trilobiet prepareren
-
trilobiet prepareren
Hallo.
Vandaag naar covin geweest en het vrouwke vond toch geen vrij grote trilo zeker. Ik vond een afdruk van een oog met nog wat stukken bij. Hoe begin ik hier het best aan. Foto 1en2 mogelijk hele trilo. Foto 3,4 en5 stukken.
-
Antw: trilobiet prepareren
Dit zijn in elk geval mooie vondsten, proficiat.
Bij de rubriek "artikelen" op deze website staat een goede uitleg hoe te prepareren ( http://www.fossiel.net/information/arti ... Prepareren met een luchtbeitel ).
Om de fijne details van een trilobiet ( en dan zeker de fijne lensjes van de ogen ) niet te beschadigen is het best om te werken met een fijne luchtdrukbeitel en het preparatiewerk uit te voeren onder een stereomicroscoop.
Zelf gebruik ik als luchtdrukbeitel de HW 1 ( merk Hardy Winkler) en een eenvoudige stereomicroscoop met vergroting X20 en X40.
En dan is er nog de luchtcompressor ( 8 bar druk ) om de prepareerbeitel aan te drijven.
Met dit materiaal heb je ruim voldoende om mooi werk af te leveren.
Voor het prepareren zelf is in de eerste plaats veel geduld nodig en een vaste hand.
Ook een goed inzicht hoe het beestje in de steen zit is belangrijk, want met de prepareernaald moet je tot vlak bij de schaal komen om de steen weg te trillen.
Veel oefenen helpt zeker.
Als je niet van plan bent om regelmatig te prepareren is het niet erg zinvol om al dat materiaal aan te schaffen.
Dan kun je proberen om de steen met harde kraspennen weg te schrapen van de schaal. Dit gaat uiteraard niet zo makkelijk, maar het kan.
Lugo
Bij de rubriek "artikelen" op deze website staat een goede uitleg hoe te prepareren ( http://www.fossiel.net/information/arti ... Prepareren met een luchtbeitel ).
Om de fijne details van een trilobiet ( en dan zeker de fijne lensjes van de ogen ) niet te beschadigen is het best om te werken met een fijne luchtdrukbeitel en het preparatiewerk uit te voeren onder een stereomicroscoop.
Zelf gebruik ik als luchtdrukbeitel de HW 1 ( merk Hardy Winkler) en een eenvoudige stereomicroscoop met vergroting X20 en X40.
En dan is er nog de luchtcompressor ( 8 bar druk ) om de prepareerbeitel aan te drijven.
Met dit materiaal heb je ruim voldoende om mooi werk af te leveren.
Voor het prepareren zelf is in de eerste plaats veel geduld nodig en een vaste hand.
Ook een goed inzicht hoe het beestje in de steen zit is belangrijk, want met de prepareernaald moet je tot vlak bij de schaal komen om de steen weg te trillen.
Veel oefenen helpt zeker.
Als je niet van plan bent om regelmatig te prepareren is het niet erg zinvol om al dat materiaal aan te schaffen.
Dan kun je proberen om de steen met harde kraspennen weg te schrapen van de schaal. Dit gaat uiteraard niet zo makkelijk, maar het kan.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
Dank u voor de info. Ben van plan om dit alles nog aan te kopen maar voorlopig ben ik bezig met een prepareer naald, gewone fijne naald en een zeer klein mesje in een pen. Lukt wel, traag maar zeker. Heb heel veel geduld. Moet wel met mijn vrouwke 

- strandjutters
- Been thanked: 3 times
- hypochondria
We zijn er blij mee. Spijtig genoeg gaan we deze niet alle dagen vinden en gekke steentjes wel
.

Antw: Antw: trilobiet prepareren
daarom net maakt het ons blij er een te vinden en laten we de gekke steentjes liggenhypochondria schreef:
We zijn er blij mee. Spijtig genoeg gaan we deze niet alle dagen vinden en gekke steentjes wel.

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- hypochondria
Ja idd. Maar je moet wel weten dat we nog maar een 14 dagen bezig zijn met het zoeken naar fossielen. We zijn dus redelijk onzeker over wat we vinden.
Is het iets? Is het niets? Liever een keertje teveel checken, denk ik dan, dan iets weg te gooien dat mss toch iets leuk was.
Maar nu weten we dus dat dat zwarte steentje, wat het ook zijn mag, niets is.
Is het iets? Is het niets? Liever een keertje teveel checken, denk ik dan, dan iets weg te gooien dat mss toch iets leuk was.
Maar nu weten we dus dat dat zwarte steentje, wat het ook zijn mag, niets is.
-
Traag maar zeker. Alleen ik ben vrij zeker dat het hoofd er niet aan zit. Wel spijtig. Maar nog steeds een hele mooie vondst.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ik denk ook dat de kop er niet aan zit,je zou hem eigenlijk al moeten zien op de eerste foto,of toch een stukje ervan.(De ogen)
GR
GR
strandjutters