Welke haaientanden zijn dit?
Welke haaientanden zijn dit?
Deze komen eveneens uit het opgespoten slib/zand van de Dender in Oost-Vlaanderen.
Ik liet me vertellen dat het tanden zijn van een \"zandhaai uit het eoceen\". Hebben we het dan over \'Carcharias taurus\' of \'Striatolamia macrota\' of een andere?
Bedankt!
Antw: Welke haaientanden zijn dit?
Pff, foto is wel onduidelijk, in ieder geval een aantal zijn S. marcrota
God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!
Inderdaad onduidelijk, veel S. macrota en misschien bovenaan links een Carcharias hopei.
Een aantal zijn alvast identiek aan \"Nr. 5741\" uit de \"museum Cadzand-sectie\" van deze site. Weet iemand welke soort dat is?
\"5741\" kan zowel behoren tot Striatolamia GLYKMAN 1964 als tot Carcharias RAFINESQUE 1810. Maar beide soorten zijn (of waren) zandhaaien en behoren tot dezelfde familie, de Odontaspididae MÜLLER & HENLE 1839. Kan je zien of de tanden striaties (fijne plooitjes) vertonen aan de linguale zijde (voorkant)? Indien zo dan is het Striatolamia. Nogmaals tanden uit Cadzand zijn meestal (tot op soortnaam) moeilijk determineerbaar.
Op basis van de lijntjes/plooitjes in de voorkant kan ik ze onderverdelen in twee soorten:
1 mét striaties
2 eerder glad met enkele grove lijnen erin
De eerste zijn dus wel degelijk Striatolamia?
1 mét striaties
2 eerder glad met enkele grove lijnen erin
De eerste zijn dus wel degelijk Striatolamia?
Grove of fijne lijntjes, maakt niet uit. Deze behoren, gelet op de grootte van je tanden, allicht tot het genus Striatolamia. Er zijn nog wel andere (kleinere) soorten die ook fijne plooitjes kunnen hebben, Carcharias acutissima en Carcharias teretidens bijvoorbeeld.
...maar misschien zijn die \"enkele grove lijnen\" in feite breuken in het kroonoppervlak? Dit zijn geen natuurlijke plooitjes.
Wel die \"grove lijnen/breuken\" zien er uit zoals bij tand Nr. 5018 uit Antwerpen (bij de museum-sectie hier). Al zitten er bij mij een paar tussen die -op de breuken na- glad zijn.
Alleszins bedankt voor je reactie!
Alleszins bedankt voor je reactie!
5018 heeft enkel breuken en scheuren, dat zijn niet de plooitjes die ik bedoel.