Fossiel op het strand?
Fossiel op het strand?

Hallo mensen!
Afgelopen weekend hebben mijn vriend en ik een wonderbaarlijke vondst gemaakt op het Strand; dit ''fossiel''. We stonden er allebei versteld van, en ik wil supergraag weten wat we hier gevonden hebben.
Het gaat volgens ons om een soort bot. vermoedelijk een gewricht? Ik denk in ieder geval duidelijk een soort van kom te zien. Het bot voelt glad onder je vingers. Het oppervlakte bevat hier en daar een soort scheuren, en aan de zijkanten zijn duidelijk breuken te zien. Er zijn twee flinke breuken en een kleine te zien. Binnenin is een duidelijke structuur te zien, kleine gaatjes die doen denken aan koraal of spons.
Als je de foto's bekijkt zijn de eerste 6 van de ''bovenkant''. Hier zie ik een duidelijke kom volgens mij met een diepere groef in het midden. De randen die licht omhoog staan zijn rond en glad. Op de eerste en tweede foto kun je onderaan duidelijk de twee grote breuken zien, of tenminste.. er leek hier ooit nog iets aan te zitten. De randen zijn hier scherper en de koraal-achtige structuur is duidelijk zichtbaar. op Foto 1, 2 en 3 is een goed overzicht op de kom.
Op foto 5 kun je goed een idee krijgen over het formaat van het bot. Hij is ongeveer 17 cm van de ene punt naar de andere. Op foto zes nogmaals de breuken, en ook een duidelijk zichtbaar gat. Dit gat is een van de twee die dwars door het bot heenlopen en mogelijk zijn bedoeld voor aanhechtingen van spieren e.d. Op foto 7 zien we de andere kant. Deze heeft een opvallend vlakke kant, een connectie punt met een ander bot wellicht? Het grotere tweede gat is hier ook goed op te zien. Op foto acht is ook nog een heel klein gaatje te zien, alsof er in het bot geboord is. Foto 9, 10, 11 en 12 zijn foto's waarop je duidelijk de structuur van het bot kan zien. Op de laatste foto weeg ik het bot en kom op 944 gram. Bijna een kilo!
Ik dacht eerst dat het misschien gaat om een heupgewricht, maar ik kan geen foto's vinden van gewrichten van dieren die deze matched...
Dit bot heb ik gevonden op hoek van Holland strand. De stenen ''pier'' die langs de haven loopt is omsingeld met grote zwarte stenen waartussen ik graag zoek naar mooie dieren en schelpen. Half in het zand verstopt vond ik deze treasure.
Heeft iemand ook maar enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik zou er heel graag mee naar het natuurmuseum gaan om het te laten bekijken, wat denken jullie??
Ik kijk heel erg uit naar eventuele antwoorden die jullie voor ons hebben.
Vriendelijke Groet,
Bo
Bo
-
Antw: Fossiel op het strand?
heupkom / bekken! Vergelijk em maar met mijn vondst: bekeken van een paard. Welk dier bij jou bot hoort...Daar komen we hier vast wel achter
Om hem mooi te houden / bewaren: 6 weken in zoetwater (kraanwater) om hem te ontzilten, elke week (deels) verversen... daarna voorzichtig laten drogen en dan conserveren met bijvoorbeeld een oplossing van water / houtlijm... Je kunt op deze site tips vinden hoe precies te werk te gaan.
En.. leuke vondst!
Te gek!
Heb hem meteen in water gezet.
Hoe oud denken jullie dat ie ongeveer is?
Heb hem meteen in water gezet.
Hoe oud denken jullie dat ie ongeveer is?
Bo
-
Ik zou hem vergelijken met een atlas van een mammoet. Gezien dat gat aan de zijkant denk ik namelijk dat het om een halve atlas gaat ipv heupbeen.
Mooie vondst!
Groet
Mooie vondst!
Groet
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Eens met Maarten.Dit is een halve atlas van een wolharige mammoet uit het laat Pleistoceen. Zie bv:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=13936
Fossielen van de wolharige mammoet worden veelvuldig gevonden aan de opgespoten stranden. Ze zijn afkomstig van de Noordzeebodem, waar ze met het zand mee zijn opgepompt.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=13936
Fossielen van de wolharige mammoet worden veelvuldig gevonden aan de opgespoten stranden. Ze zijn afkomstig van de Noordzeebodem, waar ze met het zand mee zijn opgepompt.
Groet,
Niels
Niels
Wat een vondst, nog nooit zoiets meegemaakt!
Super bedankt iedereen!
Super bedankt iedereen!
Bo
-
jullie hebben gelijk, ik liet me te veel leiden door de kom op de eerste foto, de achterkant, onderste foto's zijn idd duidelijk! halve atlas!