3 stippen in een kapotte steen
3 stippen in een kapotte steen
Dit vond ik vanmiddag op het strand van Texel. Ik weet niet eens of dit überhaupt wel een fossiel is, maar ik vond het gewoon een beetje aparte stipjes zo in een steen. Er zitten wel krassen en andere slijtsporen op de steen, maar geen stippen. Zouden dit dan mogelijk fossieltjes kunnen zijn? En als het dan zo is, van wat voor soort beestje?
Antw: 3 stippen in een kapotte steen
Ok awesome, bedankt voor het antwoord. Dus toch echt een fossiel jej
had niet verwacht dat ik echt met iets thuis zou komen, maar toch gelukt dus blijheid 

hallo,
ik wil toch eventjes ingrijpen want ik vind dit nogal een korte determinatie...
over welke stipjes gaat het hier? over de witte stippjes? Mij lijkt het dat deze in de steen zitten, en niet er op. Indien dat het geval is kan het niet om Bryozoa gaan.
groetjes
Jeremy
ik wil toch eventjes ingrijpen want ik vind dit nogal een korte determinatie...
over welke stipjes gaat het hier? over de witte stippjes? Mij lijkt het dat deze in de steen zitten, en niet er op. Indien dat het geval is kan het niet om Bryozoa gaan.
groetjes
Jeremy

Het gaat idd om de witte stippen, die zich inderdaad in de steen bevinden, niet er op. Maar ik heb de steen nog eens beter bekeken, er zaten wel meer rare plekjes op dan alleen die witte stippen. Dus ik heb nog even een andere foto gemaakt, dan is sowieso ook duidelijk waar het om gaat.
[Bewerkt door Servetej op 07-09-2015 om 18:12 NL]
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: 3 stippen in een kapotte steen
Hoi Jeremy,Jeremy schreef:
Mij lijkt het dat deze in de steen zitten, en niet er op. Indien dat het geval is kan het niet om Bryozoa gaan.
Vandaar die conclusie? Waarom kunnen fossielen in de vuursteen geen bryozoa zijn? Een groot deel van de fossielen uit midden en Noord Nederland komen uit de Krijt-afzettingen uit Denemarken ed en zijn tijdens de ijstijden deze kant op gevoerd. De vuurstenen uit het Maastrichtiaan en Daniaan van Denemarken ed zijn juist bijzonder rijk aan bryozoa.
Bryozoa in vuursteen zijn juist veel voorkomend dus.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Jeremy,
De determinatie lijkt me helemaal niet zo vreemd. Het betreft hier om vuursteen en daarvan zijn er veel die bryozoa houdend zijn. Heb er hier thuis genoeg. En die zitten dan midden in de vuursteen. Moet ergens een uitdraai hebben hoe dat ontstaat, die kan ik zo snel niet vinden, maar het bestaat. Dit vuursteen lijkt me ook zo'n geval.
Gr. maarten
De determinatie lijkt me helemaal niet zo vreemd. Het betreft hier om vuursteen en daarvan zijn er veel die bryozoa houdend zijn. Heb er hier thuis genoeg. En die zitten dan midden in de vuursteen. Moet ergens een uitdraai hebben hoe dat ontstaat, die kan ik zo snel niet vinden, maar het bestaat. Dit vuursteen lijkt me ook zo'n geval.
Gr. maarten
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
dag Maarten en Johan,
ik ben niet bekend met Bryozoa in vuursteen en zou het fijn vinden om hierover meer te weten. Dus alvast bedankt om jullie reacties en rechtzetting. Ik heb ook geen kennis van hou vuursteen er kan uitzien.
En toch blijf ik met een wrang gevoel zitten en dat is het volgende: afgaande op de foto's is er niets dat een determinatie "Bryozoa" kan staven. Het is dus eerder een vermoeden gebaseerd op andere vondsten maar niet op de kenmerken van Bryozoa? Dat vind ik toch een beetje link. Vandaar mijn reactie en bezorgdheid. Als je deze "witte stipjes" als Bryozoa ga determineren dan zou je toch een aantal kenmerken moeten kunnen bevestigen. Ja?
groetjes
Jeremy
ik ben niet bekend met Bryozoa in vuursteen en zou het fijn vinden om hierover meer te weten. Dus alvast bedankt om jullie reacties en rechtzetting. Ik heb ook geen kennis van hou vuursteen er kan uitzien.
En toch blijf ik met een wrang gevoel zitten en dat is het volgende: afgaande op de foto's is er niets dat een determinatie "Bryozoa" kan staven. Het is dus eerder een vermoeden gebaseerd op andere vondsten maar niet op de kenmerken van Bryozoa? Dat vind ik toch een beetje link. Vandaar mijn reactie en bezorgdheid. Als je deze "witte stipjes" als Bryozoa ga determineren dan zou je toch een aantal kenmerken moeten kunnen bevestigen. Ja?

groetjes
Jeremy
Ik heb in 2013 zelf bij de Miste afgraving een vuursteen gevonden bomvol bryozoa. Uiteraard een zwerfsteen vondst uit de jongere (Pleistocene?) zanden boven de laag van Miste. Het bestaat dus zeker wel.
Of dat het dit ook is, weet ik niet. Wat in het stuk uit miste mooi was is dat de vuursteen een beetje doorzichtig is, waardoor ik de losse beestje (zoaria meen ik) goed kon zien.
Of dat het dit ook is, weet ik niet. Wat in het stuk uit miste mooi was is dat de vuursteen een beetje doorzichtig is, waardoor ik de losse beestje (zoaria meen ik) goed kon zien.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Ik geef Jeremy gelijk voor het feit dat de determinatie "bryozoa" uit Barts buik moet komen en niet op basis van bepaalde kenmerken van het fossiel op zich.
Laten wij eerlijk zijn: op basis van de foto's is een determinatie op zich niet mogelijk. Ik weet zelf best goed, dat het heel moeielijk is om deze kleine dingetjes te fotograferen, gewoon omdat er nog een laagje vuursteen op zit.
Vandaar twee opties:
1. probeer eens betere, scherpere foto's te maken (liefst close-ups) of
2. wij constateren dat het om fossielen gaat en niet veel meer.
Groeten, Oliver
Laten wij eerlijk zijn: op basis van de foto's is een determinatie op zich niet mogelijk. Ik weet zelf best goed, dat het heel moeielijk is om deze kleine dingetjes te fotograferen, gewoon omdat er nog een laagje vuursteen op zit.
Vandaar twee opties:
1. probeer eens betere, scherpere foto's te maken (liefst close-ups) of
2. wij constateren dat het om fossielen gaat en niet veel meer.
Groeten, Oliver