringstoestand hebben.
Lugo
Maar vooral het axiaal gedeelte van de thorax lijkt erg geerodeerd met zelfs wat gaatjes hier en daar.
Wat op de laatste foto blauwachtige lijntjes zijn ,is de schaal van de pleurae, die wel wat afgesleten zijn.
De korrelige structuur daartussen is sediment, dat de plooien heeft opgevuld. Dat sediment kan nog weggepeuterd worden.
Misschien moet je eens googelen op het woord calymene en dan op afbeeldingen klikken. Dan krijg je een idee hoe deze trilobieten met schaalbewaring er uitzien ( vooral vondsten uit de USA ) enerzijds en de exemplaren uit Marokko anderzijds, die meestal een slechtere bewaringstoestand hebben.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites